Innkjøring av nybygget motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Innkjøring av nybygget motor

Post by Hyper Ado »

Hei.

Jeg sitter å prøve å lese meg opp på innkjøring av motor og ser det er mangen forskjellige meninger om dette, Jeg tror jeg kommer til å gå for en liten mellomting med ett par drag 2-5k opp og ned (over undertrykk) og så kjøre noenlunde fint på bl.a. sommerturen etterpå (under 5000 omd.) Jeg hadde kjøpt inn Mobil 1 olje da jeg har vert fornøyd med denne på tidligere motorer, men så ser jeg at "alle" sier kjør vanlig organisk Olje, så da rekner jeg med jeg må ut å handle for to skift med dette, kjøre ett relativt kort stint på en 40-100km og så skifte til samme olja igjen med nytt filter som skal vare gjennom sommerturen. Det blir mye nevnt 30 olje, er det dette som er tingen???

Bør jeg gå på mekonomen og få noe der? castrol el.l. Eller vil det være like greit med f.eks. Biltema olje? Koster jo fort noen kroner med 2-3 oljeskift om en går på de dyreste oljene. Men hvis en billig olje kan være med på å ødelegge motoren vil jeg heller betale litt for olja selvfølgelig.

Så Hovedspørsmål. Hvilken olje kjøper jeg for førsteturen og den litt lengre innkjøringsperioden?

Thomas
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Re: Innkjøring av nybygget motor

Post by Hyper Ado »

Planen min er som følger:
Montere ferdig alt, fylle på girolje, motorolje, løfte opp fronten og fylle vann/frostveske.

Sette bilen ned og ta ut plugger og kinne maskin 30-40 sek med pauser mellom en 4-5 ganger for å bygge oljetrykk og rotere olje rundt i maskin, ventilløftere lagre osv.

Sette i plugger og starte, sjekke for bensin, olje eller vannlekasjer. Stoppe for å fikse dette om nødvendig.

Peile olje og sjekke vannreservoar og evt etterfylle. Starte opp igjen og kontrollere en gang til.

Kjøre en kort tur uten noe tung belastning høye turtall osv. hjem og sjekke lekkasjer osv igjen.

Hvis alt ok. Kjøre ut og gi den noen over undertrykksdrag og så kjøre den fint en god tur før den blir kjørt hjem og tømt av olje, bytte filter og ny Olje.

Og så bare kjøre bilen så mye som mulig men fint frem til sommerturen, om jeg ikke har oppdaga noe til da rekner jeg med maskinen er fin til å kjøre langturen. Etter denne som jeg rekner med blir noen hundre km vurderer jeg å bytte olje (til organisk) igjen og kjøre med dette frem til vinteren.
Sette bort bilen med ny Helsynt olje og begynne belaste motoren mer og mer i neste år. Så satser jeg på fullt jag med kløtsjdumping og hårnalsspinning og en og annen rundkjøringsdrift som normalt etter dette.

Thomas
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Innkjøring av nybygget motor

Post by Rudolf »

Jeg er fullstendig enig i alt du skriver her.
Både innkjøring og systematikken i forbindelse med oppstart etter overhaling.
Veldig god plan :)

MEN
De første oljeskiftene gjør du hyppig for å få ut rusk fra motoren.
Da trenger du ikke noe annet en billig olje.

Jeg bruker semisyntetisk (grønn) fra Biltema på mine biler til vanlig
Hvis jeg skal være skikkelig råflott, så putter jeg på rød Biltema (syntetisk).

Vi kjører ikke blodtrimma Ferrari.
Vi kjører trauste bunnsolide twincam av den solide sorten.
Ikke noe vits i å "jåle" med olja.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply