NA 1.8 fusker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by Bubba »

Teejay187 wrote:Kontakten til o2-sensor skal befinne seg bak/under coilpacken ...
Jeg mener å huske at kontakten til O2-sensoren sitter helt bakerst over eksoskammen på Balder. Lett å komme til.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Rudolf »

miatajon wrote: .......
Tro meg når jeg har sier jeg har rykket og dradd og "fiklet" med ledningene rundt coil.
Men klarer verken å fremprovosere feilen eller rette den med å holde på der igjen..bortsett da fra den ene gangen som like gjerne kan være tilfeldig.
Er liksom det som er sakens kjerne her..jeg finner ikke feilen :(
......
Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener.

Hvis du har fått motorens oppførsel til å ENDRE seg ved å fikle med ledninger (selv om det bare skjedde en gang), da HAR du funnet feilen.
100% sikkert.

Du skriver; "..bortsett da fra den ene gangen som like gjerne kan være tilfeldig"
NEI, det er ikke tilfeldig.

Hvis det er riktig at motorens oppførsel ENDRET seg når du fiklet, så ligger feilen der.

Ikke bruk masse tid på å skifte komponenter, når du har funnet feil i ledningsnettet.

Skjønner?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

Rudolf wrote: Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener.
Joda, forstår godt hva du mener Erik, og jeg er enig i at det virker veldig sannsynlig at det ligger en feil i ledningsnettet. :)
Rudolf wrote: Du skriver; "..bortsett da fra den ene gangen som like gjerne kan være tilfeldig"
NEI, det er ikke tilfeldig.

Hvis det er riktig at motorens oppførsel ENDRET seg når du fiklet, så ligger feilen der.

IHvis du har fått motorens oppførsel til å ENDRE seg ved å fikle med ledninger (selv om det bare skjedde en gang), da HAR du funnet feilen.
100% sikkert.
Jeg tror nok kanskje jeg var litt for bastant da jeg skrev dette dette med at motorens gange endret seg da jeg rotet med ledningene!
Bilen har som sagt endret motorgange både før og etter ved å prøve andre ting også.
Hadde jeg klart å fremprovosere eller fjerne feilen en gang til ved å rote rundt bak der, ja da er det vel ganske sikkert der feilen ligger.
Men de er det jeg ikke klarer!
Derimot fikk jeg motorens gange til å endre karakter i forgårs ved å plugge MAF fra og til igjen. :roll:

Synes det er kjempeartig at du engasjerer deg i dette Erik, og jeg har stor respekt for deg din kunnskap! :)
Hører absolutt på hva du sier og som sagt er jeg veldig enig i at du kan ha rett her!
Er ikke lett å fjern-diagnostisere en en feil, og heller ikke lett å beskrive samtlige detaljer fra min kjøring og feilsøking hittil.

Går som sagt på ferie nå og får etter hvert litt bedre tid til grundigere feilsøking på ledningsnettet!
Satser på at jeg kommer til bunns i dette da jeg har lyst til å nyte resultatet av det flotte arbeidet Bubba har lagt ned i denne herlige bilen! :)

Skal komme tilbake med oppdatering når jeg VET jeg har funnet feilen! :D
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Teejay187 »

Plugger du ut MAF vil du tvinge bilen over i open loop. Den vil da gå etter predefinerte verdier og antagelig gå ganske fett. Indikasjon på at den fungerer er om den endrer gange ved frakobling.

Jeg synes man burde gå tilbake til det man faktisk vet om feilen. Skjer noe en gang er det en tilfeldighet, skjer det flere ganger så er det håndfast bevis. Så langt jeg kan se er det kun WOT som løser feilen med sikkerhet. Da må man se på hva som skjer ved WOT. Hvilke sensorer ignoreres etc.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by uggla »

miatajon wrote:
MX-Jon wrote:Kjenner du noen som har en bærbar bredbåndslambda ala denne?
https://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php
Evt kjøpe en som dette https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =124733967 men det blir litt mer kostnad og litt mer jobb.
Evt måle på bilens egen "smalbåndslambda"

Det vil ikke løse problemet men gi deg litt info om hvor feilen kan ligge.
Når du har jevn belastning på varm motor skal jo A/F ligge stødig på ca 14,7.
Hvis du finner ut at det gjør det er sensorer osv ok og problemet ligger sannsynligvis i tenningen.
Hvis du ikke har 14,7 er det noe som gjør at den får feil blanding og tenning kan kanskje strykes som feil.

tror jeg.....
Godt forslag, og hadde ikke vært dumt dette.
Men kjenner ikke noen med slikt utstyr til låns..tror jeg.
Når Mx-Jon og miatajon møtes:
Image
og Mx-Jon har Miata og miatajon har Mx...

