NA 1.8 fusker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

obi-one wrote:De pluggene synes jeg ser helt fine ut.
Hvis du skal teste ved å ta av pluggledninger, så husk på at MX-5 tenner på to og to plugger av gangen, så det er ikke så lett å isolere den ene sylinderen som evt går dårlig ved å ta av en pluggledning, siden du da vil bryte kretsen til en av de andre pluggene også.

Er det noen system i når den går dårlig mht når den er kald kontra varm?
Ikke så lett å isolere den ene sylinderen da nei.

Har ikke klart å finne noe mønster i når den går dårlig annet enn at det virker som at når den først har begynt å gå dårlig en dag så gjør den det resten av dagen. Men neste dag kan den gå helt fint igjen.
Anslår at den kun går fint 2 av 10 turer, men samtidig vanskelig å vite om den da ville begynt å fuske på et senere tidspunkt da ikke bruker bilen daglig nå og ofte på kortere testturer.
Kjørte bilen til og fra jobb i noen uker i sommer for å teste ut om det var noe mønster i det, men virker som at det er helt tilfeldig.

Ved testing i går kun i garasje med gjentatte oppstarter og tomgangskjøring gikk den dårlig på hver oppstart, fra kald motor til den etterhvert ble god og varm.
Starter, legger seg på ca1400-1500o/min, synker gradvis ned mot 5-600 o/min etter noen sek,
Begynner så å fuske fra og med ca 1200o/min på vei ned, holder seg på 5-600o/min i 20-30sek før den hopper opp og legger seg jevnt på 900o/min, men med en og annen feiltenning. Ingen feilkoder etter masse tomgangskjøring.


Noe er i alle fall galt og jeg sliter virkelig med å finne ut hva..
Last edited by miatajon on 30 Aug 2018, 11:40, edited 1 time in total.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Stalfa »

Testet du å rikle og rote rundt med alle ledningene som Erik nevnte?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Agility »

Har du sjekka dysene ?
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Rudolf »

Bruk kr. 139,- på en slik en.

Image
https://www.biltema.no/bil---mc/verkste ... 2000018564

Denne er ganske artig å bruke faktisk.
Bruk spissen til å lytte på hver enkelt dyse.
Du vil bli overrasket over hvor tydelig du kan høre om de virker eller ikke.
Super til å lokalisere diverse andre feil også.

Dessuten så ser du jo ganske proff ut når du står med denne i garasjen ....... :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 feilen sirkles inn

Post by miatajon »

Da har jeg hatt kvelden i går og dagen i dag i garasjen.
Har kommet et godt stykke på vei og funnet ut at bilen hadde 2 feil der den ene nå er lokalisert og fikset.
Den andre har jeg lokalisert men ikke helt funnet ut av.

Feil 1:
En av de to kontaktene til coilen var tydeligvis ikke helt god. Fikk bilen til å gå på 2 sylindre ved å presse kontakten mot motorblokken, og så gikk den fint igjen når jeg presset den mot torpedoveggen.
Så jeg demonterte kontakten helt, klippet litt av alle ledningene for å få friskt kobber og loddet det sammen igjen. Satte kontakten på coilen og nå går bilen på alle sylindre hele tiden.

Feil 2:
Men fuskingen ved kjøring var ikke blitt noe bedre.
Så etter mer googling og noen desperate forsøk, fant jeg ut at bilen går helt fint når jeg plugger fra kontakten til TPS. Altså går bilen silkemykt og fint, uten noen form for fusking eller nøling så lenge kontakten er koblet i fra.

Dermed kan jeg utelukke at noen av dysene er dårlige.

Fant denne guiden til justering av tps
https://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=17325

Har justert senoren slik at jeg får 0Volt akkurat når den ikke får noe gasspådrag. Og signalet skifter fint til 12v med en gang jeg rører gassen. Så gassovervåkningen funker.

Balder er en 1997 mod 1.8 liter, og på senere modeller av NA så gir TPS også et signal til ecu om hvor mye gass en gir.
Jeg fant derfor denne guiden til å sjekke om sensoren gir signal om hvor mye gass som blir gitt:

https://vrperfdev.wordpress.com/2015/10 ... ta-solved/

Ved å måle motstanden mellom angitte pinner på kontakten fikk jeg tilnærmet samme resultat som han karen her fikk.
Mine resultater ble 3.20-0.99 Ohm mot WOT, altså nesten det samme.(han fikk 3.26-1.06)
Altså antar jeg at min TPS sensor er i orden.
Men hvorfor går da bilen så dårlig så lenge TPS er koblet til?
Er sensoren likevel dårlig og må byttes?

Regner med det ikke kan være et kabelbrudd da det da burde være lik oppførsel med kontakt tilkoblet eller frakoblet?

Det er dit jeg har kommet nå..
Håper noen kan komme med innspill
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Guest
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Guest »

Godt å høre at det går fremover.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Stalfa »

Godt å høre at det går fremover.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Teejay187 »

Plugger du ut TPS tvinger du bilen over i open-loop :)

Sensorer som må fungere for at bilen skal kunne kjøre i closed loop er TPS, MAF, IAT og o2. Og muligens MAP-sensor hvis det er det på disse bilene.

