Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Alex M »

Hei,

Tenkt på mulige mx tilpassede ruter fra Oslo, fremsetter følgende forslag:
( Dette tar oss utenom de fleste bomstasjonene og fotoboksene, kun Mx og fri natur mesteparten av veien.)

Kløfta - Skarnes - Kolomoen - Elverum med en stopp på Elgstua

Videre på østsiden ( ikke rv 3 den går på vestsiden) av Glomma forbi Rena langs Storsjøen til Åkrestrømmen, fra Åkrestrømmen rv 30 til Koppang, rv 3 til Atna

fra Atna fv 219 og rv 27 til Folldal så RV 29 til Hjerkinn - E6 til Oppdal.

Har vi ekstra god tid og lyst - kan vi i starten kjøre rv 22 fra Olavsgård til Fetsund- Sørumsand- Årnes - Skarsnes , så sparer vi en bom og kjedelig 4 felts vei. Med dette alternativet passerer vi vel ikke en eneste bomstasjon!!

I og med at det er gode veier slik at vi neppe bruker mer enn 6-7 timer med stopp, kan vi starte fra Oslo etter rushet i 10 tiden ?

Forslag til oppmøte sted - Olavsgård (Hotellet i krysset mellom E6 og RV22 i Skedsmo nord for Oslo.)

Hva synes folket?
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Anders »

Setter pris på at noen tar initiativ til å sette opp en rute, bra!

Kjenner ikke til veiene det er snakk om, men stoler på at de funker.
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Alex M »

Anders981 wrote:Setter pris på at noen tar initiativ til å sette opp en rute, bra!

Kjenner ikke til veiene det er snakk om, men stoler på at de funker.

De funker, masse svinger og noen muligheter til å teste toppfarten ( teoretisk i dette tilfelle).
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Bocken »

Kjenner ikke veivalget mellom Elverum og Atna, men det ser spennende ut. Fra Atna til Oppdal via Enden, Folldal, Hjerkinn og Dovrefjell har jeg kjørt flere ganger. Spennende høyfjellsveier, tiltredes.
PS. Det er et fint serveringssted/gård etter Enden, foreslår kaffestopp på Elgstua, Elverum, og rømmegrøt ved Enden.

Bocken
PS 2. Vi ses på Fornebu
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Stalfa »

Jeg blir å kjøre over Folldal. Det er en vei jeg har drømt i mange år om å kjøre med Mx5.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Atenza »

Jeg prøvde meg der da vi skulle til Bohuslän i 2013, men snudde fordi "asfalten" var i prinsippet nevestore klumper av stein og olje. Håper det har skjedd noe i mellomtiden ;-).

Eivind
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Stalfa »

Jeg har kjørt den de siste tre siste årene uten problemer. La ikke merke til noe spesielt dårlig asfalt. Vanlig riksvei kvalitet.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miata Kløfta
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 28 Aug 2015, 21:07
Medlemsnummer: 1335
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Miata Kløfta »

Fra Kløfta er det en fin tur om Jessheim - Dal - bakveien til Eidsvoll - over gullveket - så til Nord O dalen - kommer da ned på veien til Elverum. Uansett gleder vi oss.
#1999 Miata 1,8 Og 1998 mx-5 ??
#Medlem nr 1335
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by 2re »

God plan Alex! Jeg er med.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 567
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Brett »

Hallo;

God idé Alex! Veien opp Odalen fra Skarnes er topp! Lenge siden jeg har kjørt veiene nordover fra Elverum (hvor jeg er oppvokst) , så jeg vet lite om veidekket der, men svingete er det ihvertfall!
Jeg kommer til å starte fra Kongsvinger kl 14, så får se om jeg rekker dere etter kafferast på Elgstua.
Blir vel slitsomt å ta dere igjen på "spesialstrekkene" videre nordover...

