DAB+ antenne i MX-5 Miata

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by obi-one »

Glassantenne med phantom power - omtrent samme som splitter, dvs 4-5 (må se litt på veien innimellom, så tør ikke si nøyaktig :shock: )

Glassantenne uten phantom power - helt ned i signalutfall, dvs enten tidsforskjøvet FM eller helt tyst. Skyldes Cliff effect, dvs det samme som skjer når Rudolf Blodstruptrimma Junior fra nabolaget kjører forbi med sin helt hjemmetrimma moped uten støydemping på plugghetta. Da blir det helt frys på Digitalt Bakkenett TVen..... http://en.wikipedia.org/wiki/Cliff_effect

Butt dynoen tilsier at løsningene er likeverdige, dvs korrekt satt opp glassantenne kontra signalsplitter.

Sålenge jeg har grei dekning og slipper leamikk i frontruta, så går jeg for splitter og originalantenne. Lyden i DAB mottak er jo uansett enten "perfekt" eller "ittno", så vanskelig i si.

Nettstedet jeg kjøpte splitteren på har en "road tested" rangering av sensitiviteten av sine ulike antenner; mer info her:

http://www.dabonwheels.co.uk/DAB_car_aerials.html

Ut fra dette nettstedet, så ser det ut som splitter med innebygget signalforsterker er marginalt bedre, men det avhenger jo av hva slags originalantenne man har i andre enden, og hvor godt den stemmer med den teoretisk optimale lengden på DAB antennen.
Som for eksempel regnet ut her: http://support-uk.pure.com/kb/articles/ ... for-dab-fm
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Atenza »

Sparker liv i en høyaktuell tråd igjen (NRK forsvinner fra FM i morgen her i Trøndelag), denne gang for NC. Etter hva jeg forstår er antenna på NC forsterket, dvs jeg kan ikke uten videre forvente at den funker mot DAB verken med eller uten DAB-splitter. Tvert imot, vil jeg vel tro.

Er det noen som veit om det er en grei sak å bytte antenne, evt modifisere antenna til å framstå som passiv uten å bytte antennekabelen fram til radioen? Da kan jeg i det minste bytte ut radioen med en DAB+-sak som ikke ser for jævli ut.

Jeg kommer iallfall aldri til å klistre ei antenne i frontruta eller trekke kabel fra 12V-uttaket eller til aux-inngangen eller montere en gaillshtøgg Tiny Audio-dings midt i glaninga ...

Eivind
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Atenza »

Jeg har omsider, etter to dagers strev på gårdsplassen og et verkstedbesøk, fått ut originalradioen (problem: så korte kabler at jeg ikke fikk den langt nok fram til å få handa bak for å nappe ut pluggene). Bare gled eder, NC-eiere!

Så nå spør jeg litt annerledes: Har noen forsøkt en DAB-splitter i en NC? Hvis ikke må jeg bite i meg forrige skråsikre innlegg og klistre DAB+-antenna i frontruta.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
perhenn
500 RPM
500 RPM
Posts: 85
Joined: 30 Jul 2013, 10:40
Medlemsnummer: 1078
Location: Lillehammer
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by perhenn »

Da håper jeg vi får "restrapport" og tips når noen har klart å fikse dette. Er heller ikke så glad i påklistra
dingser i fronruta.

Perhenn
MX5 NB 2003 Cerrion Silver metallic
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Anders »

Pimpallika wrote:I dag kjøpte jeg et DAB-adapter hos Strømmen Bilradio.
Har du rukket å teste adapteren i løpet av de to siste åra?
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Atenza »

perhenn wrote:Da håper jeg vi får "restrapport" og tips når noen har klart å fikse dette. Er heller ikke så glad i påklistra
dingser i fronruta.

Perhenn
Jeg ga iallfall opp, giddet ikke bruke flere hundre kroner på en splitter som ingen kunne bekrefte ville virke i en NC, og monterte DAB-antenne i frontruta. Overraskende diskret og topp mottak så langt.

Image

Image
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
Post Reply