Byttet katalysator, får det ikke tett...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Byttet katalysator, får det ikke tett...

Post by arkilex »

Monterte ny katalysator fra MX parts i dag, delen passet fint og jeg trodde dette bare skulle være kos, MEN jeg får det ikke tett mellom front av katalysatoren og utblåsningsrøret fra motoren (heter det det?). Har original pakning og har dradd til det jeg orker både med varm og kald motor, jekket forsiktig opp i skjøten med begge flensene oppi jekken for å få lik belastning på begge sider og strammet, men det blåser like forbannet eksos ut i nedkant av skjøten. Jeg strammet til skjøten i bakkant mot eksosanlegget først, skulle jeg kanskje ikke gjort det? Vil det hjelpe å smøre på en eller annen slags "guffe" i overgangen før jeg strammer? Og kan jeg bruke pakningen videre når jeg nå tar dette fra hverandre og forsøker på ny? Takknemlig for svar, under en bil er ikke noe hyggelig sted å være når man er 65 år, og jeg kan ikke begripe hvorfor jeg ikke fikk dette til.
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Byttet katalysator, får det ikke tett...

Post by Bubba »

arkilex wrote:Monterte ny katalysator fra MX parts i dag, delen passet fint og jeg trodde dette bare skulle være kos, MEN jeg får det ikke tett mellom front av katalysatoren og utblåsningsrøret fra motoren (heter det det?). Har original pakning og har dradd til det jeg orker både med varm og kald motor, jekket forsiktig opp i skjøten med begge flensene oppi jekken for å få lik belastning på begge sider og strammet, men det blåser like forbannet eksos ut i nedkant av skjøten. Jeg strammet til skjøten i bakkant mot eksosanlegget først, skulle jeg kanskje ikke gjort det? Vil det hjelpe å smøre på en eller annen slags "guffe" i overgangen før jeg strammer? Og kan jeg bruke pakningen videre når jeg nå tar dette fra hverandre og forsøker på ny? Takknemlig for svar, under en bil er ikke noe hyggelig sted å være når man er 65 år, og jeg kan ikke begripe hvorfor jeg ikke fikk dette til.
Det skal normalt være mulig å bruke en metallpakning 2-3 ganger, men når den er lekk i utgangspunktet ville jeg vært litt betenkt. Du får kjøpt eksospasta i bilutstyrsforretninger og på enkelte bensinstasjoner. Prøv å smør den på anleggsflatene, og se om det blir tett da.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Byttet katalysator, får det ikke tett...

Post by Agility »

Bruker alltid eksospasta. Du får også ny pakning på Biltema for noen 17 kroner artnr 980204 passer på begge sider.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Re: Byttet katalysator, får det ikke tett...

Post by arkilex »

Takk for gode råd, jeg demonterte, smurte pasta på begge sider av pakningen (som så fin ut) og skrudde fast igjen, men denne gangen var jeg nøye med å skru til på hver side vekselvis til alt var tight. Ingen lekkasje mer, og bilen er nå EU-godkjent. Katalysator fra MX-parts passet fint, og koster i alt ca 1500,- inklusive mva og flyfrakt. Fikk den etter 2 dager. Jeg forstår at de ikke varer spesielt lenge, men du får mange, mange slike for det en original Mazda koster. Den som ble utskiftet har vel sittet på siden bilen ble produsert i 1991 og var derfor ikke spesielt glad for å skille lag med bilen...
Post Reply