Upresis i rattet

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Ldelijster
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 172
Joined: 06 Aug 2015, 14:52
Medlemsnummer: 1366
Location: Orkanger
Status: Offline

Upresis i rattet

Post by Ldelijster »

Jeg har litt "dødgang" på rattet når jeg kjører over 80+... Det sørger for at jeg må justere rattet konstant, som sørger for at bilen blir nervøs å kjøre på hovedveier. Styringa blir veldig lett og upresis når jeg kommer over 100.
Er det noen som vet hva som kan være feil? Jeg har hatt det en liten stund nå, og må si at jeg begynner å bli utrolig leie av det :cry:
Kan det hjelpe med en brace?
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Upresis i rattet

Post by Bubba »

Har du originale felger (+45 i innpress)?
Sjekke og evt. justere forstillingen?
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Upresis i rattet

Post by MX-Jon »

Når du står utenfor bilen og ser på forhjulet, hvor mange mm kan du vri rattet frem og tilbake uten at hjulet begynner å bevege seg? Normalt skal det bare være noen veldig få mm. Hvis det er mer må du se underveis på de ulike komponentene på vei fra rattet til hjulet hvor slarken er.
Selv om du ikke har dødgang på rattet kan den også oppføre seg på samme måte hvis hjulvinkler er ute å kjøre (evt at bilen er satt opp for banekjøring, da vil man av og til ofre stabilitet for bedre styrerespons og/eller veigrep).
Uansett tror jeg ikke en brace er rett måte å løse problemet på.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Ldelijster
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 172
Joined: 06 Aug 2015, 14:52
Medlemsnummer: 1366
Location: Orkanger
Status: Offline

Re: Upresis i rattet

Post by Ldelijster »

Jeg har nok sommerfelger som har +35 innpress. Men de orginale felgene som jeg bruker om vintern, gjør akkurat det samme.

Jeg kan ta en titt på hvor mye mm jeg kan vri rattet før det er noe bevegelse på hjulet.
Skal jeg deretter sette bilen på garasjebukker og spør noen som kan vri rattet fram og tilbake for å se om det er slakk en plass?
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
User avatar
Ldelijster
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 172
Joined: 06 Aug 2015, 14:52
Medlemsnummer: 1366
Location: Orkanger
Status: Offline

Re: Upresis i rattet

Post by Ldelijster »

Har prøvd å snu på rattet når bilen ikke var på, og jeg så ikke noe beveglses før etter ca. 8 mm...
Da jeg ristet rattet fram og tilbake hørte jeg en klunk lyd... Har ikke hatt tiden til å faktisk se under bilen
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Upresis i rattet

Post by Rudolf »

Ting tyder på slitte endeledd.
Det er også lurt å få sjekket hjulvinklene dine hvis du ikke har gjort det på en stund (eller har skiftet fjærer/dempere) uten å justere vinklene.

Et verksted som utfører EU-kontroll vil kunne kjenne om det er noe galt med endeleddene.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply