Jording av cdspiller

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Jording av cdspiller

Post by MiataMike »

Jeg er i prosessen med å koble opp cd spiller og høyttalere, og er litt usikker på hvordan jeg skal jorde cdspilleren. I Isokontakta til spilleren er det en svart ledning som er jord. Men i "Hun-kontakta" som jeg kjøpte på ebay, som går inn i den OEM hvite, så mangler det jord. Hvordan skal jeg jorde spilleren da?

Slik ser den ut bak:
Pioneer deh.jpg
Spilleren er en Pioneer Deh-x8700dab hvis det skulle være av noen betydning.
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by Teejay187 »

Hvordan ser kabelen ut? Er det mulig å "låne" en av de andre kablene kanskje?
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by MiataMike »

Adapteren jeg kjøpte på ebay ser ut som den til venstre på bilde.
e734e6f2-1.jpg~original.jpg
Jeg har koblet opp en isokontakt i motsatt ende som går imot cdspilleren. På ebayadapteren så var det en ledning til overs (var en for dimmer og en for illumination) Dimmerledningen er til overs, men den er koblet på feil plass i kontakta..

Jeg er fryktelig dårlig på å ta bilder mens jeg driver på, men skal prøve å få tatt noen etter jobb.

Er det mulig å strekke en egen svart ledning direkte ifra spilleren til gods? Evt. hvor fester jeg den i spilleren?
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by Teejay187 »

Det enkleste er vel å bruke en liten nål for å lirke ut den kabelen som ikke er brukt i adapteret, og så flytte den til riktig plass. Dette avhenger av tykkelse på kabel, slik at du får tilstrekkelig jording.

Venter på bilder av kablene du har :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by obi-one »

Du kan også skru ut en av de to skruene skruene ytterst på kortsiden bak på bildet ditt, og jorde spilleren direkte mot chassiet med en "øyekabelsko". Da kan du trekke en litt tykkere kabel til jord, så minsker du sjansen for spenningsfall ved kraftig pådrag på lyden.
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by MiataMike »

obi-one wrote:Du kan også skru ut en av de to skruene skruene ytterst på kortsiden bak på bildet ditt, og jorde spilleren direkte mot chassiet med en "øyekabelsko". Da kan du trekke en litt tykkere kabel til jord, så minsker du sjansen for spenningsfall ved kraftig pådrag på lyden.
Det var det jeg tenkte på.. :) Jeg har noe 2,5 mm2 "pn-kabel" liggende, kan jeg bruke det? Eneste forskjellen er vel at kobbertrådene er færre og tykkere enn i bilstereokabel? Spiller det noen rolle?
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by MiataMike »

Da har jeg vært ute og tatt litt bilder..

Sånn her er da OEM kontakta:
20160712_174015.jpg
Da jeg har en Mx-5, og ikke en Miata, så har jeg ikke den andre kontakta for headrestspeakers. Ellers er det en antennekontakt inni der, that's it.

Sånn her ser "ebay-kontakta"/overgangen ut:
20160712_174149.jpg
Her har jeg koblet på en isokontakt, og har tenkt å isolere de løse endene. Holder det med å teipe med elektrikerteip? Den oransje/hvite som jeg har klemt på en sko på, er den som er til "overs".

Sånn her ser kontakta som fulgte med cd-spilleren ut:
20160712_174240.jpg
Og slik ser det ut koblet sammen:
20160712_174539.jpg
Den enden nedi koppholderen skal inn i cdspilleren.

Det jeg er litt usikker på, er om jeg skulle flyttet den ledige kabelen til riktig plass i kontakta, vil det da være jord videre?

Se her:
20160712_174315.jpg
De fire til venstre er til de originale høyttalerkablene, men jeg har trekt opp nye.. (som jeg tror muligens er litt overkill) :roll: Men tanken var at hvis jeg skal montere forsterker i fremtiden, så slipper jeg strekke nye kabler til dørene..

Ellers ser bilen slik ut for tiden, da jeg f*** meg ikke klarer å finne ut hva som skrangler inni dørene! :evil:
20160710_174615.jpg
20160710_174620.jpg
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by obi-one »

I
MiataMike wrote:
obi-one wrote:Du kan også skru ut en av de to skruene skruene ytterst på kortsiden bak på bildet ditt, og jorde spilleren direkte mot chassiet med en "øyekabelsko". Da kan du trekke en litt tykkere kabel til jord, så minsker du sjansen for spenningsfall ved kraftig pådrag på lyden.
Det var det jeg tenkte på.. :) Jeg har noe 2,5 mm2 "pn-kabel" liggende, kan jeg bruke det? Eneste forskjellen er vel at kobbertrådene er færre og tykkere enn i bilstereokabel? Spiller det noen rolle?
Jeg er så enkel at jeg tror at kobber er lik kobber, iallefall på tilførsel og returstrømledning, så jeg ville helt klart kunne brukt PN kabel så lenge du ikke skal ha spilleren ut og inn mange ganger (liten bekymring dog at tretthetsbrudd er vel lettere på slike kabler, de er jo ikke laget for å bøyes mange ganger).

