NA ble høy bak etter støtdemperbytte

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

NA ble høy bak etter støtdemperbytte

Post by arkilex »

Byttet støtdempere bak etter alle kunstens regler, kjøpte KYB-dempere og sjekket at de nye var helt like de gamle mht lengde før montering. Bilen kjører fint, ingen ulyder eller uregelmessigheter av noe slag. Etter hvert, når jeg begynte å se på det, syntes jeg at klaringen mellom dekk og skjermkant bak var i største laget, en sjekk på miataforumet i USA angir en normalhøyde på 14 tommer dvs. 35,6 cm. Min er i hvertfall 2 cm høyere. Jeg skrudde bakstillingen sammen, også inkludert mutterne på toppen av demperne (som jeg trakk til med angitt moment) mens bilen var på bukker uten hjul, ikke mens den sto på bakken og derved ville belastet opphenget. Kan dette være årsaken? Bør jeg, som de sier på miataforumet, løsne litt på nedre og øvre demperbolter samt bolten som fester krengningsstabilisatoren til nedre bærearm og kjøre bilen 25 meter fremover og 25 bakover og se om systemet setter seg mer nedpå? For så selvfølgelig å tighte alt opp igjen? Noen som har vært borti dette? Har alltid syntes at NAen min har hatt litt SUV-preg bak, men ikke reflektert over det før nå når jeg har vært bortpå bakstillingen og selvfølgelig tenker at jeg må ha tabbet meg ut....
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte

Post by Rudolf »

Har du bare skiftet dempere, eller har du også skiftet fjærer?
Fjærer tar ganske lang tid for å "sette seg".

Det går litt fortere hvis du bruker metoden som du beskriver.
Bilen vil nemlig "henge" litt i foringene også.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte

Post by arkilex »

Byttet kun demperne, passet på å montere fjærene akkurat slik de var plassert opprinnelig. Har ikke kjørt bilen mange kilometrene så jeg kan jo se det litt an. Takk for råd.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte

Post by Agility »

Det du skal gjøre er å sette bilen på bukker, løsne alle boltene du har rørt på nytt, sette jekken under nedre svingarm og jekke til den akkurat løfter seg fra bukken på siden du holder på med, og da strammer du alle bolter. Da får du riktig preload på alle foringer...
Har gjort dette utallige ganger... :wink:
Hvis du har forskjellig høyde på sidene, så kan du med litt prøving og feiling med forskjellig press fra jekken før du strammer opp få dette veldig bra til
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte

Post by MX-Jon »

Hvis dette funker burde man vel på samme måte kunne senke bilen? Bruke fjærspennere og komprimere fjærene og få "senkepreload".
Da får man senk uten å bytte fjærer og uten behov for SVV/Tuv-tulleball. Garantert ikke like bra som skikkelig senking men er jo veldig billig og enkelt da :D Men preloaden varer kanskje ikke så lenge.....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte

Post by arkilex »

Skal bakhjul settes på før oppjekking av svingarm? Vekten av hjulene kan vel kanskje ha noen betydning?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NA ble høy bak etter støtdemperbytte

Post by Rudolf »

MX-Jon wrote:Hvis dette funker burde man vel på samme måte kunne senke bilen? Bruke fjærspennere og komprimere fjærene og få "senkepreload".
Da får man senk uten å bytte fjærer og uten behov for SVV/Tuv-tulleball. Garantert ikke like bra som skikkelig senking men er jo veldig billig og enkelt da :D Men preloaden varer kanskje ikke så lenge.....
Luringen ...... :wink:
arkilex wrote:Skal bakhjul settes på før oppjekking av svingarm? Vekten av hjulene kan vel kanskje ha noen betydning?
Spiller ingen rolle.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply