Bilstereo - hjelp til valg av forsterker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Bilstereo - hjelp til valg av forsterker

Post by MiataMike »

Driver og skal montere litt bedre lyd i bilen. Tok ut de originale papphøyttalerne igår, og der hadde membranen løsnet hele veien rundt! :)

Jeg har kjøpt inn denne:

Pioneer DEH-X8700DAB http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... d=1204&id=

og disse høyttalerne:

Focal PC165 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=645&id=

og trenger hjelp med å velge ut en god og rimelig 2 kanals forsterker. Jeg kan null og niks om bilelektro (eller elektro generelt). Hvor har dere gjemt forsterkeren deres? Tenkte å plassere den i hulrommet innenfor reservehjulet ved siden av bensintanken, men må måle og se hvor mye plass jeg har til rådighet. Ellers har jeg Dynamat som jeg skal bruke i dørene.

Noen som har noen tips/ bilder av hvordan de har gjort det?
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Bilstereo - hjelp til valg av forsterker

Post by obi-one »

Jeg ville forsøkt først helt uten separat forsterker. Har samme head unit som deg, og opplever "tilstrekkelig" trykk fra den innebygde forsterkeren i denne for folk uten nedsatt hørsel.
Du skal jo også bare drive to av kanalene, så strømforskyningsmessig vil head uniten ha det rimelig greit også (tror jeg).

Har i en annen bil trukket grovere dimensjon tilførselskabel for strømmen (både pluss og til jord) til head unit, opplevde da at lyden ble strammere på høyt volum (og displayet sluttet å "dimme i takt med bassen"). Da også helt uten separat forsterker.

Pass på å tette godt mellom høyttalerne og dørene ved montering slik at du unngår akustisk tilbakekobling, så får du mer presis og sterkere bass.

Skal du så bygge videre er det neste mest aktuelle i min bok å kjøpe en aktiv basskasse eller en egen sub i bagasjerommet, da med integrert forsterker eller en egen separat forsterker for denne, så DA kan du begynne å tukle i bagasjerommet (og legge en signalkabel fra head unit og bakover).
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Bilstereo - hjelp til valg av forsterker

Post by MiataMike »

Så du mener det skal gå greit å drive høyttalerne rett ifra head unit? Jeg har tenkt å trekke opp nye høyttalerkabler, skal jeg gå for 1,5 mm2 eller 2,5 mm2? Og jeg har ikke helt klart å finne ut hvordan jeg skal koble høyttalerkablene til head unit..

Jeg har bestilt meg XTC Speaker baffle som jeg har tenkt å åpne opp i bunn, slik at de fungerer som ei hette over høyttaleren mtp. vann. Blir det overkill med Dyna Xorb bak høyttaleren? Som sagt, så kan jeg ingenting om hverken bilstereo eller bilelektro, jeg har prøvd å lese meg opp litt, men ender bare opp med flere spørsmål.. :) Savner en How-to for dummies som forklarer absolutt ALT ned til minste detalj.. :)
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Bilstereo - hjelp til valg av forsterker

Post by obi-one »

Jeg har koblet mine høyttalere rett på de (riktignok tynne) kablene som allerede ligger i bilen. Da blir det lettere å koble på head unit også, siden du bare trenger en overgangskontakt til det som allerede er i bilen.

Men det er sikkert mange her på forumet som hører forskjell på kabler. Jeg gjør det ikke. Selv ikke dengang jeg hørte på et hifi-anlegg på 90-tallet med datidens beste Elektrocompagniet Effekt og Forforsterker koblet til et sett Apogee Caliper elektrostathøytallere, så hørte jeg forskjell på kablene.....

Minner om min dokumentasjon i andre tråder på at de dyreste narremedisinene er klinisk testet til å virke bedre enn de billigste narremedisinene.

Så kommer det selvsagt an på hva du skal bruke det til, skal du konkurrere i bil-lyd, så blir det noe annet. Under kjøring med taket både oppe og nede i en MX-5, så tviler jeg fortsatt på at man hører forskjell på kablene....

Og så unngår vi ekstra vekt i bilen ... :-)
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Bilstereo - hjelp til valg av forsterker

Post by Sunnmøring »

Du får eit bra resultat med kun cd spelar og høgtalarane du har kjøpt.

Du får eit bedre resultat når du får stilt det inn bra.
Dvs, litt bass boost, loudness, og eq arbeid.

Her vil du imidlertidig møte begrensningar då cd spelaren ikkje vil kunne gi nok effekt for å produsere god og punchy lyd, samtidig som klarheita i lyden er der, dette er først og fremst noko som framtrer ved høg korreksjon (høg bass, eller høg mellomtone) og eller høge volum.

Eksepelvis, du skrur bassen opp til +11, og cd spelaren har då ikkje nok effekt til å produsere mellomtonen bra.

Det er her forsterkaren kan ta det eit steg vidre.

Samtidig kan en dårlig innstilt cd spelar med forsterkar ha "dårligare" lyd enn en godt innstilt cdspelar åleine.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Bilstereo - hjelp til valg av forsterker

Post by MiataMike »

Ser ut til at jeg kommer til å prøve å drive høyttalerne rett ifra head unit'en først, så får jeg se etterhvert om jeg kjøper en forsterker. Tenkte å trekke nye kabler ut til dørene; har lengden på kablene noe å si for lydkvaliteten? Tenkte å strekke opp slik at kablene er lange nok til at jeg i fremtiden kan trekke de helt til bagasjen, men bare kveile de opp under dashen nå. Da slipper jeg å trekke nye kabler i fremtiden.

En annen ting jeg lurer litt på er lyddemping av dørene. Er det nødvendig å ta hele døra? Når jeg tok av dørsidene så er plasten min strøken, og jeg kvier meg litt for å dra den av og kline med den svarte guffa.. Hvordan er det hvis jeg bare har Dynamat i høyttalerområdet? Jeg har også gått til innkjøp av XTC høyttaler "baffles" som jeg har tenkt å åpne i bunn..
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Bilstereo - hjelp til valg av forsterker

Post by Rudolf »

Jeg har skrevet litt om demping av dører med Butyl-matter, montering av høyttalere, ekstra forsterker osv i Rudolf-tråden.
Her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=285

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply