DAB+ antenne i MX-5 Miata

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Trym N1290 wrote:Spent på å høre din erfaring når du kobler opp :)
For å kunne si noe om hvor god den er så må man jo egentlig med en skikkelig DAB-antenne.
Da vi man oppleve at man oppnår mottak med en god antenne, mens det blir tyst med en dårlig antenne.

Trist å høre at s.k. fagfolk hos Strømmen Bilradio sier at en jalla løsning er OK til kundene sine.
Jeg tenker med gru på alle klagene som vil strømme inn til NRK og andre over "dårlig dekning" når DAB blir eneste alternativ.

En DAB-antenne vil fungere mye bedre enn en jallaløsning som kobler seg til en FM-antenne.
Dette har med bølgelengder og avstemte antenner å gjøre.

Man vil ikke merke noen problemer når man hører på NRK P1 på E6 mellom Lillestrøm og Oslo.
Men i en trang dal på Vestlandet, der vil man høre forskjell.

Ikke noe rart dette her i grunnen?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pimpallika
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 141
Joined: 01 May 2014, 08:28
Medlemsnummer: 1142
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Pimpallika »

Hører noen på ....P1 lenger..??
I en trang dal gjelder lyd fra den blanke stussen bak...så dette går nok fint ;-)
Men rapport kommer!
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pimpallika wrote:Hører noen på ....P1 lenger..??
I en trang dal gjelder lyd fra den blanke stussen bak...så dette går nok fint ;-)
Men rapport kommer!
Trådstarter spurte ikke om hvilken antenne man skulle bruke for å få best eksoslyd ......
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by obi-one »

Da er headunit bestilt; tilbud på Komplett.no akkurat nå, til info: https://www.komplett.no/pioneer-deh-x87 ... 52E5984D4D

Siden jeg er så ufattelig nysgjerrig, så har jeg bestilt splitter i tillegg, for å teste ut begge løsningene; fant en prisgunstig splitter her:

http://www.dabonwheels.co.uk/Kinetic_DA ... itter.html

Så da blir det å midlertidig montere glassantennen med kontortape, og testkjøre glassantenne kontra splitter (med innebygget forsterker, for å kontre det 3dB fallet i signalstyrke som er "standard" ved splitting av signalet i to deler).
Antakeligvis derfor denne løsningen ikke fungerer, ifølge produsenten, dersom FM antennen allerede er forsterket.

Muligens blir det lite forskjell å spore, siden jeg forventer at NRK i sin visdom har dekket hele Nesodden, men selv i dag er det dekningsutfordringer i deler av Bonnebakkene på FM....

Time vill sjåvv.....

(....og jeg hører mest på P2 og Alltid Nyheter, men det HAR hendt at jeg tester eksoslyden i tunneler 8) )
User avatar
Pimpallika
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 141
Joined: 01 May 2014, 08:28
Medlemsnummer: 1142
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Pimpallika »

Da har jeg testet min DAB dingseboms i en uke.
Jeg har ikke vært i dype skoger eller dalsøkk, men så langt funker det som bare det.
Så inntil videre blir den medfølgende antenna liggende på hylla ;-)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Miatapowers »

Når man først er inne på dab radioer,, Er det noen så vet om finnest en radio med dab+ og som man kan bruke sd kort på, eg har sd kort i bilene mine nå og vil forsette med mine lydopptak ifra spotify listene mine..
Eg har lett endel og finner kun med usb, problemet med usb er at dem stikker ut litt og har brukket 2-3 stk, og måtte inn i radioen og lodde, pga ungene kommer borti med støvler osv..
Selve cd spiller kan den godt vera uten, det er for retro for meg etterhvert, bruker kun sd kort og usb og radio..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
allram
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 303
Joined: 11 Mar 2011, 07:15
Medlemsnummer: 908
Location: Svelvik, Vestfold
Contact:
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by allram »

Vil STERKT anbefalle deg å kjøpe denne i tillegg, (koble den om til ISO plugger) http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... &katid=587

Det blir MYE bedre lyd og mer fylde i lyden :) nesten plug-n-play
User avatar
Pimpallika
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 141
Joined: 01 May 2014, 08:28
Medlemsnummer: 1142
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Pimpallika »

Jeg byttet antenne i dag.
Men det var fordi gummiantenna som ble påmontert den ordinære sokkelen fikk feil vinkel.
Med denne har antenna samme vinkel som frontruta og det ser bedre ut for noko som triller fort ;-)
Og det digitale radiosignalet funker fortsatt.
20150529_181155.jpg
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by obi-one »

Jeg byttet hele hovedenheten i stereoanlegget i dag... :D

Foreløpig er den medfølgende DAB antennen montert med kontortape i høyre A stolpe, med plastikk som underlag for jordplanet i antennen.
Det virket overraskende bra, med 5 strekers signalstyrke på DAB, og godlyd i bilen. Så får noen turer til og fra jobb avklare om dekningen er robust med denne monteringen, som uansett er foreløpig, venter på splitter fra england og vil teste ut denne etterhvert.
Image

Mikrofon for innebygget handsfree montert på toppen av rattkonsollen, og lyset i stereoanlegget innstilt på British Racing Green 8)
Image

Veldig behagelig å kunne streame Spotify fra mobilen med Bluetooth og bytte spor på stereoen, samtidig som telefoner kommer rett inn på høyttalerene!

Denne hovedenheten har for øvrig inngang for AUX og USB Stick i bakkant, så nå er det strukket ledning til hanskerommet hvor USB Stick kan ligge i fred og ro, uten å stikke ut fra hovedenheten.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by obi-one »

Interessant foreløpig erfaring med DAB. Som forventet så bryter DAB dekningen opp på de samme stedene som dagens FM dekning er på det dårligste. Det som da skjer er at det blir helt tyst på DAB, som forventet, siden sendingen er digital.
Da bytter radioen automatisk til FM, samme kanal. Det morsomme er at NRK ikke sender helt synkront, eller muligens at signal prosessoren i Pioneer spilleren lager sin egen lille buffer. Iallefall så gjentas en setning i politisk kvarter en gang til på FM båndet når radioen bytter, samt at en setning blir borte igjen når radioen bytter tilbake :shock:
Mer enn normalt springende argumentasjon i politisk kvarter i dag tidlig, siden radioen byttet 5-6 ganger på 5 minutter.....
Dette løser seg jo i 2017 når FM stenger. Da blir det tyst i pausene......
Skal nok montere glassruteantennen bedre mot jord, samt sjekke om antennen skal ha phantom power. Men jeg venter på splitter fra England først, så tar vi det i en runde.
...Tar vi det i en runde. Fortsettelse vil
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Rudolf »

obi-one wrote:.....
Da bytter radioen automatisk til FM, samme kanal. Det morsomme er at NRK ikke sender helt synkront, eller muligens at signal prosessoren i Pioneer spilleren lager sin egen lille buffer. Iallefall så gjentas en setning i politisk kvarter en gang til på FM båndet når radioen bytter, samt at en setning blir borte igjen når radioen bytter tilbake :shock:
Mer enn normalt springende argumentasjon i politisk kvarter i dag tidlig, siden radioen byttet 5-6 ganger på 5 minutter.....
Dette løser seg jo i 2017 når FM stenger. Da blir det tyst i pausene......
.......
Bilradioen prosesserer nok tilnærmet synkront.
Verre er det med den s.k. DAB-multipleksen som NRK setter sammen, den bruker opptil flere sekunder til å pakke sammen de riktige signalene (alle kanalene i en DAB-pakke).

Jeg skjønner ikke helt test-oppsettet ditt med splitteren som du venter på.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by obi-one »

Interessant å høre at årsaken til tidsforskjellene er multiplexingen av kanalgruppene i DAB. Høres absolutt logisk ut, men brukeropplevelsen ved kombinert lytting på DAB og FM blir da klart lidende. Jeg skal teste ut phantom power til antennen, samt bedre jording, samt om DAB presser lenger ned dersom jeg slår av fritt bytte til FM, eller om det da blir tyst.

Splitter er tenkt som et hovedalternativ til den lille glassantennen, slik at jeg installerer denne som alternativ for å teste mottak av DAB og FM via den elektriske originalantennen i bilen. Betyr i praksis at jeg må ta fram hovedenheten og plugge om for å bytte alternativ. Oppfatter at både FM og DAB skal være lite væravhengig, så tror det blir rimelig fair testforhold når jeg får et bedre jordplan på glassantennen. Ser for øvrig noen som mener man skal skrape vekk lakken under den svarte "jordingstapen" på glassantennen på A- stolpen, mens andre mener dette ikke er nødvendig. Jeg har ikke lyst til å skrape vekk lakk fra A-stolpen hvis jeg kan unngå det.....
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by obi-one »

Da fortsetter føljetongen på erfaringer med DAB antenne. Foreløpig er følgende lært:

1) Medfølgende glassantenne trenger "Phantom Power" dvs strøm fra hovedenheten. Til slutt fant jeg en innstilling for dette, som kun kan settes når hovedenheten er avslått (!). Da ble det slutt på hullene i argumentene på NRK, dvs sammenhengende dekning hele veien til jobb. 8)

2) Splitter er ankommet og montert. Denne skal IKKE ha Phantom Power, da den har sin egen strømforsyningsledning som skal kobles til selve spilleren. Så av med Phantom Power igjen.....
Foreløpig opplevelse er at splitteren virker greit, har enda ikke testet den i de marginale dalstroka innafor innerst i Bunnefjorden og bak Vinterbro-senteret....fortsettelse følger.... :)

Imens kan de spesielt interesserte kose seg med en relativt (!) grundig gjennomgang av plassering av antenner i bil her:
http://cdn.intechopen.com/pdfs-wm/38164.pdf
Last edited by obi-one on 08 Jun 2015, 18:03, edited 2 times in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by obi-one »

Da er dalstroka innafor i Bunnefjorden testet med signalsplitter koblet til elektrisk originalantenne. Sammenhengende god dekning hele veien, noen få steder ned fra 5 til 4 på signalstyrkemåler.
Da blir det luking av glassantennen i frontruta....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: DAB+ antenne i MX-5 Miata

Post by Agility »

Hva slags signalstyrke hadde du innerst i fjorden med glassantenna ?
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Post Reply