For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Han5y
500 RPM
500 RPM
Posts: 53
Joined: 14 Sep 2016, 20:43
Status: Offline

For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Han5y »

Har hatt bilen inne på eu kontroll på etterkontroll, og utslipp er enda utenfor.

Bilen har fått ny katalysator, ny lambdasonde, nye plugger, renset luftfilter, eksos uten hull. Nå er jeg litt rådløs..

Noen som har tips for å få ned verdiene, og hva som eventuelt kan være feil?

Image
Last edited by Han5y on 20 Apr 2018, 15:07, edited 2 times in total.
90" MX5
06" 159
93" 155
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO

Post by Stalfa »

Sprukket eksosmanifold?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Lloyd »

LMM signalet utenfor spesifikasjon?

Det utgjør vel litt på blandingen ved test. (3-4k rpm?)

Ved tomgang bruker den sannsynligvis lambda avlesning for finjustering.

Er vel mer en medskyldig årsak, men nå har du jo tatt en del andre ting.
Forbruker motoren litt olje?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Miatapowers »

Hvor kjøpte du katalysatoren ? Har slitt med ettermarknadsgreier selv. Justert tenningen rett ? Eg satt min til 12 grader fortenning og helt perfekt avgass. Ellers så kan det jo vera ei dyse så lekker. Feil på luftmengdemålern. Vanskelig å diagnosere på nettet igrunn.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Stalfa »

grunnen til at jeg nevner manifold selv om du nevner tett eksos er at den ofte blir over sett når man bytter eksos.

Og om det er original manifold så er den veldig ofte lekk, iallefall etter 28 år.
:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Han5y
500 RPM
500 RPM
Posts: 53
Joined: 14 Sep 2016, 20:43
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Han5y »

Takk for mange gode svar folkens!

- Manifolden er en nyere type 4-2-1 sak, som virket tett, kunne kanskje kjøpt ny pakning til denne.

- Tenningen er ikke justert, har byttet cas O ringen,men hadde ikke tenningslampe etter dette,så har blitt lagt i glemmeboken. Men den er satt sånn ca slik den stod. Katalysatoren et fra en engelsk butikk, men denne kan jo være defekt, men har opplevd folk som har kjørt katløs og hatt mindre utslipp.
Feil på lmm kan være, har flere liggende hjemme,så kan prøve med de.

-Lmm har jeg ikke tenkt på, hvordan sjekke at denne er innenfor signal? Bilen bruke litt olje,men ingenting som er ekstremt for en 28 år gammel bil...
90" MX5
06" 159
93" 155
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Miatapowers »

Lmm får slapp fjær etterhvert som de blir gamle. Er også mulig å justere de men mye dill. Burde justert min pittelitt da den jager pittelitt på tomgang om man hører etter. Kan og vera kaldstart tempsensor til ecu så er defekt. Da feiter du opp blandingen endel. Men da ville kanskje lambda verdien vert annerledes ?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Han5y
500 RPM
500 RPM
Posts: 53
Joined: 14 Sep 2016, 20:43
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Han5y »

Miatapowers wrote:Lmm får slapp fjær etterhvert som de blir gamle. Er også mulig å justere de men mye dill. Burde justert min pittelitt da den jager pittelitt på tomgang om man hører etter. Kan og vera kaldstart tempsensor til ecu så er defekt. Da feiter du opp blandingen endel. Men da ville kanskje lambda verdien vert annerledes ?
Takk for gode tips! Er det noe fasit hvor og hvordan denne skal strammes? Eller er det litt på feelingen?

Kaldstart tempsensoren, er denne bak på motoren? Hvis ikke, link, eller mer info?
90" MX5
06" 159
93" 155
EndreL
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 30 Aug 2014, 16:37
Medlemsnummer: 1271
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by EndreL »

Tempensor for ecu er den grønne sensoren bak toppen , se bildet.

Når denne feiler så får motoren ofte mye mer bensin enn den skal. Men skal gi motorlampa hvis den går feil.

Har du lest av evt. Feilkoder?
Attachments
B08B61C1-FDF8-4BA1-879E-21065B5A4E73.jpeg
B08B61C1-FDF8-4BA1-879E-21065B5A4E73.jpeg (84.59 KiB) Viewed 7645 times
Han5y
500 RPM
500 RPM
Posts: 53
Joined: 14 Sep 2016, 20:43
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Han5y »

EndreL wrote:Tempensor for ecu er den grønne sensoren bak toppen , se bildet.

Når denne feiler så får motoren ofte mye mer bensin enn den skal. Men skal gi motorlampa hvis den går feil.

Har du lest av evt. Feilkoder?
Stemmer, var denne jeg tenkte på. Har ny liggende, så greit å bare bytte denne. Ingen feilkoder på bilen pr dags dato. Får prøve med ny sensor, og ny justering av tenning.Samt tetting av eksos, så satser vi på det beste :-)
90" MX5
06" 159
93" 155
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Lloyd »

Sensoren kan vise feil men likevel innenfor akseptert område, og dermed ikkje gi feilmelding.

Satser på det ordner seg! :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Han5y
500 RPM
500 RPM
Posts: 53
Joined: 14 Sep 2016, 20:43
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Han5y »

Er det noen som vet hvordan lambda og CO skal ligge på disse bilene?

Har funnet en ganske stor eksos-lekkasje mellom kat og katback eksosen, i skjøten, og denne er fikset. Katten som ble kjøpt hadde feil vinkel, og gjorde derimot ikke dette helt tett.

Tenkte jeg skulle fintune litt med kondensfjerner, justering av timingen, og leke litt med luftmengdemåleren for å se om denne er slapp. Muligens også hive på original luftfilter, kun for sikkerhetsskyld.
90" MX5
06" 159
93" 155
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by MX-Jon »

Lambda skal vel være 1,00 +- 0,03.
Under 1.0 betyr for fet blanding.

CO skal vel være mellom 0 og 0,5%. På min bil tror jeg at jeg hadde 0,3%.

Eventuelle lekkasjer etter lambdasonde tror jeg ikke påvirker resultatet. Det som påvirker er lekkasjer før lambdasonden der det suges inn luft slik at lambdasonden ser magrere blanding enn det virkelig er.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Han5y
500 RPM
500 RPM
Posts: 53
Joined: 14 Sep 2016, 20:43
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Han5y »

MX-Jon wrote:Lambda skal vel være 1,00 +- 0,03.
Under 1.0 betyr for fet blanding.

CO skal vel være mellom 0 og 0,5%. På min bil tror jeg at jeg hadde 0,3%.

Eventuelle lekkasjer etter lambdasonde tror jeg ikke påvirker resultatet. Det som påvirker er lekkasjer før lambdasonden der det suges inn luft slik at lambdasonden ser magrere blanding enn det virkelig er.

Takk for godt svar! Differansen mellom 0.958 og 1.0 er heldigvis ikke veldig forskjellig.Har ingen kjente og uoppdagede falskluft-syndere. Noen tips hvor dette kan komme fra, vil justering av luftmengdemåleren hjelpe til?
90" MX5
06" 159
93" 155
Han5y
500 RPM
500 RPM
Posts: 53
Joined: 14 Sep 2016, 20:43
Status: Offline

Re: For høy lambda, og CO. 1990 MX5 1.6

Post by Han5y »

Har nå hatt bilen på avgasstest mens man kunne tweake litt. Prøvde å justere cas, uten noe forskjell, justere tomgang,ingen forskjell. Da var CO innenfor, men lambda lå på rundt 1.10. Byttet fra konfilter til originalfilter, da ble lambdaverdiene nede på 1.02, noe som er innenfor, men co ble da over 0.5. Jaja,får finne fram litt dyserens til neste test :lol:
90" MX5
06" 159
93" 155
Post Reply