Du burde få feilkode i ECU på feil ved disse. Siden du fikk feil på o2 sensor så ville jeg nok sjekket den igjen. Sjekk delenummer på den. Jeg har en fungerende fra NB som kanskje passer som kan gå i posten på mandag.
Last edited by Teejay187 on 01 Sep 2018, 23:46, edited 1 time in total.
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Bubba »

Godt å høre at løsningen nærmer seg.

Jeg tror faktisk jeg har liggende en TPS. Den er ny og ubrukt, men ikke OEM. Sjekker i morgen, og sender den til deg hvis jeg finner den.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

Teejay187 wrote:Plugger du ut TPS tvinger du bilen over i open-loop :)
Jada, er forsåvidt klar over det!
Men med sensoren utkoblet går bilen i det minste helt rent og ordentlig, noe som betyr at det ikke er noe mekanisk galt med den. :D

Spørsmålet nå er vel om det er selve TPS som er defekt eller om det er ECU som tolker signalene fra den feil.(eventuelt i lag med signaler fra andre sensorer)
Last edited by miatajon on 02 Sep 2018, 00:09, edited 1 time in total.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

Bubba wrote:Godt å høre at løsningen nærmer seg.

Jeg tror faktisk jeg har liggende en TPS. Den er ny og ubrukt, men ikke OEM. Sjekker i morgen, og sender den til deg hvis jeg finner den.
Glimrende om du har det! :D
Hadde vært greit å fått sett om det hjelper å bytte ut den som står på selv om den tilsynelatende ser ut til å gi ut riktige signal.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Teejay187 »

miatajon wrote:
Teejay187 wrote:Plugger du ut TPS tvinger du bilen over i open-loop :)
Jada, er forsåvidt klar over det!
Men med sensoren utkoblet går bilen i det minste helt rent og ordentlig, noe som betyr at det ikke er noe mekanisk galt med den. :D

Spørsmålet nå er vel om det er selve TPS som er defekt eller om det er ECU som tolker signalene fra den feil.
Du nevnte tidligere at bilen går ordentlig på full gass. Da vet du at ECU tolker 100% TPS og tvinger bilen over i open loop. Og siden du får 12V og 0V på tomgangsbryter, så vet du at 0% TPS er riktig også :)
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

Teejay187 wrote:
miatajon wrote:
Teejay187 wrote:Plugger du ut TPS tvinger du bilen over i open-loop :)
Jada, er forsåvidt klar over det!
Men med sensoren utkoblet går bilen i det minste helt rent og ordentlig, noe som betyr at det ikke er noe mekanisk galt med den. :D

Spørsmålet nå er vel om det er selve TPS som er defekt eller om det er ECU som tolker signalene fra den feil.
Du nevnte tidligere at bilen går ordentlig på full gass. Da vet du at ECU tolker 100% TPS og tvinger bilen over i open loop. Og siden du får 12V og 0V på tomgangsbryter, så vet du at 0% TPS er riktig også :)
Ja det har egentlig jeg konkludert med også.
I tillegg har jeg målt meg frem til at signalet ut fra TPS endrer seg tilsynelatende riktig fra jeg begynner å gi gass og til WOT. Men det er som regel ved jevn kjøring at bilen begynner å fuske.
Mulig at signalet ut ifra TPS blir feil eller begynner å vandre ved kjøring. Dette tror jeg ikke jeg får til å måle under kjøring, så da hadde det vært supert om Bubba finner TPS han har liggende slik at jeg får testet med en ny.
Teejay187 wrote:Plugger du ut TPS tvinger du bilen over i open-loop :)

Sensorer som må fungere for at bilen skal kunne kjøre i closed loop er TPS, MAF, IAT og o2. Og muligens MAP-sensor hvis det er det på disse bilene.

Du burde få feilkode i ECU på feil ved disse. Siden du fikk feil på o2 sensor så ville jeg nok sjekket den igjen. Sjekk delenummer på den. Jeg har en fungerende fra NB som kanskje passer som kan gå i posten på mandag.
Tror ikke o2 sensor går overens på NA og NB. :(
O2 sensoren på bilen er nylig byttet også, så er ikke så veldig sannsynlig at den har feilet.
MAF er byttet etter at jeg renset den gamle uten hell
En egen IAT sensor er jeg jammen ikke sikker på om det er på NA. Sitter det en i luftfilterboksen da? Tror den er en del av MAF?
Temp sensoren til kjølevannet har jeg byttet.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Teejay187 »

Jeg har hatt o2-sensorer som har feilet etter bare 3 måneder. At den nylig er byttet er ikke god nok grunn til ikke å sjekke den.

Les her for hvordan du kan teste om den fungerer, uten å ta den ut av bilen :)

http://mr2.com/TEXT/O2_Sensor.html - Avsnitt: Testing O2 sensors that are installed
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Bubba »

miatajon wrote:
Bubba wrote:Godt å høre at løsningen nærmer seg.

Jeg tror faktisk jeg har liggende en TPS. Den er ny og ubrukt, men ikke OEM. Sjekker i morgen, og sender den til deg hvis jeg finner den.
Glimrende om du har det! :D
Hadde vært greit å fått sett om det hjelper å bytte ut den som står på selv om den tilsynelatende ser ut til å gi ut riktige signal.
Har funnet den. Håper å få postet den i morgen.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Post Reply