Skranglelyd når clutch er ute

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1166
Joined: 25 Dec 2014, 01:36

Skranglelyd når clutch er ute

Post by Gabzh » 16 Jul 2018, 15:14

Har en 91-mod 1.6 NA. Har nylig fått en slags metallisk skrapete skranglelyd når jeg kjører vanlig, men den forsvinner så snart clutchen trykkes inn. Selv om jeg bare trykker den inn en centimeter. Men er den helt ute så er lyden der. Jevn lyd, varierer ikke med fart, gir eller turtall. Hva er dette tegn på?

User avatar
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 713
Joined: 14 Jul 2012, 00:47

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Teejay187 » 16 Jul 2018, 15:15

Kan være utløserlager det :)
-Truls Johannessen
1999 Mazda Miata 1.8 Emerald Mica
2005 Suzuki Swift 1.3 (Getting Back Together Edition)

User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1166
Joined: 25 Dec 2014, 01:36

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Gabzh » 16 Jul 2018, 15:32

Det jeg mistenkte. Får vel påspandere et clutchkit på den snart, da.

User avatar
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 713
Joined: 14 Jul 2012, 00:47

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Teejay187 » 16 Jul 2018, 15:40

Høres ut som en plan. Bytt samtlige lager du har tilgang til når du er inni der. Pilot, utløser, inngående på girkasse etc.
-Truls Johannessen
1999 Mazda Miata 1.8 Emerald Mica
2005 Suzuki Swift 1.3 (Getting Back Together Edition)

User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1166
Joined: 25 Dec 2014, 01:36

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Gabzh » 16 Jul 2018, 15:44

Ja, om det ikke er store prisforskjellen som utgjør så kan jeg ta det og. Men girkassa burde nok på sikt byttes den også, dårlig synkro i femtegir. Så den er det ikke veldig stress med å bytte lagre og slikt på, tenker jeg.

User avatar
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 713
Joined: 14 Jul 2012, 00:47

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Teejay187 » 17 Jul 2018, 08:47

Om du skal betale noen for å gjøre jobben så ville jeg nok hatt en girkasse klar også. Det er mer eller mindre samme jobben. Bakre tetning på veiv er også lurt å bytte samtidig..
-Truls Johannessen
1999 Mazda Miata 1.8 Emerald Mica
2005 Suzuki Swift 1.3 (Getting Back Together Edition)

User avatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2554
Joined: 19 Sep 2006, 02:00

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Stalfa » 17 Jul 2018, 09:07

Image
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1019
Joined: 12 Sep 2009, 22:00

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by obi-one » 17 Jul 2018, 12:04

Jeg ville kanskje forsøkt en litt enklere og MYE billigere fix først, sjekk om skranglelyden kommer fra "nesa" på slavesylinderen.

Beskrevet for eksempel her:

https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=57462

You don't want to grease the slave cylinder or accordian-like rubber boot that comes out of it. The noise occurs where the metal of the push rod (surrounded by the rubber boot except at its end) contacts the "lever" from the clutch. This "lever" has a depression in it where the push rod end contacts it -- it's in that depression that you want to put a big dab of very thick heavy duty grease, like lithium or moly (the TSB says which to use), NOT WD-40 or other thin liquid that will quickly drip off.

Jeg har selv beskrevet bytting av slaven her:

viewtopic.php?f=24&t=15053&p=198182&hil ... ve#p198182

Hvis ikke dette er gjort på en stund, så er det jo verdt å prøve med en klatt grease, og kanskje også å skifte slaven for etpar hundrelapper hvis den er gammel og sliten i nesa selv om den ikke er lekk i kroppen.

User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1166
Joined: 25 Dec 2014, 01:36

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Gabzh » 18 Jul 2018, 12:10

Ah okei. Kanskje prøve å bytte den først da. Min svetter en del så like greit å utelukke det før jeg bytter clutch da clutchen egentlig virker fin. Takk for tips!

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1019
Joined: 12 Sep 2009, 22:00

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by obi-one » 21 Jul 2018, 21:20

Blir interessant å høre hvordan det gikk!

User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1166
Joined: 25 Dec 2014, 01:36

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Gabzh » 24 Jul 2018, 21:52

Har ikke fått ordnet noe enda, men skal oppdatere når jeg får gjort det. Har en BMW E28 som får all oppmerksomhet den lille tiden jeg har utenom jobb om dagen, så må få den ferdig før det er MX'en sin tur. Verksted skulle ha ca 2200kr for bytte av slavesylinder, men ca 10k for bytte av clutch, trykkplate, utløserlager OG slavesylinder. Så lurer på om det er like greit å legge ut de 8k ekstra for å få alt i orden og samtidig da få slengt inn en brukt kasse i god stand om jeg finner det, slik at alt er i stand i lang tid framover uten bekymringer. Synkroen i femtegir på den jeg har nå er dårlig så må dobbeltklutsje inn i femte hver gang, noe som begynner å bli irriterende. De siste par turene så har det skjedd at den virker litt vrang når jeg skal få den i 2. gir også. Skrapet og bommet, også måtte jeg ta i fri og tilbake inn i 2. gir liksom. Så lurer på om slaven begynner å forverre seg, må få ordnet det så fort som mulig. Om det ikke er synkroen til 2.gir som også begynner å bli dårlig da.

EndreL
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 209
Joined: 30 Aug 2014, 16:37

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by EndreL » 25 Jul 2018, 00:20

Ikke vurdert å bytte slavesylinder og evt. mastersylinder for å utelukke om det er dem det er feil med? betraktelig enklere og billigere, istedenfor å kaste på mye penger på bilen hvis egentlig alt annet er ok ? :) Dette er noe du klarer fint selv, du som har skrudd litt før :)

Hvordan ser clutch væsken din ut, bilde?

Når man først har av kasse, er det jo kjekt å gjøre "oppgraderinger". lettet svinghjul, 1.8 str. på clutch osv for mer gripe evne hvis man skal oppgradere motor en gang på sikt :)

User avatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2554
Joined: 19 Sep 2006, 02:00

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Stalfa » 25 Jul 2018, 09:00

Værste med å bytte slave er at det er litt knotete å komme til. Jeg mener faktisk litt, ikke mye.
Også er det lettere med en venn som kan clutche når du skal lufte etterpå. :p

Prisene du oppgir, er det bare jobb eller inkludert deler?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

User avatar
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 713
Joined: 14 Jul 2012, 00:47

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Teejay187 » 25 Jul 2018, 14:11

Det lukter feilende slavesylinder lang vei dette. Slik som du beskriver er de samme symptomene jeg opplevde når slavesylinderen min var på tur til å ryke. Væsken lekker forbi stempelet og du får mye kortere bevegelse i slavesylinderen. Med andre ord blir det som å bytte gir med clutchen halvveis inne hehe. Bytt samtidig girolje i "turret". Det tar 15 minutter og du må ikke under bilen.
-Truls Johannessen
1999 Mazda Miata 1.8 Emerald Mica
2005 Suzuki Swift 1.3 (Getting Back Together Edition)

User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1640
Joined: 02 Nov 2010, 23:22

Re: Skranglelyd når clutch er ute

Post by Trym N1290 » 25 Jul 2018, 15:19

Image
1991 Mazda Miata "greddy mm"
2003 Volvo xc70 d5
2016 Subaru Levorg

Post Reply