Flatt batteri

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Flatt batteri

Post by 2re »

Siden det var et snev av påskestemning her om dagen tenkte jeg at Grace skulle få røre litt på seg. Et par meter i det minste. Men der var det flatt batteri gitt. Regnet vel ikke akkurat med at det skulle være på topp, men et ett år gammelt tenkte jeg kanskje hadde litt igjen...

Nå har jeg forsøkt å lade, men det virker ikke som at det er det aller minste igjen så responsen er lik 0. Det er vel bare å gi opp?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Flatt batteri

Post by Atenza »

Disse el-bilene, altså ... :roll:

Eivind
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Flatt batteri

Post by Steinar »

Hvilket type batteri har du? Orginalt Panasonic gel-batteri eller et "vanlig" batteri.
I boka til den gamle NB'en sto det at man burde koble fra batteriet dersom bilen ikke skulle brukes på 3 uker. Det er noen små strømslukere selv om bilen ikke brukes.
Først året jeg hadde NB'en ble den ikke brukt på 4 mnd. om vinteren. Totalt flatt Panasonic batteri. Batteriet var på denne tida 7 år gammelt.
Prøvde å lade opp: Det tok overhodet ikke lading, men lot laderen stå på. Etter noen timer begynte det så smått å våkne til liv. Etter ca. 1 døgn koblet jeg fra laderen og monterte batteriet i bilen. Bilen startet den, lurte bare hvor lang tid dette batteriet ville vare. Det varte i det minste i 9 år etterpå inntil jeg solgte bilen til Fabian for 1.5 år siden. Fabian får svare på om det var fortsatt liv i batteriet inntil han solgte bilen i sommer.
Moralen: Ikke gi opp.

Steinar
(Sparsommelig og sta trønder.)

PS: Batteriet på NC'en døde 7 år gammelt. Der var det bare å kjøpe nytt.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Flatt batteri

Post by Bubba »

2re wrote:Siden det var et snev av påskestemning her om dagen tenkte jeg at Grace skulle få røre litt på seg. Et par meter i det minste. Men der var det flatt batteri gitt. Regnet vel ikke akkurat med at det skulle være på topp, men et ett år gammelt tenkte jeg kanskje hadde litt igjen...

Nå har jeg forsøkt å lade, men det virker ikke som at det er det aller minste igjen så responsen er lik 0. Det er vel bare å gi opp?
Dersom det er et vanlig blybatteri som er fullstendig utladet er det i utgangspunktet ødelagt pga. sulfatering. Ofte kan slike batterier likevel reddes ved avsulfatering. Dette kan gjøres ved kraftig lading, rask utlading og deretter ny lading igjen. Den første ladingen krever imidlertid vesentlig mer Ampere enn det vanlige "hjemmeladere" klarer å levere.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Flatt batteri

Post by 2re »

Trikset med å koble fra batteriet har jeg lært nå :roll: Strømtyver er det tydeligvis alltid. Vanlig batteri fra Biltema, men bare ett år gammelt. Kan vel ikke gi meg ennå skjønner jeg :? Prøve en annen lader til og med.
Time will show...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Flatt batteri

Post by obi-one »

Bare prøve en annen lader, sulfatering er tydeligvis både av "soft" og "hard" typen, dvs noe kan repareres, men ikke alt.
Dette ifølge en god nettkilde for en som har hatt Hybrid-bil som familiebil et års tid, en av læringene på den fronten er at "mobiltelefonbatteriene" som sitter i hybrider liker seg best "på midten", men det er en annen diskusjon.
Her er iallefall litt om sulfatering og lading av blybatterier:

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... prevent_it

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... id_battery

Lykke til!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Flatt batteri

Post by obi-one »

Så ble det etter 8 år på tide på kjøpe nytt batteri selv, og jeg ble litt i stuss på hvilket Biltema batteri jeg skal velge....

Biltema anbefaler selv et forseglet Sølv/Kalsium basert batteri på 54 Amperetimer til MX-5 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000029833/ Dette veier 13,5 kilo.
Det drar rundt starteren med 500 CCA i minus 18 grader

Men så har jeg lest på nettet at tilsetning av sølv i batteriet primært er for å gjøre det mer robust mot høye temperaturer i motorrom, og at nedsiden ved dette sølvet er at batteriet selvutlader seg fortere enn ett kalsium/kalsium tilsatt blybatteri, og at sølvet også øker avdampingen av vann under lading...

Så da ble jeg i tvil om det er like greit med et litt mindre batteri på 45 Amperetimer
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000029830/

Dette er bare tilsatt kalsium/kalsium, og skal derfor (i teorien) ha mindre selvutlading....og veier bare 11,5 kilo, som jo er nærmere originalbatteriet...
men drar starteren bare med 400 CCA i minus 18 grader....

Noen med erfaringer med "litt mindre" batterier om vinteren?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Flatt batteri

Post by Rudolf »

Jeg er nok ikke så avansert som deg, så svaret mitt blir deretter :wink:

For ca. ti år siden dro jeg innom Biltema og kjøpte et "vanlig" batteri som passet (fysisk) bak i Rudolf.
Kostet kr. 500 sånn ca.

Siden har jeg kjørt lykkelig rundt omkring sommer som vinter (uten garasje).
Var det svar godt nok ?

I hvert fall er batteriet godt nok.

Erik
..som er litt enkel av seg ....
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Flatt batteri

Post by obi-one »

Bra input dette. Tolker det som en stemme i retning av at litt mindre (og billigere) er godt nok....heller i den retning jeg også.....

.....som er tilhenger av at ting skal være så enkelt som mulig.
Men ikke for enkelt....som Albert skal ha sagt en gang.
Post Reply