Workshop Understell I + II

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Teejay187 »

Da er det mulig jeg kjøper en liten haug :)
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Demandred »

Er det noe jeg skal ta med?

Fabian

Hvis du har en hjelpefjær til liggende til Raceland 34-04 så kjøper jeg gjerne den, og da har vi også en kandidat til bytte av fjærer. Var litt mer komplisert enn jeg hadde trodd å bytte på min nemlig.
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Fabiz »

Demandred wrote:Er det noe jeg skal ta med?

Fabian

Hvis du har en hjelpefjær til liggende til Raceland 34-04 så kjøper jeg gjerne den, og da har vi også en kandidat til bytte av fjærer. Var litt mer komplisert enn jeg hadde trodd å bytte på min nemlig.

Det kan jeg sjekke! :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Bubba »

Vet ikke hvilke biler som skal i ilden i morgen. Jeg hadde tenk (og håpet) at min skulle tas, men jeg har ikke klart å oppdrive FCM bump stops ennå.

Jeg kommer uansett for å delta/lære.


Trond
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Rudolf »

Bubba wrote:Vet ikke hvilke biler som skal i ilden i morgen. Jeg hadde tenk (og håpet) at min skulle tas, men jeg har ikke klart å oppdrive FCM bump stops ennå.
............
I utgangspunktet så hadde vi vel tenkt å ta Trym sin (NB Mazdaspeed) og din.
Men da er det jo en ledig plass for NA og/eller NC.
Våkne opp folkens !

Vi finner sikkert en bil vi kan leke med .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Ørnbjørn »

Image
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by 2re »

Bra oppmøte på workshopen :)

Image

Nok et sjeldent tilfelle der det begynner med et pipesett, men så blir verktøyet grovere og grovere...

Image

Og grovere....

Image

Mens vinkelsliper´n går i den ene enden av lokalet kjører Erik en gjennomgang på temaet i den andre...

Image

For de som lurer klarte gutta det til slutt, og bilen rullet ut på 4 nye fjærer/dempere :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Fabiz »

Pøh, det var da ikke noe problem å få byttet understell på bilen til Arinbjørn!

Som Northug ville sagt det:
Image

Takk for en hyggelig kveld, alle sammen! :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Trym N1290 »

Takk for i går, det var... en lang kveld der mange måtte se seg slått av klokka :) Men jaggu ble det demperbytte på bilen til Arinbjørn.

fikk tatt et bilde når det sto på for fullt..
Image
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by vidarlavoll »

...og de 'vanlige' utfordringene når en skal skru litt på bilene våre :) Note-to-self: ikke ha munnen åpen når demper kuttes...har forsatt smaken av demperolje i kjeften.

Det var både kjente og nye på besøk i går kveld, dere som er nye - kan ikke dere gi en pip i tråden om dere leser dette, vi fikk ikke notert navn/nick. Hadde vært kjekt å koble ansikt til navn/nick :)
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Ørnbjørn »

Ja, takk for innsats gutar og jente!
torbo
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 29 Jan 2011, 20:27
Medlemsnummer: 966
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by torbo »

Det var morsomt og inspirerende for en newbie å være med på dette! :D Flott å kunne få ta del i den enorme kompetansen mange i denne klubben innehar. Write ups og videosnutter på you tube er vel og bra, men ingenting slår det å se og oppleve virkeligheten, ikke minst problemene som kan oppstå underveis. Nå er jeg klar til å gi meg i kast med støtdemperne på mi 91 NA. Rustløser synes å være en nøkkelfaktor til suksess!
Tor Inge ( fra Indre Enfold)
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Ørnbjørn »

Rustløser er kjempelurt! Eg blei oppringt kl. 12 i går og bedt om å stille med bil, så det var null sekund tilgjengelig å spraye med. Skikkelig worst case scenario der dempere har stått på i ein haug med år. Men det gikk jo (med 4-6 mann i 4,5 timer). Overraskande nok var det berre to(?) bolter som gikk til h*lvete. Sist det blei utført demperbytte på min MX5 knakk 12(!) bolter.
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Demandred »

Var en lærerik kveld for meg ihvertfall, og et bevis på at det ikke alltid er så enkelt som en skal tro å gjøre "enkle" ting. En møter som regel alltid på komplikasjoner, men her løste det seg jo etterhvert takket være mange kunnskapsrike medhjelpere :) Forøvrig meg som stilte i Marius hettejakke.
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Workshop Understell I + II

Post by Agility »

Ørnbjørn wrote:Rustløser er kjempelurt! Eg blei oppringt kl. 12 i går og bedt om å stille med bil, så det var null sekund tilgjengelig å spraye med. Skikkelig worst case scenario der dempere har stått på i ein haug med år. Men det gikk jo (med 4-6 mann i 4,5 timer). Overraskande nok var det berre to(?) bolter som gikk til h*lvete. Sist det blei utført demperbytte på min MX5 knakk 12(!) bolter.
Du må lære deg å demontere understellet oftere... :mrgreen:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
Post Reply