Skifte av instrumentskiver -= How To =-
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Skifte av instrumentskiver -= How To =-
Hei !
Noe å fikle med i disse mørke vinterkvelder .....
Jeg har lovet å lage en bruksanvisning for skifte av instrumentskiver.
Her kommer'n ....
Som dere ser så skiftet jeg FRA "indiglow"-skiver TIL "normale".
1. Ta bilde, og/eller noter posisjonen på instrumentnålene (på tomgang) ETTER at motoren har blitt varm. (ta en kort kjøretur)
2. Fjern dekselet rundt rattstammen (tre skruer fra undersiden).
Dekselet består av to deler. Et på oversiden, et på undersiden.
3. Fjern dekselet rundt instrumentpanelet (to skruer under i front). Det sitter godt fast i bakkant, du må "brekke" det løs. FORSIKTIG !!.
(Legg merke til lyktespyler-knappen min Den er jeg stolt av )
4. Løsne instrumentpanelet med fire skruer (to over, to under).
5. Løsne to strømkontakter og speedometerwiren (hvit kontakt til venstre, sort til høyre + rund wire-hylster).
6. Da er instrumentpanelet løst, og et gapende hull står igjen i dashbordet.
Det er på tide å ta seg en tur inn foran peisen
Ingen er fristet til å stjele bilen imens ....
7. På tide å operere panelet. Fjern plastdekselet. (klips rundt kanten).
8. Så må viserene vekk (jeg brukte en gaffel til å løfte av viserene). Forsiktig .....
9. Skivene fjernes (to skruer pr. stk.).
10. Nye skiver. Jeg valgte å lakkere viserene mine røde. Visere presses forsiktig på plass.
Disse skal finjusteres senere, så det er IKKE nødvendig å trykke de helt "i bunn".
11. Så må instrumentpanelet montere i bilen uten frontdeksel. Kjør bilen varm og sett viserene på plass slik de sto når du tok bilde.
Etter en liten test-tur, monteres manglende deksler.
FERDIG !
Det er laget mange slike veiledninger.
Her er noen av dem:
http://www.five-speed.dk/Guides/Plasma.htm
http://www.miata.net/garage/gaugefaces.html
Jeg skal skrive litt om lys i instrumentpanelet senere.
Lykke til !
Erik
Noe å fikle med i disse mørke vinterkvelder .....
Jeg har lovet å lage en bruksanvisning for skifte av instrumentskiver.
Her kommer'n ....
Som dere ser så skiftet jeg FRA "indiglow"-skiver TIL "normale".
1. Ta bilde, og/eller noter posisjonen på instrumentnålene (på tomgang) ETTER at motoren har blitt varm. (ta en kort kjøretur)
2. Fjern dekselet rundt rattstammen (tre skruer fra undersiden).
Dekselet består av to deler. Et på oversiden, et på undersiden.
3. Fjern dekselet rundt instrumentpanelet (to skruer under i front). Det sitter godt fast i bakkant, du må "brekke" det løs. FORSIKTIG !!.
(Legg merke til lyktespyler-knappen min Den er jeg stolt av )
4. Løsne instrumentpanelet med fire skruer (to over, to under).
5. Løsne to strømkontakter og speedometerwiren (hvit kontakt til venstre, sort til høyre + rund wire-hylster).
6. Da er instrumentpanelet løst, og et gapende hull står igjen i dashbordet.
Det er på tide å ta seg en tur inn foran peisen
Ingen er fristet til å stjele bilen imens ....
7. På tide å operere panelet. Fjern plastdekselet. (klips rundt kanten).
8. Så må viserene vekk (jeg brukte en gaffel til å løfte av viserene). Forsiktig .....
9. Skivene fjernes (to skruer pr. stk.).
10. Nye skiver. Jeg valgte å lakkere viserene mine røde. Visere presses forsiktig på plass.
Disse skal finjusteres senere, så det er IKKE nødvendig å trykke de helt "i bunn".
11. Så må instrumentpanelet montere i bilen uten frontdeksel. Kjør bilen varm og sett viserene på plass slik de sto når du tok bilde.
Etter en liten test-tur, monteres manglende deksler.
FERDIG !
Det er laget mange slike veiledninger.
Her er noen av dem:
http://www.five-speed.dk/Guides/Plasma.htm
http://www.miata.net/garage/gaugefaces.html
Jeg skal skrive litt om lys i instrumentpanelet senere.
Lykke til !
Erik
Last edited by Rudolf on 17 Aug 2008, 12:06, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Posts: 322
- Joined: 27 Nov 2007, 21:36
- Medlemsnummer: 725
- Location: Sola, Stavanger
- Status: Offline
Lakkering
Jeg har lest om dette en annen plass men spør her igjen jeg så vi kan få samlet allt på en plass. Hvordan lakkerer du viserene? bare ett helt tynt lag lakk? Jeg går ut fra at det må kunne slippe gjennom lys? Mener å ha lest en plass at de bruker sprittusj i rette farge og "tusjer" viserene den fargen de vil ha dem
H A
H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Lakkering
Beste er vel å skrape av det hvite belegget under, så legge på ett nytt belegg i ønsket farge.Hyper Ado wrote:Jeg har lest om dette en annen plass men spør her igjen jeg så vi kan få samlet allt på en plass. Hvordan lakkerer du viserene? bare ett helt tynt lag lakk? Jeg går ut fra at det må kunne slippe gjennom lys? Mener å ha lest en plass at de bruker sprittusj i rette farge og "tusjer" viserene den fargen de vil ha dem
H A
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lakkering
Enig med deg Vidar !Vidar wrote: Beste er vel å skrape av det hvite belegget under, så legge på ett nytt belegg i ønsket farge.
Det er nok det beste.
Jeg lakkerte på "toppen" og det virker slett ikke værst (men lys i).
Men det kan sikkert bli ENDA bedre (om mulig)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
denne fikk jeg til å virke i min forrige, men måtte kutte den ut igjen pga indiglowskivene kom i veien..Larserik wrote:I min bil sitter det orginal lampe til varmetråder(..men har desverre ikke fått den til å virke) Pass på at dere ikke drar ut instrumentpanelet uten å ha skrudd løs denne:
er bare å koble varmetrådene på egen bryter og føre strøm til den når bryteren er på
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Denne "bruksanvisningen" forsøkte jeg å finne før i dag. (Det var ikke lett)
Da jeg laget den, så ba jeg pent om at den skulle legges slik at den er mulig å finne.
"Sticky" heter det visst på fagspråket
Hvis slike bare forsvinner i mengden, så frister det ikke mye til å lage nye/flere.
Er det noen moderatorer e.l. som mener noe om dette ?
Erik
Da jeg laget den, så ba jeg pent om at den skulle legges slik at den er mulig å finne.
"Sticky" heter det visst på fagspråket
Hvis slike bare forsvinner i mengden, så frister det ikke mye til å lage nye/flere.
Er det noen moderatorer e.l. som mener noe om dette ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Skifte av instrumentskiver -= How To =-
Tror du det er mulig å justere begge viserne slik at rett ned er "0" ? Slik er det jo blant annet på NC. Må jo seff lage skiver som passer til da...Rudolf wrote:1. Ta bilde, og/eller noter posisjonen på instrumentnålene (på tomgang) ETTER at motoren har blitt varm. (ta en kort kjøretur)
11. Så må instrumentpanelet montere i bilen uten frontdeksel. Kjør bilen varm og sett viserene på plass slik de sto når du tok bilde.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
OBS !!indahla wrote:Svar til meg selv: Fant disse nå...
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/597
Disse er til EUNOS/Roadster !
Som du ser så er det MILES og de går bare til 110miles/180km.
(Men du kjører kanskje ikke fortere du ?)
Tull til side: Skalaen blir feil !
Finnes derimot flere med nullpunkt vertikalt f.eks. fra AWD.
(Har bare sett i miles)
Morsom variant her i km/t
Men du må også modifisere speedometeret inni, fordi belysningen er ikke laget for vertikale nullpunkt..
Står litt om det her:
http://www2s.biglobe.ne.jp/~AWD/ehow2.html
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Da jeg var innom IL motorsport i sommer, så snakket jeg med en av dem som hadde mekket på NA'en sin -og så at han hadde forandret slik at nålene hans sto rett ned.
Han sa at han hadde bare fått spesiallaget skivene slik at skalaen begynte i bunn (og ellers med rett plassering av strekene i forhold til hverandre selvfølgelig).
Og han sa til meg at hvis jeg ønsket meg makent, var det bare å sende en mail og spørre, så skulle han se hva han kunne få til.
Du kan jo sende IL en mail og spørre, skader ikke
Han sa at han hadde bare fått spesiallaget skivene slik at skalaen begynte i bunn (og ellers med rett plassering av strekene i forhold til hverandre selvfølgelig).
Og han sa til meg at hvis jeg ønsket meg makent, var det bare å sende en mail og spørre, så skulle han se hva han kunne få til.
Du kan jo sende IL en mail og spørre, skader ikke
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Kjøpte skiver fra en på forumet her for noen dager siden.
Men ser at det er noe som skal kobles til selve skivene?
Så på en link jeg fann lengere oppe her, men det står ikke noe spesifikk hva som skal kobles hvor? Bare at han har borret hull til ledningene.
Tar jeg innmari feil nå? noen som har koblet de før, som kan beskrive?
(Er nesten som en printplate bakpå skivene)
Men ser at det er noe som skal kobles til selve skivene?
Så på en link jeg fann lengere oppe her, men det står ikke noe spesifikk hva som skal kobles hvor? Bare at han har borret hull til ledningene.
Tar jeg innmari feil nå? noen som har koblet de før, som kan beskrive?
(Er nesten som en printplate bakpå skivene)
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489