Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Bubba »

Jeg har ved flere anledninger blitt fortalt at det ikke er lov å gjøre noen form for modifikasjoner på biler importert med "enkeltgodkjenning" eller etter den såkalte unntaksbestemmelsen (§1-15) i kjøretøyforskriften.

Etter at jeg selv kjøpte bil som er importert på denne måten fordypet meg litt denne forskriften, men kunne ikke finne noe forbud mot modifikasjoner.

Jeg tilskrev derfor SVV med spørsmål om dette, og ba spesielt om vurdering av veltebøyle (som min bil er utstyrt med) og coilovers (som jeg ønsker å utstyre bilen med).

Svaret fra SVV i Drammen (som er SVVs HK for biler importert etter ovennevnte bestemmelse) bekreftet heldigvis min egen tolkning av forskriften.

Svaret fra SVV er gjengitt her:

Etter en forskriftsendring 1.juni 2017, kan nå biler godkjent etter Kjøretøyforskriften § 1-15 eller Bilforskriften § 10a godkjennes med endringer på lik linje med ordinært registrerte biler.

Det kreves dokumentasjon, brosjyre/dele liste etc. som sier noe om at halvbur, evnt.senkesett, er «Street legal» for bruk på vei i USA. Dersom det legges til grunn TUV papirer så må de være til aktuell bilmodell (USA).

Dette vil kontrolløren vurdere ved visning i hall i Drammen, evnt.ved en av våre hjelpestasjoner i Haugesund, Fredrikstad, Bodø eller Trondheim. Avhengig av hvor du bor.

Dette til informasjon!

Ha en fin dag!


Dette synes jeg er veldig hyggelig, og det kan faktisk innebære at biler med enkeltgodkjenning kan få tillatelse til enkelte modifikasjoner som typegodkjente biler ikke får. For eksempel når det gjelder eksosanlegg. På typegodkjente biler nyere enn 96 eller 97 (husker ikke datoen) skal det være E-merke på katalysator og lydpotter. Det kan de ikke kreve på enkeltimporterte biler :wink:
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Trym N1290 »

Jepp den endringen er fin :) men det var andre boller før ;)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Bubba »

Trym N1290 wrote:Jepp den endringen er fin :) men det var andre boller før ;)
Ja, jeg har forstått at det var ganske stivbeint tidligere. Oppmykningen er kanskje noe våre venner i Amcar har fått gjennom?
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Hauk »

Bubba wrote:...evnt.senkesett, er «Street legal» for bruk på vei i USA...
Oi oi oi… Dvs understell fra USA trenger ikke lengre TÜV/Dekra (hvilket omtrent ingen av de har), men amerikanske papirer?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Agility »

Hauk wrote:
Bubba wrote:...evnt.senkesett, er «Street legal» for bruk på vei i USA...
Oi oi oi… Dvs understell fra USA trenger ikke lengre TÜV/Dekra (hvilket omtrent ingen av de har), men amerikanske papirer?
Er ikke så farlig med TÜV papirer så lenge dokumentasjonen du leverer er grei nok.... jeg har jo godkjent alt på den gule og det var bare det lille Momo rattet som hadde TÜV...
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by uggla »

Snakker vi om at f.eks FM fjører (the bestest of the bestest) kan godkjennes?
Eller må det da være Miatabil fra junaiten?

Ugglen
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Rudolf »

uggla wrote:Snakker vi om at f.eks FM fjører (the bestest of the bestest) kan godkjennes?
Eller må det da være Miatabil fra junaiten?

Ugglen
Ja ......., ikke sant.
Nå møter de seg selv i døra.

Dette blir så ulogisk at det halve kunne være nok.
Helt sprøtt.

Erik
som har "norsk" bil, Miata og "unntak" bil.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Bubba »

Rudolf wrote: Dette blir så ulogisk at det halve kunne være nok.
Helt sprøtt.
Det er nok en utilsiktet konsekvens av forskriftsendringen. Får litt Joker Nord-vibber.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Stalfa »

Jeg ser at MeisterR som selger som hakka møkk i usa ikke er dot - approved eller har andre papirer for godkjenning i USA.
Det samme gjelder Xida så vidt jeg kan se.

Noen som har sjekket med Drammen hvilke papirer de krever for godkjenning, eller godkjennes alt på Miata som man får over disk i USA?
(Det er lov å drømme)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miata Kløfta
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 28 Aug 2015, 21:07
Medlemsnummer: 1335
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Miata Kløfta »

Jeg har bil fra USA. Har vært i Drammen til EU kontroll. Mitt tips er å ringe SVV Drammen si hva du har hva du vil gjøre. Send all info. Så er de veldig behjelpelig med det meste. Jeg skulle til og med få godkjent hengerfeste, innskrevet i vognkort og alt, hvis det var ønskelig. Kontrolløren ga meg sitt mobil nummer, det var bare å ringe hvis jeg lurte på noe.
#1999 Miata 1,8 Og 1998 mx-5 ??
#Medlem nr 1335
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Stalfa »

Hei - hei.

Generelle kravet for godkjenning av ting på biler med enkeltgodkjenning er dokumentasjon på linje med TUV. Det finner du ikke på coilovers fra USA, da det ikke kreves papirer på det.

men, jeg har ikke gitt helt opp enda. Du fikk meg til å lese siste e-post fra dem enda en gang.
Jeg sendte en forespørsel til dem, så får vi se. Fører ikke det frem så tar jeg telefonen fatt.


Telefonen er greit for å avklarer, men e-post er bedre som dokumentasjon. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miata Kløfta
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 28 Aug 2015, 21:07
Medlemsnummer: 1335
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Miata Kløfta »

Kjører på stance GTR eller noe nå. Trenger ingen TUV, greier seg med tilsvarende godkjenningspapir fra DMVSSV eller noe anett med masse bokstaver. Står til og med i vognkortet at den er godkjent med amerikansk lyssetting. Drit i blinklys
#1999 Miata 1,8 Og 1998 mx-5 ??
#Medlem nr 1335
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Modifikasjoner på biler med enkeltgodkjenning

Post by Stalfa »

Greia er at coilovers fra amerikanske produsenter vanligvis har ingen papirer.
Siden Vegvesenet fokuserer på papirer fremfor det tekniske lar det seg vanskelig gjøres.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply