Demontere drev etter loctite fix

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Demontere drev etter loctite fix

Post by arkilex »

Ved tannrembytte på verksted for 4 år siden på min -91 NA, konstaterte verkstedet (et verksted jeg har meget gode erfaringer med) at kile, drev og veivtapp var skadet. Jeg ba dem da om å utføre en loctite fix. Dette var vellykket, og bilen har gått meget bra (bedre) etter dette. Nå har jeg fått toerfeil pga oljedrypp, og antar at simmerringen må byttes. Jeg er nå blitt pensjonist og ønsker å mekke på bilen selv. Bekymrer meg litt over om loctitefiksen vil gjøre det veldig vanskelig å få ting fra hverandre? Er rimelig god til å mekke, men her er jeg redd for om jeg for eksempel kan komme til å knekke bolten for drevet hvis jeg går for hardt på? Skal det varmes opp mye kanskje? Har anskaffet låseverktøy både for veivaksel og kamaksler og er godt utstyrt med verktøy ellers. Gruer meg til å bruke flamme da bilen står i felles garasjeanlegg......

Takknemlig for alle råd her.

Jeg synes for øvrig at det er rart at shortnose-problematikken har gjort seg gjeldende på bilen, idet den har remhjul med åtte slisser hvilket skulle indikere ikke-shortnose. På den andre siden har jeg sjekket VIN-nummeret mot nettet, og da skal den ha nettopp -shortnose.
Last edited by arkilex on 23 Aug 2016, 14:00, edited 1 time in total.
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Demontere drev etter loctite fix

Post by torbra »

Åtte hull på skiva, kanskje? Det er samme på min -91 na, den skal ha short etter vinnr på nettet. Ilmotorsport skriver imidlertid at den lille kurbenwelle (drevet) går til nr 110004, og da er jeg senere. Min har også 8 hull i remskiven. (Miata til nr 209446.)
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: Demontere drev etter loctite fix

Post by arkilex »

Takk for info, innlegget er nå rettet!
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Demontere drev etter loctite fix

Post by Rudolf »

Noen kommentarer:

Husk forskjellen på VIN-nummer på Miata vs. MX5.
Husk at motorer kan byttes ut og ikke bestemmes av VIN-nummer.

Den eneste 100% sikre måten å identifisere short-nose er at reimhjul har FIRE hull.
ALLT annet er big-nose (ikke long-nose).
Long-nose er en måte å fikse en short-nose ved å sette inn en annen veivaksling.

Hvis dere lurer på når bilene deres er laget, så kan dere gi meg VIN-nummeret (både Miata og MX5).
Men det bare "indikerer" når motoren er produsert.

Plukke fra hverandre en motor med locktite fix:

Bruk momentnøkkel til å fjerne veivbolten.
Bruk intill 150Nm uten å varme.
Veldig viktig å bruke skikkelig låseverktøy.

Hvis det ikke går, så varmer du, gjerne med propanbrenner.
(Ha en venn med brannslukker i beredskap og/eller gjør det utendørs).

Så lenge du ikke bruker mer en 150-200Nm, så burde det ikke være noen fare for at bolten eller veiva ryker.

Lykke til.
Å husk, si ifra her om hvordan det går/gikk.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: Demontere drev etter loctite fix

Post by arkilex »

Takk for veldig bra instruksjon. Imidlertid feiget jeg ut og har satt bort jobben til mitt faste verksted. Igjen takk til Rudolf.
Post Reply