:-)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker (absolutt ikke løst likevel)

Post by MX-Jon »

uggla wrote: Når Mx-Jon og miatajon møtes:
Image
og Mx-Jon har Miata og miatajon har Mx...

:-)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Var forøvrig god stemning sist gang vi møttes da mx-jon kjøpte miata av miatajon.
miata.jpg
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

hva skjer'a?

Post by Stalfa »

Hvordan går det med fuskingen? :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: hva skjer'a?

Post by miatajon »

Stalfa wrote:Hvordan går det med fuskingen? :)
Har ikke kommet så mye lengre.
Har stort sett vært bortreist hittil i ferien.
Har satt i nye plugger og da gikk bilen rent i 30 min men hvor det føltes som den manglet endel hester.
Deretter kom fuskingen tilbake.

Fikk også en feilkode 1 ved en ny avlesing, ignition pulse. Så har igjen hatt av coil, rengjort og sjekket kontakter og pinner, og leitet etter ledningsbrudd.
Finner ingenting, så har bestilt meg en ny coil som er på vei.
Så får vi se..
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker oppdatering

Post by miatajon »

Så da har det gått noen uker og jeg har fått sett litt mer på bilen.

Ny coil ble montert i går.
Kjørte en 10 mils tur helt uten noen problemer og tenkte et forsiktig YES, NÅ har vi det!
Men har brent meg før og brant meg tydeligvis igjen der, for idag var bilen akkurat som før. Begynte å fuske kraftig under lett pådrag, og fikk 3 sylinders tomgangs gange. :evil:

Så altså er problemet der fremdeles. :roll:

Begynte også med en ny ting idag som kanskje kan være en ledetråd:
Enkelte ganger på tomgang eller ved å presse inn clutchen under fart(ved stopp ved kryss f.eks) så stiger tomgangen til 1500o/min og holder seg jevnt der i noen sekunder (3-5sek)før den detter ned på normalen igjen. Normal tomgang er på ca 850o/min. Dette skjer ikke alltid, men noen ganger.
Dette virker nesten som en vakumlekkasje, men det finner jeg ikke noe sted.

I tillegg er det nesten alltid slik at når bilen går dårlig og får 3sylinders gangen, så detter tomgangen ned til 5-700omin, er veldig rufsete i alt ifra noen sekunder til minutter, før den så plutselig av seg selv normaliserer tomgangen seg igjen. Da holder tomgangen seg helt fin så lenge bilen står i fri uansett hvor mye den ruses. Men når jeg så begynner å kjøre så går det som regel bare kort tid så fusker den igjen.

Ved diagnose i forrige uke fikk jeg forresten en ny kode 1170.
Denne er relatert til O2 sensoren, så tok den ut, sjekket kabel og kobling satt den i igjen og har ikke fått koden siden.Regner med at det er fuskingen som fører til koden pga feil blanding.

Så oppsummert:
-Ny coil fungert perfekt i 10 mil i går, men idag var elendigheten tilbake som før.

Jeg har ikke helt troen på at dette er et enkelt ledningsbrudd.
Min teori nå er at et det er en sensor, spenningsregulator, tomgangsregulator, relé eller noe lignende som kødder seg da feilen kommer og går nesten som ved en bryter blir slått av og på.


Tror kanskje dette er utenfor hva jeg klarer å finne ut av, så hvis det er noen som vet om noen dyktige mekanikere/tryllekunstnere som kan se på dette i nærheten av Bergen så hadde jeg vært glad hvis noen vet om noen.
Å levere bilen inn på et vanlig verksted tror jeg bare er tull da de mest sannsynlig ikke kan si hva det er uansett siden det ikke kan leses av på diagnose.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 oppstartsvideo

Post by miatajon »

" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Link til oppstart i kveld.
Ekstremt dårlig gange i 25 sekunder før den plutselig blir bedre..
Igår gikk bilen uten et feilslag i 10 mil.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by MX-Jon »

En gang som den har fusket en lengre periode, hadde det vært en idé å tatt ut tennpluggene og sett på dem? Tennpluggene kan jo av og til gi litt indikasjoner. Sjekk alle fire, er jo også interessant å se om alle er like eller om det er noe avvik.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

MX-Jon wrote:En gang som den har fusket en lengre periode, hadde det vært en idé å tatt ut tennpluggene og sett på dem? Tennpluggene kan jo av og til gi litt indikasjoner. Sjekk alle fire, er jo også interessant å se om alle er like eller om det er noe avvik.
Skal skru ut pluggene idag igjen og se hvordan de ser ut og om det er forskjell på de idag.
Har kanskje kjørt 15 mil med de nye siden de ble satt i, der bilen gikk dårlig de første 4 milene, så bra de neste 10 med ny coil før den igjen gikk dårlig i 1 mil i går.

