Hjelp, 3-Cyl MX5.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Hjelp, 3-Cyl MX5.

Post by Steinar »

MX5'en går bare på 3 sylindrer, men selvfølgelig ikke alltid.
Problemet kom for ca. 3 uker siden: Startet ved halvvarm motor og bilen gikk som en fiskebåt. Etter ca 1 km ble den helt fin. Siden dette har problemet har blitt værre og værre. Den har startet helt fint ved kald og varm motor, men etter en 1-3 timers stans er bilen helt ille.
Problemet er sylinder nr 1. Tar av pluggledningen til nr.1: Ingen forskjell. Har byttet plugger: Ingen forskjell.
Startet MX5'en i morges i 5 sek. for en test: Helt fin.
Skulle kjøre en tur i kveld (24 grader i skyggen her i Trondheim) : Bilen gikk på 3 sylindrer. Lånte pluggledninger fra en "frisk" MX5: Ingen forskjell.
Har med dette avskrevet tenningen (hvis ikke coilen er syk).
Noen forslag? Innsprøytningsdysene?
Gode tips mottas med takk.
Bilen er en 1999 mod MX5 1.8.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

tenkte med en gang tennpluggledninger jeg...

Er vel felles coil for 1&3 og 2&4...

Prøvd å bytte coil da ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Sjekk coilene. Er ett problem på -99 modellene har jeg lest. Har du sett om det er gnist i det hele tatt?

Edit: Ja er det felles på NB også?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det høres ut som tenning. Du kan jo evt bytte om på dysene og se om problemet forflytter seg. Sjelden man hører om dyser som låser seg. Det er mulig det går å kjenne at dysene fyrer om du legger en finger på de.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Ett triks jeg har lært på dyser er å legge en skrutrekker innat og legge øret innat skrutrekkeren igjen..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Jeg hadde nøyaktig samme problem på min -99 1,8. Det viste seg å være coilen som var gåen. Bytta den, og vogna "går som ei kula".
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Startet motoren i sted: Stygg gange.
Sjekket om det var gnist på syl. nr 1: Ingen gnist. Gjorde det samme med nr. 3: Gnist. Satte tilbake alle plugghettene og faenskapet mol som en katt.
Hjalp tydeligvis med trussel om evig forbannelse.
Sjekket prisen på coil her i Trondheim: Noe over 6000,- kr.
Bestiller fra IL Motorsport nå i kveld: 214,00 €. (1670.- kr) + frakt og evt moms.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Bestill pluggledninger med det samme.
Har du sjekket om det er dårlig kontakt på coil? Irr på coilens pluggledningstilkobling?

Min -99 1,8l hadde samme sykdommen, men det var pluggledninger. Byttet dem, og den har gått i 9 mnd etter uten problemer.

Coil 1 styrer syl 1 og 4, mens coil 2 styrer syl 2 og 3, pga tenningsrekkefølgen 1-3-4-2. Pluggen fyrer 2 ganger på hver syklus, på topp av kompresjonslaget, og på topp ved overlapping av eksos/innsug. Dermed kan du prøve følgende:
Bytt om på pluggledningene for 1 og 4 på coilen, og se om problemet flytter seg til syl 4 istedenfor. Da er det coil, hvis problemet vedvarer på 1, er det plugg/ledning som lager krøll.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

cartman wrote:Coil 1 styrer syl 1 og 4, mens coil 2 styrer syl 2 og 3, pga tenningsrekkefølgen 1-3-4-2. Pluggen fyrer 2 ganger på hver syklus, på topp av kompresjonslaget, og på topp ved overlapping av eksos/innsug. Dermed kan du prøve følgende:
Bytt om på pluggledningene for 1 og 4 på coilen, og se om problemet flytter seg til syl 4 istedenfor. Da er det coil, hvis problemet vedvarer på 1, er det plugg/ledning som lager krøll.
Du mener ikke omvendt? Hvis det flytter seg er det pluggledninger?
Han har visst prøvd nye/andre pluggledninger. Det er wastespark dette heter, er det ikke? (Virker som du har peil)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