Ikke lett å mene noe om bildene dine, men den gule ledningen som henger "i løse luften" mot kneet ditt på bilde 4, den regner jeg med IKKE er koblet på noe på andre siden av pluggen. Hvis den er det, så er det viktig å isolere den skikkelig. Med hensyn til isolasjon så er forsåvidt elektrikertape tilstrekkelig, dersom det er nok av den. Selv liker jeg best å sette på noen "blinde" hun-kabelsko og så tape disse, så har jeg dobbel sikring, iallefall på strømførende ledninger.

For øvrig, mens du er igang, jeg har samme head unit som deg, og har hatt stor glede av å koble inn en liten splitter, så slipper du å lime på glassantenne eller montere separat utvendig DAB antenne. Se denne tråden (det er avhengig av at du har god DAB signalstyrke der du kjører, det mest optimale er en dedikert utvendig DAB antenne....)

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=19362
Last edited by obi-one on 12 Jul 2016, 22:05, edited 1 time in total.
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by MiataMike »

Takker for svar. :) Jeg var litt ivrig når jeg klemte på sko, det var ikke før etterpå at jeg innså at den ene oransje var overflødig. Tenkte på å klippe den av igjen, men da vil den kabelen være litt kortere enn resten.

Da gjør jeg som du foreslår, og trer på noen hun-kabelsko, og teiper godt. Også kobler jeg jord slik du foreslo litt lenger opp :)

Skal bli godt å få dette i orden, jeg har brukt en del tid på å prøve å bli klok på dette.. :?
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by obi-one »

Husk at rød farge (fritt etter hukommelsen) er strøm som slås på når tenningen kommer på, mens orange eller gul farge er strøm som står på hele tiden. (....eller var det omvendt, lett å måle med et multimeter eller en spenningstester....).

Det kan også være en orange ledning av typen "12 volt ut" fra spilleren, for eksempel til å drive ekstern CD spiller eller signalsplitteren jeg skrev om ovenfor.
Alltid lurt å sette på kabelsko og tape ledninger istedenfor å klippe dem, etter egen erfaring 8)

Veldig lurt å få fram begge farger til spilleren, så slår den seg av samtidig med tenningen (rød), og i tillegg husker den alle stasjonsinnstillingene dine fra gang til gang (orange).

EDIT:
Måtte sjekke gamle Haynes manualen mht fargene på strøm tilførsel; den oppgir at på MX5 er "typical stereo system" laget slik at en blå ledning med sort stripe er 12 volt tilførsel koblet til bilnøkkelens ACC posisjon, mens ledningen som er blå med rød stripe er "Hot at all times". Dette er altså fargene på original ledningene som ligger i ledningsnettet i bilen.

Jeg tipper DIN overgangen din så skifter farge til mine røde/gule/orange tanker.....

For å rydde litt, her er et bilde av fra Haynes boka, den er bedre enn Rod's enthusiast manual når det gjelder koblingsskjema, mens Rod's etter min mening er bedre på mye annet.....

Image
Last edited by obi-one on 12 Jul 2016, 22:36, edited 1 time in total.
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by MiataMike »

Når jeg kobla isokontakta, så brukte jeg denne:

http://mazda-speed.com/faq/audio/#CN701

Jeg ble fryktelig usikker på pin E og F, da det står at F ikke er i bruk. Men når jeg nå ser på bilde 5 i posten over, så er det nettopp F som er i bruk, og ikke E. Også ble jeg ikke klok på hva forskjellen på Illumination/Dash Light og Dimmer var. Lurer på om jeg kanskje har koblet feil nå..
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by obi-one »

Slik jeg forstår det, så er Illumination/Dash Light den kursen som setter på lysene inni instrumentene, og som med din Head Unit vil føre til at lysene på stereoen skrus ned "et hakk" slik at stereoen tror det er natta....

Dimmer mener jeg er for de bilene som har en variabel dimmer (i en egen "bryterplass" ved siden av rattet) som regulerer styrken på lysene i instrumentene. Originalt så ble sikkert lyset i Mazda sin head unit regulert trinnløst via denne.

Din Pioneer head unit kan etter min mening ikke gjøre seg bruk av dimmer, men kan bruke Illumination. Pioneer har to trinn for lysstyrke, denne styres av "Illumination" kursen, og om denne har spenning eller ikke.
Teoretisk sett så kan du kanskje drive bilstereoen på moderat volum med strøm fra denne kursen alene, men da vil du antakelig oppleve at instrumentlysene dine begynner å lage discolys/dimmer i takt med bassen hvis du skrur opp :lol:
Har du egen trinnløst regulerbar bryter for dimmer, så vil du antakelig overbelaste denne hvis du prøver å drive hele bilstereoen fra denne kursen, samt regulere strømforsyningen ned til Pioneeren stopper og sier god natt hvis du demper lyset i instrumentet, så helt greit å holde seg helt unna denne ledningen, hvis du er usikker.......

