Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by Gabzh »

Har en 91-mod NA6 som jeg tenker å oppgradere litt når den skal ut av vinterlagring til våren. Den kommer til å tas med på trackdays og lignende og da tenker jeg at kjølesystemet er et greit sted å begynne (etterfulgt av bremser).

Lurer da litt på hva som anbefales å oppgraderes uten at det koster en million. Alu radiator og alle slanger til silikon? Noen kit som er å anbefale, og hva koster de? Og hvor mange timers arbeid må medregnes i bytte av det? Om noen eventuelt selger så ta kontakt.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by Stalfa »

Fungerende oem-kjøleanlegg holder lenge på bane, spesielt om du passer på at du ikke har fremskiltet montert midt i haikjeften.

Om silikonslanger er bedre enn nye gummislanger vet jeg ikke. Jeg kjøpte et sett med alle slangene i fra IL.

Alu radiatorer får du mange utgaver av.
-IL motorsport sin 42mm har jeg og den fungerer gull. Om du går for 50mm så vær obs på at deres shrouded fan kit ikke vil passe
-Flyin Miata har vel akkurat satt ned prisen på sin cross-flow radiator
-CSF two row radiatorer ser ut som mye for pengene, uten at jeg har hørt noe særlig mere om dem. De finner du hos Good-win.


Hvor lang tid hva tar? Kommer ann på hvor rask du er.

Om du fortsatt har oem slanger ville jeg ha startet med å skifte dem. Sjekk at alle kalipperen fungerer bra. også eventuelt skift radiator.


ble en rotete post, men forhåndsvisningen føkker bare til posten så det får være med det. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by Gabzh »

Takk for tips, da skal jeg sjekke litt :)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by Rudolf »

Det viktigste er at det originale kjøleanlegget er i orden.
Jeg har kjørt på bane med det i mange år.

Vanligste feil er at folk fjerner dekselet under motoren.
Da funker ikke kjølingen lenger fordi lufta passerer ikke radiatoren slik den skal.

Noen fjerner også ekspansjontanken fordi den er stygg.
Da tømmes kjøleanlegget sakte men sikkert for kjøleveske.

Noen har bare vann på systemet og "glemmer" kjøleveske.
Da kjøler systemet dårligere.
Systemet må være fullt.

Vifta må også virke.

De originale slangene fungerer helt utmerket, så lenge det ikke er hull i dem.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by Gabzh »

Hmm, skjønner. Takk for innspill! Dekselet under på min er demontert, men det har jeg liggende så det skal på igjen. Slangene ser forsåvidt greie ut, så fremt de ikke er usynlig morkne og en risiko sånn sett. Den skal på vinterlagring i morgen men når den skal ut igjen tenkte jeg å gå over alt, bytte kjølevæske osv. så jeg vet alt er på stell. Kan vel like gjerne bytte ut slangene og termostat osv. når jeg går i gang med det så er jeg sikker. Noe surr er det med det iallefall. Tempnålen liker å gå bittelitt over og under midtpunktet og ser også ut til at det lekker bittelitt fra ene slangen til varmeapparatet.
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

ÅRe: Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by Trym N1290 »

Veldig vanlig at rørene til varmeregisteret blir litt deformert om en skrur til for hardt med slangeklemme feks. De originale klypeklemmene er veldig fine der, klemmer akkurat passe. (Tanke på lekkasjen) Kjølevæske er viktig, kjølevæske har lavere kokepunkt en vann :)
For min egen del kjøper jeg alltid ferdigblandet, har opplevd at den har skilt seg på sikt når jeg har blandet selv. En fungerende originalradiator holder lenge den så lenge ting er på stell.
Ellers har både jeg og flere kjøpt billig alu radiator på ebay som fungerer helt fint :)

Skulle jeg anbefalt en alu radiator så er det Flyin miata sin crossflow radiator eller IL.motorsport sin
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by Gabzh »

Akkurat! Sitter ikke færre enn to ettermarkeds slangeklemmer på den slangen mot torpedoveggen, så godt mulig en tidligere eier har tatt i litt for mye rundt de. Er de rørene greie å bytte eventuelt?
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by Trym N1290 »

Di sitter vell fast i registeret, men en kan ganske prøve å forme de ut igjen ved å presse noe inn på innsiden? De er myke. Men hver forsiktig så du ikke lager lekkasje i registeret.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Tips til oppgradering av kjøleanlegg

Post by MX-Jon »

Hvis du skal beholde original radiator og føler at den ikke kjøler perfekt så prøv å sjekke gjennomstrømmingen i radiatoren.
For et par MX5'er siden slet jeg med varmgang uten å finne feilen. Når jeg sjekket/feilsøkte så alt ut til å fungere perfekt, vannet strømmet rundt, termostat åpnet og alt var ok men allikevel kokte den under belastning. Renset anlegget, spylte gjennom radiatoren og alt så ok ut. Men allikevel var det noe som var igjengrodd for da radiatoren ble byttet fungerte alt som det skulle igjen.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Post Reply