Temperatur og luftfuktighet var forresten lik fra ene dagen der den gikk bra til neste dag der den gikk dårlig, så skjønner fint lite.
Parkerte i garasjen etter mandagens kjøretur i problemfri bil, og der sto den helt helt i ro til den ble startet 20 timer senere og da gikk dårlig fra første omdreining.

Ser forresten at dynamoen på bilen ser blank og ny ut. Kanskje forrige eier Bubba kan si om den er byttet i nyere tid eller om den er gammel. Lurer på om den sender for høy spenning inn på anlegget og surrer ting til?
Må få målt ladespenningen i alle fall.
Hadde en gang i tiden en Nissan Primera som periodevis sendte 15,5 volt inn på systemet slik at alle lys dimmet opp. Den gikk dårlig da det skjedde, men har ikke sett noen dimming på lysene eller merket noe lignende på Balder.


Og jeg som kjøpte akkurat Balder for å slippe å skru så mye og ha en ferdig og fungerende MX5 igjen pga abstinenser etter salget av forrige bil :|
Hittil kun kjørt testturer og ikke en eneste kosetur :(
Jaja, sånn gikk nå sommeren..
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Bubba »

miatajon wrote:Ser forresten at dynamoen på bilen ser blank og ny ut. Kanskje forrige eier Bubba kan si om den er byttet i nyere tid eller om den er gammel
Dynamoen er den samme som satt i bilen da jeg kjøpte den.

Jeg følger naturligvis nøye med på hva som skjer med Balder, og synes det er fryktelig leit at du ikke har fått noe glede av ham denne fine sommeren.

Jeg har begrenset kunnskap om bilelektro, men har forsøkt å resonnere litt. Dersom du har rett i dine antagelser om at motoren går bare på tre sylindre når den går rufsete, må det være en av to ting; feil ved bensintilførsel eller manglende/svak gnist/strøm til en av tennpluggene.

Ledningene under panseret har jo vært i ugjestmildt miljø, med varme og vibrasjoner i over 20 år. Isolasjonen på ledningene er neppe like myk og fleksibel som da bilen var ny, og ledningene ble nok bøyd og herjet litt med da jeg tok motoren ut og inn av bilen. Det er derfor ikke helt utenkelig at det kan ha oppstått et ledningsbrudd eller blitt dårlig kontakt et eller annet sted.

Alle sylindrene har felles bensintilførsel t.o.m. fuel-railen, så dersom det er feil på tilførselen til bare én sylinder må det skyldes dysen til den sylinderen. Det kan kanskje være en mekanisk feil på dysen, men den styres jo av en elektrisk puls, så en slik feil kan også skyldes dårlig kontakt eller ledningsbrudd.

Er det en idé å forsøke å ta av en og en plugghette når motoren går rufsete på tomgang for å finne ut om den faktisk går bare på tre sylindre, og i tilfelle hvilke? …og evt. bytte plass på dysen til den «døde» sylinderen med en av de andre, og sjekke igjen hvilken som nå er «død». Dersom feilen har flyttet seg er det dysen som er synderen, men hvis den samme sylinderen fortsatt er «død» må feilen være i kablingen til den «døde» sylinderen. Eller er det mulig at feilen kan finnes i ECU’en?
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

Startet opp nå i sted. Rufsete gange men jevnet seg ut Gikk fint på tomgang i 3-4min. Slo av igjen og dro ut pluggene.
Alle 4 ser like ut, alle 4 var ca like varme.
Plugger gått ca 20-30mil. Ser det egentlig så ille ut? Bittelitt hvitt belegg ytterst på alle 4.
Attachments
20180829_164822.jpg
20180829_164808.jpg
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by obi-one »

De pluggene synes jeg ser helt fine ut.
Hvis du skal teste ved å ta av pluggledninger, så husk på at MX-5 tenner på to og to plugger av gangen, så det er ikke så lett å isolere den ene sylinderen som evt går dårlig ved å ta av en pluggledning, siden du da vil bryte kretsen til en av de andre pluggene også.

Er det noen system i når den går dårlig mht når den er kald kontra varm?
Post Reply