Litt avhengig av hvordan dine eventuelle kjørelys er koblet, så kan ledningen "Illumination/Dash light" være grei å ha for å kunne ha god lysstyrke på stereoen om dagen, mens du unngår å blende deg selv midt på natten (justerbart i menysystemet til Pioneer). Siden jeg har automatiske kjørelys som tenner når generatoren leverer strøm, og også kobler på lysene i instrumentene, så må jeg leve med at stereoen har et fast "kompromiss" når det gjelder lysstyrken i displayet.

Setter du deg helt fast, så skal jeg ta en sjekk på fargekodene på pioneer spilleren min i morgen 8)
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by MiataMike »

Jeg tror jeg ble lurt av hva som sto på hver kabel. Jeg koblet inn den det sto illumination på, men det ser ut som den leder til "intet" i den hvite kontakta. Hadde jeg brukt den som det står dimmer på, så hadde den havnet på samme plass i kontakta som rød/svarte, dvs interior lights system.

Jeg har en Mx-5 med de "norske" kjørelysene, så det er noe hjemmemekk med lysa mine også. De kutter i ny og ne, så jeg kjører stortsett med låvedørene oppe. Og jeg mener etter å ha lest prosjekttråden din at jeg har maken spiller som det du har. :)

Edit: Og jeg har forresten egen dimmerbryter for instrumentlysene ved siden av tåkelysbryteren/ lyktespyleren.. :? Nå blir jeg ivertfall forvirra.. :(
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by obi-one »

I forhold til kontakten din, så tror jeg den F kursen som er i bruk er den som gir spenning når du skrur på parklyset/hovedlyset, dvs når du tenner instrumentlysene. Selv om denne er koblet via dimmeren, så tror jeg Pioneeren vil skjønne at nå er lysene dine på.

Pioneer spillenen kan altså bruke denne til å dimme displayet automatisk til lavere lysstyrke når du setter på lyset om natten, skjemaet på Pioneeren vil angi hvilken farge denne har på vei inn i spilleren.

Er du usikker så kan du bare glemme den, bare pass på at det ikke er denne kursen som kobles til den orange eller røde ledningen inn i Pioneeren.

Hovedstrømmen til å drive spilleren skal komme fra den (Mazda)blå ledningen med sort stripe som styres av tenningsnøkkelens ACC posisjon, mens "hukommelsen" i spilleren skal drives fra den (Mazda) blå ledningen med rød stripe i MXens originalledningsnett som er "always on". Bytter du om på disse, så vil ikke spilleren slå seg av når du skrur av tenningen, men ingen skade skjedd. (Generelt så er worst case på feilkobling så lenge du bruker originalkontakten at du ryker en sikring, så liten grunn til bekymring så lenge du vet hvor du har jord.)

En annen ting, dersom du har elektrisk antenne, så vil muligens en av ledningene dine (posisjon D i kontakten) gå bakover til bagasjerommet og aktivere denne når du skrur på stereoen. Men den har selvsagt ikke samme farge på din kontakt som hos Haynes......, så da må du nesten se etter baki bagasjerommet, dersom du har slik antenne, og finne ut hvilken farge ledning som driver denne. Denne kan du så koble til den (Pioneer) blå ledningen med hvit stripe som kommer ut fra Pioneeren.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jording av cdspiller

Post by obi-one »

For å rydde litt, så hentet jeg frem installasjonsbrosjyren for min egen Pioneer spiller, så det kan bli litt orden i sysakene.
Vi får da følgende oversikt over koblingen på strømsiden (hopper over høyttalersiden):

MAZDA-------------------PLUGG KODE I CN-701 PLUGGEN --------PIONEER------------FUNKSJON
Blå med rød stripe-------------- A -----------------------------------Gul------------------Alltid strømførende, gjør at spilleren husker innstilte stasjoner
Blå med sort stripe-------------- C -----------------------------------Rød------------------Strøm til spilleren når tenningen (ACC) er på
Rød med sort stripe------------- E -----------------------------------Orange--------------Instrumentlys (eventuelt med dimmer)

Når det gjelder jord, så er det IKKE noen jordkobling i Mazda CN-701 pluggen, jeg anbefaler å finne et bra jordpunkt i bilens chassis nær spilleren og koble denne enten til den sorte ledningen som kommer ut av Pioneer spilleren, eller koble denne direkte til chassiet på Pioneer spilleren.
Den sorte ledningen som kommer ut fra Pioneer spilleren skal IKKE kobles til noen av ledningene i Mazda CN-701 pluggen.

Hvis du er så heldig at du har de norske kjørelysene, så ville jeg mistenke at spesialreleet som ligger i motorrommet begynner å bli dårlig/har vaklende kontakter, hvis du tar ut dette store sorte releet, sprayer kontaktene med kontaktspray og setter inn igjen, så kanskje det løser saken
(se http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... le#p184743
og http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 90#p165776

Lykke til!
Post Reply