RotaryPower wrote:
cartman wrote:Coil 1 styrer syl 1 og 4, mens coil 2 styrer syl 2 og 3, pga tenningsrekkefølgen 1-3-4-2. Pluggen fyrer 2 ganger på hver syklus, på topp av kompresjonslaget, og på topp ved overlapping av eksos/innsug. Dermed kan du prøve følgende:
Bytt om på pluggledningene for 1 og 4 på coilen, og se om problemet flytter seg til syl 4 istedenfor. Da er det coil, hvis problemet vedvarer på 1, er det plugg/ledning som lager krøll.
Du mener ikke omvendt? Hvis det flytter seg er det pluggledninger?
Han har visst prøvd nye/andre pluggledninger. Det er wastespark dette heter, er det ikke? (Virker som du har peil)
Det er wastespark, ja. Du får en gnist-sekvens som egentlig er til ingentig.
Hvis du bytter om ledningene på coilen, og får feilen på 4'ern istedenfor, så er det coilen som er feilen. Du bytter ikke hele ledningen, bare utgangen på coilen. Sånn at plugg 4 får strøm fra der plugg 1 fikk før, og omvendt. Fusker det da på 4'ern, er det strømkilden (Coilen) som fusker. Fortsetter det på 1'ern, så er det ledningen eller pluggen på 1'ern som er feilkilden.
Jeg har opplevd flere ganger at det er feil på nye plugger også, men da er det som regel en konstant feil, og ikke en som kommer og går.
JEg ville også sjekket for fukt i tenningsanlegget, i plugghull og hetter.

Sånn som han beskriver det, kan det være begge deler. Som regel når en coil ryker, så er den enten helt død, eller så begynner den å fuske når den blir varm, etter litt kjøring. Det er skjeldent at en coil ryker uten at det har vært en ytre påkjenning som tar knekken på den, feks, dårlige kabler, plugger eller dårlig kontakt.
På 626 og 323 med tenningsmodul i fordeleren (eldre typer) var det ganske vanlig at tenningsmodulen tok kvelden når en pluggledning eller 2 ble dårligere. Coilen trenger da mer strøm, for å kunne slå gnist på pluggen, og da brant tenningsmodulen opp til slutt. Disse kunne funke greit når de var kalde, men etter noen minutter, så begynte de å fuske. Diagnosen bestod av litt kjølespray på modulen, og da gikk den fint igjen, helt til den ble varm igjen. MX-5 har tenningsmodulen innebygd i coilen, men da ville den ha fusket på begge sylinderene, både 1 og 4. Men nå har han sjekket 1 og 3, da... Kan jo være feil med 4'ern også.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Vil tro at bilen din bare går på 2 syllindrer. Jeg brukte å ta ut pluggen bak på coilen, og inn igjen, dette funka noen ganger, men ikke alltid.
Når bilen gikk på alle 4 ved oppstart, var det sjelden at feilen kom under kjøring, men det skjedde et par ganger det også. For lenge fusking går katalysatoren til h....... så det er bare å bytte først som sist.

Denne feilen hadde jeg på min forrige 1.6 l 99 mod
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kan jeg få spørre hvordan du merker dette her? Lyder, hendelser osv.? Siden jeg har noen rariter når bilen begynner å bli varm ofte.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Bilen har aldrig fusket dersom den først har fyrt opp på alle fire sylindrer.
Kjørte en times tur i gårdkveld (fikk briste eller bære, 27 grader i skyggen) uten et feilslag.
Etter en times pause skulle jeg prøve om den gikk fint: Nei.
Skal bytte om pluggledning nr. 1 og 4 i kveld for å se om problemet flytter seg.
Håper at det er coilen: Bestilte ny coil i gårkveld.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

biXen wrote:Kan jeg få spørre hvordan du merker dette her? Lyder, hendelser osv.? Siden jeg har noen rariter når bilen begynner å bli varm ofte.
Bilen går elendig, fusker på tomgang, kan skyte litt.
Toppfart vil jeg tippe ligger på 100km/t

maks.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hehe min poffer litt når eg girer innimellom, er dette er tidlig varsel eller, eller er det bare pga eg har ingen motstand i eksosen min, har vert slik en stund, litt morsomt igrunn men,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply