Luftinntak i panseret på en NB
Moderator: Styremedlemmer
æsj.... er vell bedre å kjøpe et ferdig panser med luftintak som er designet for best muli kjøling/luftgjennomstrømmning, men vist du ikke har bruk får mere kjøling er d vell finest å la vere
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Veit det er som var på forumet her for en stund siden som hadde slikt inntak på panseret..
Når det gjelder smaken, så er den som sagt før: baken..
Noen synes sikkert det er veldig tøft, mens andre nesten svimer av og hyperventilerer når de ser sånt..
Når det gjelder plasseringen så ville ikke jeg hatt det lenger opp på panseret... Litt kjedelig på særs regnfulle dager å få masse vann på topplokket og er man uheldig ned i plugghøla..?
Når det gjelder smaken, så er den som sagt før: baken..
Noen synes sikkert det er veldig tøft, mens andre nesten svimer av og hyperventilerer når de ser sånt..
Når det gjelder plasseringen så ville ikke jeg hatt det lenger opp på panseret... Litt kjedelig på særs regnfulle dager å få masse vann på topplokket og er man uheldig ned i plugghøla..?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Det er vel meg det refereres til tenker jeg...
Scoopet er noe lengre opp på bilen min enn på det bildet. Kan ikke si at jeg har merket noe til at jeg får vann på topplokket og ned i plugghullene.
Scoopet er noe lengre opp på bilen min enn på det bildet. Kan ikke si at jeg har merket noe til at jeg får vann på topplokket og ned i plugghullene.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Jeg er her forøvrig daglig... Har bare ikke noe behov for å skrive hver dag.mussa wrote:Veit det er som var på forumet her for en stund siden som hadde slikt inntak på panseret..
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Sånn funksjonelt er det jo veldig feil. Det vil mest sansynlig gå luft ut av det hullet da panseret er en lavtrykksone mens det under panseret er høyt trykk. Om det skulle forville seg luft inn vil det være med på stjele verdifull flow fra radiatoren. I tillegg vil ikke denne luften ha noe for seg om ikke det går en hermetisk lukket kanal til filteret ala, WRX, GT4 etc.
Om det kun er for styling, så er det vel det samme...
Om det kun er for styling, så er det vel det samme...
Vel..nå skal jeg ikke akkurat ta noen rekorder på nürnburgring, og med tanke på den kjøring jeg gjør kan jeg ikke akkurat si at scoopet hemmer meg. Den dagen det gjør det fikser jeg en kanal som fører direkte til filteret.arildh wrote:Sånn funksjonelt er det jo veldig feil. Det vil mest sansynlig gå luft ut av det hullet da panseret er en lavtrykksone mens det under panseret er høyt trykk. Om det skulle forville seg luft inn vil det være med på stjele verdifull flow fra radiatoren. I tillegg vil ikke denne luften ha noe for seg om ikke det går en hermetisk lukket kanal til filteret ala, WRX, GT4 etc.
Om det kun er for styling, så er det vel det samme...
Forøvrig har scoopet vistnok den samme effekten som dekaltrimming. Jeg føler at ved lavt turtall vinner jeg 1,2Nm i svingene mens jeg har 14W ekstra på langstrekkene. Den største effekten merkes helt klart ved 4567rpm, da virker det som at jeg får 9psi rett inn i diff'en. Effekten er helt klart merkbar!
Visuelt sett har bilen 300hk vistnok. Videre har den røde kaliptere noe som utgjør ca 50Hz i i speilet
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Når det gjelder panserscoop/riller så går det en viss grense, er den for stor/grov så får folk helt noia om den ikke er funksjonell, det er vel derfor få ikke-funksjonelle kjører Subaru Impreza stil på scoopa
Jeg synes det er kult nok når det er litt forsiktig og stilfullt. Er ikke alt på bilen som MÅ gi ekstra hester.
Jeg synes det er kult nok når det er litt forsiktig og stilfullt. Er ikke alt på bilen som MÅ gi ekstra hester.
Eller jeg kan sette på en slik en: og alle tror at jeg kjører dragarildh wrote:Smekk på et sett med fiatlykter og alle tror du kjører Ferrrarii
Jeg vil jo helt klart få bedre specs med det scoopet der kontra det jeg har pr.d.d. Om jeg vinner etpar Nm i svingene er jeg usikker på pga det innfløkte strikkesystemet som bygger opp scoopet. Men jeg vil helt klart få +18W på langstrekkene. På grunn av økt luftinntak og redusert lufttrykk på vinduet regner jeg med at det trykker kraftig til ved 6001rpm, da jeg ut i fra mine beregninger vil få +6psi inn i diffen. Så her begynner vi å snakke rekorder. Gatebil here we come Visuelt sett går jeg nok opp fra 300hk til +500hk LETT!
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Jaggu...Froden wrote:Hehe, lykke til med drag-antrekket
Det frister med mer hester men jeg tror det enkleste er å kjøpe en bil med mer motor originalt.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Ser langt mer bruk for lufting over luftfilteret (dersom du har åpent filter), enn å ha det forran blokken. Den har jo ikke akkurat problemer sånn det er nå, men om du f.eks. har skiltet der hvor luften normalt skal passere, kan det jo være aktuelt. Det ser ikke avskrekkende grusomt ut, men det må i så fall være gjort proft, ellers ser det ganske jalla ut.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)