Sliter litt med å få en del deler ifra hverandre...
*Den vertikale armen som bremseskive og aksling sitter fast i, får jeg ikke løs ifra nedre bærearm.
Hvor meget jeg enn har rengjort rundt bolten og brukt motorvask/diesel og rustløser, så vil den ikke gå rundt/ut.
Virker som bolten har satt seg helt fast i den vertikale armen.
*De boltene som holder den bjelken mellom girkasse og diff, sitter som støpt fast til diffen.
River nesten bilen av bukkene snart
Tips og råd trengs før bilen får et ublidt møte med skjærebrenner og slegge
tips demontering
Moderator: Styremedlemmer
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
tips demontering
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Muttertrekker er en fin ting på slike bolter, eg slet selv som en makk på denne pdf ifra girkassa, men brukte kvalitets fastnøkler og en mini slegge, slo på fastnøkkeln til det løsnet, en slags muttertrekker da, farligt å ligge under og dra med makt, var en bergenser så døde ved noe lignende for noen år siden, drog kjerra av bukkene,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Har brukt latmannsarm på 1m.
Bilen står på bukker, og har en ~1m bred smøregrop under bilen som jeg står i på ei lita gardintrapp for å komme godt til.
Bilen står på bukker, og har en ~1m bred smøregrop under bilen som jeg står i på ei lita gardintrapp for å komme godt til.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Først bærearmen:
Bolten du snakker om er vel denne ?
Den er endel av en kon som er presset inn i delen med hjulspindelen.
Den skal sitte godt og du trenger enten et spesialverktøy (SST) eller noe som ligner.
Du har jo tre slike bolter pr. hjul i forstillinga.
Alle har kronemutter med splint.
Jeg løsnet kronemutteren og snudde den på hodet.
Så satte jeg på en "mobil" skrustikke.
Med en stor hammer, så siktet jeg godt, og slo på kanten av godset der den røde pila peker.
Pang, sa det, så løsnet det.
Samme prosedyre med endeleddet (tie-rod end)
På den øvre bærearmen holdt det med å slå inn en kile for å løsne.
Husk, det skal sitte godt.
De tre kronemutterene blir fort ødelagt, så pass på.
De er fingjenget med en spesiell stigning og fås IKKE i jernvarehandelen.
(Ikke en gang hos Zachariassen Jernvare på Grünerløkka)
Boltene mellom ramma og diffen trenger minst en meter latmannsarm.
Masse rustløser, banking, banning og så kommer den.
BANG
Erik
Bolten du snakker om er vel denne ?
Den er endel av en kon som er presset inn i delen med hjulspindelen.
Den skal sitte godt og du trenger enten et spesialverktøy (SST) eller noe som ligner.
Du har jo tre slike bolter pr. hjul i forstillinga.
Alle har kronemutter med splint.
Jeg løsnet kronemutteren og snudde den på hodet.
Så satte jeg på en "mobil" skrustikke.
Med en stor hammer, så siktet jeg godt, og slo på kanten av godset der den røde pila peker.
Pang, sa det, så løsnet det.
Samme prosedyre med endeleddet (tie-rod end)
På den øvre bærearmen holdt det med å slå inn en kile for å løsne.
Husk, det skal sitte godt.
De tre kronemutterene blir fort ødelagt, så pass på.
De er fingjenget med en spesiell stigning og fås IKKE i jernvarehandelen.
(Ikke en gang hos Zachariassen Jernvare på Grünerløkka)
Boltene mellom ramma og diffen trenger minst en meter latmannsarm.
Masse rustløser, banking, banning og så kommer den.
BANG
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Re: tips demontering
Fin beskrivelse du laget Rudolf, men hvis du leste rett, så hadde du sett at det var i hjulopphenget bak og ikke forran jeg har problemB1ackBoX wrote:*Den vertikale armen som bremseskive og aksling sitter fast i, får jeg ikke løs ifra nedre bærearm.
Hvor meget jeg enn har rengjort rundt bolten og brukt motorvask/diesel og rustløser, så vil den ikke gå rundt/ut.
Virker som bolten har satt seg helt fast i den vertikale armen.
(eller er det jeg som er svært så dårlig å forklare?)
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: tips demontering
B1ackBoX wrote:Fin beskrivelse du laget Rudolf, men hvis du leste rett, så hadde du sett at det var i hjulopphenget bak og ikke forran jeg har problemB1ackBoX wrote:*Den vertikale armen som bremseskive og aksling sitter fast i, får jeg ikke løs ifra nedre bærearm.
Hvor meget jeg enn har rengjort rundt bolten og brukt motorvask/diesel og rustløser, så vil den ikke gå rundt/ut.
Virker som bolten har satt seg helt fast i den vertikale armen.
(eller er det jeg som er svært så dårlig å forklare?)
Vel, står ikkeno om foran eller bak .....
Prøver med denne :
Denne bolten må du bruke rå makt på.
Den går gjennom mye gods, så rustløser kommer nok ikke til.
Prøv å varme opp området som omslutter bolten.
Jeg bruker en Butan-brenner (Biltema).
Når bolten er løsnet (kan dreies på), så kan den slås ut med en mindre bolt.
(Men det skjønnte du vel ....)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Bingo! rett bolt
...bare å varme opp altså, får prøve det enda en gang
Forringene skal jo byttes, man ble litt skeptisk da de begynte å smelte/antenne i kantene istedenfor at bolten begynte å løsne.
...bare å varme opp altså, får prøve det enda en gang
Forringene skal jo byttes, man ble litt skeptisk da de begynte å smelte/antenne i kantene istedenfor at bolten begynte å løsne.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L