Klunk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Klunk

Post by mjes »

Klunkelyd, knekkelyd.....
Nesten hver gang MX'en tas med på tur har vi en eller flere klunkelyder.
Høyresving: skarpt "klunk" bakfra.
Venstresving, likedan forfra.
Ingen rasling eller andre ulyder. Kun et skarpt "klunk" og ferdig med det.
Så kan det av og til komme et til i løpet av turen, andre ganger ingenting. Jeg har krøpet på kryss og tvers under, men finner ingenting som virker løst eller slarkete. Det høres ut til at avsender av spetakkelet er i understellet en plass, og jeg har lurt på drop-linker eller krengestag. Men finner ikke noe løst eller slarkete.
Nå er jo bilen 26 år, og går på mye originaldeler. Så at det skal komme noen klagelyder er ikke så rart.
Bilen er ikke senket, går på originale fjærer og dempere bak (såvidt jeg vet), men begge deler ble skiftet foran noen år før jeg fikk hånd om bilen.
Her på forumet er det mange med stor kunnskap og erfaring. Derfor spør jeg litt før videre leting.
Ellers oppleves bilen bra, vi har nettopp vært på "langtur" til sør-vestlandet med Lysefjord og dertil hørende fine veier.
Senere i sommer planlegges en litt lengre tur - med eller uten klunking. :)
Så altså: Har noen en eller annen ide om hva som kan lage skarpe klunkelyder ?

mvh
Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
EndreL
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 249
Joined: 30 Aug 2014, 16:37
Medlemsnummer: 1271
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Klunk

Post by EndreL »

Øvre bærekule fremme!

Bilen min står i garasjen nå påvente av bytte av denne(bytter begge sider), da eg har slitet med ekkel klunkelyd fremme som kom ved skarpe høyresvinger og enkelte inn/utkjøring fra gårdsrom. Klarte ikke å kjenne slark i noen foringer/bærekuler før slutten av sist uke eg kom borti framdekket med kneet og dekket kunne bevege seg innover/utover på seg alt for enkelt.

Min erfaring fra klunkelyder fremme. Finn årsaken til lyden før noe ryker :)
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Klunk

Post by Pelle »

Hadde samme klunkelyd fremme på min NC.
Det viste seg å være en av de øvre justeringsboltene for hjulvinkler som var løs. Ikke lett å finne ut bare ved visuell inspeksjon eller
"rikling". Måtte til med brekkjern.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Klunk

Post by mjes »

Takk for svar og forslag.
Et par tidlig morgentimer idag avslørte:
- Høyre droplink er ganske løs. Skrudde til bolter oppe og nede. (hvorfor denne er oversett tidligere er jo et annet spørsmål)
- Bolter nede bak, (de lange som fester bærearmen ytterst - aner ikke hva de kalles) - ikke direkte løse, men skrudd til med svært lite moment. Løsnet begge mutterne og skrudde til med 150 Nm. Om noen vet korrekt moment så si gjerne fra.

Alt annet, inklusive bærekuler foran virker ok. Iallefall kan ikke jeg klare å provosere frem noe spesielt ved å bruke brytejern og makt.
Første prøvetur ga en rar lyd forfra en gang, siden har alt vært stille.....
Så kanskje...Får ta noen turer til i dagene som kommer - kanskje dette var feilene, kanskje ikke.
Bestiller uansett nye droplinker og bolter.

Mvh
Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mjes wrote:....
Løsnet begge mutterne og skrudde til med 150 Nm. Om noen vet korrekt moment så si gjerne fra.
....
:shock:
Mange sterke karer her på forumet.

De bitte små bilene våre skal ikke behandles som bulldozere ...
63-75 Nm skal den store bolten som fester hub-en til nedre bærearm bak skrus til med.

Spørs om du må skifte ut de boltene hvis du har dradd til med dobbelt moment....
Det tåler de simpelthen ikke.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Klunk

Post by GTX-Lars »

Enig med Rudolf

Enkel huskeregel for dei som ikkje har momentnøkkelen er å ikkje bruke større arm for å trekke til enn det lengden til fastnøkkelen gir og trekk til med det ein 12-åring klarer. Er gjengene i aluminium reduserer ein draget ned til ein 8-åring :) Er ein usikker; kjøp momentnøkkel ;)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Klunk

Post by mjes »

Mange takk. Her er det bare å ta til seg lærdom. Nye bolter i bestilling.
Mvh Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Klunk

Post by Rudolf »

Kjøp verkstedhåndbok hvis du skal gjøre mere enn å skifte olje på bilen.
Den koster ikke så mye (myyyye mindre en nye bolter) :wink:

Her for eksempel http://www.bokus.com/bok/9781845840839/ ... op-manual/
Eller her: https://www.amazon.co.uk/Mazda-MX5-Enth ... 1901295252

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Klunk

Post by mjes »

Du har så rett. Manual er også bestilt.
Forøvrig har klunkelydene (som kunne være både svært markert og kraftige) ikke latt høre fra seg etter oppstramming. :)
Det hele henger nok sammen med at en eier tidligere i eierekken heller ikke har hatt manual å støtte seg til. Den ene droplinken har iallefall vært klusset med og satt opp med bolter av ymse opphav - og var etterhvert ganske løs. (Han hadde sikkert ikke momentnøkkel heller..)

mvh
Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
Post Reply