Mvh
Brett
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
X '85 Jaguar XJ-S 3.6 Manuell
srtorp
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 01 Aug 2015, 16:44
Medlemsnummer: 1324
Location: Løten
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by srtorp »

Jeg får ikke vert med, men Østerdalen er fryktelig kjedelig. Jeg ville kjørt Elverum mot Hamar, svingt opp mot Gåsbu der kan man kjøre over til Brumunddal så til Moelv, der gamle E6 til Lillehammer (ikke over Mjøsbrua) Vidre til Ringebu så over Ringebufjellet der kommer man over til Sollia så kjører man rett nord til Folldal (ikke helt ned til Atna). Igjen Østerdalen er kjedelig med mye skog og lite å se. Bor på Løten og er lokalkjent Mulig jeg kan guide til Elverum -Lillehammer, hvis det er interesse.(og fint vær)
Hvit MX5 90mod
Vonaas
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 05 Jul 2011, 19:09
Location: Brumunddal
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Vonaas »

Hei. Ser på ruta dere har planlagt. Anbefaler å kjøre gjennom Øvre Rendal/Brydalen til Tynset, alternativt Øvre Rendal og over til Hanstad derfra. Mye mere spennende veier enn å dunke RV 3 :)
1927/2000
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Alex M »

Vonaas wrote:Hei. Ser på ruta dere har planlagt. Anbefaler å kjøre gjennom Øvre Rendal/Brydalen til Tynset, alternativt Øvre Rendal og over til Hanstad derfra. Mye mere spennende veier enn å dunke RV 3 :)

Hei,

I følge den foreslåtte rute er det kun strekningen fra Koppang til Atna (2-3 mil) som foregår på RV3, resten av ruten går østsida av Glomma og langs/rundt Storsjøen. Jeg ser at det er mange som ser frem til å kjøre Folldal, da må vi via Atna. Turen rundt Storsjøen er flott og lite trafikkert.

Jeg har med vilje unngått å foreslå E6, nordover fra Kløfta pga 4 felt , mye trafikk og bomstasjoner i fleng.

Hvis det er noen som har enda sprekere forslag deler av ruten så er det spennende men:
- da er fint at du i tilfelle skal være med på turen og kan kjøre los den foreslåtte endrede rute
- og endringen ikke betyr at vi roter oss bort i bomstasjoner og tungt trafikkerte veier på andre deler av strekningen.
- ruteforslaget er i utgangspunktet lagt opp slik at vi drar fra Osloområdet etter rushet og allikevel ankommer Oppdal i rimelig tid til middag, så eventuelle endringer bør ikke medføre at turen tar vesentlig mer tid.

Eventuell finjustering av ruta kan vi også bli enig om på Olavsgård.

Hvor mange er det ønsker å delta på felles kjøring og kan møte på/ved Olavsgård Hotell som ligger rett ved veikrysset rv22/E6 rett nord for Oslo (første avkjøring etter bygrensen) kl1000 - 1015 med beregnet avgang senest 1030 torsdag 22 juni?


Ruten ser foreløpig slik ut :

Kløfta - Skarnes - Kolomoen - Elverum med en stopp på Elgstua

Videre på østsiden ( ikke rv 3 den går på vestsiden) av Glomma forbi Rena langs Storsjøen til Åkrestrømmen, fra Åkrestrømmen rv 30 til Koppang, rv 3 til Atna

fra Atna fv 219 og rv 27 til Folldal så RV 29 til Hjerkinn - E6 til Oppdal.

Har vi ekstra god tid og lyst - kan vi i starten kjøre rv 22 fra Olavsgård til Fetsund- Sørumsand- Årnes - Skarsnes , så sparer vi en bom og kjedelig 4 felts vei. Med dette alternativet passerer vi vel ikke en eneste bomstasjon!!
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by 2re »

Jeg stiller
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Sommerturen 2017 - rute fra Oslo

Post by Pelle »

Alex M wrote:
Vonaas wrote:Hei. Ser på ruta dere har planlagt. Anbefaler å kjøre gjennom Øvre Rendal/Brydalen til Tynset, alternativt Øvre Rendal og over til Hanstad derfra. Mye mere spennende veier enn å dunke RV 3 :)

Hei,

I følge den foreslåtte rute er det kun strekningen fra Koppang til Atna (2-3 mil) som foregår på RV3, resten av ruten går østsida av Glomma og langs/rundt Storsjøen. Jeg ser at det er mange som ser frem til å kjøre Folldal, da må vi via Atna. Turen rundt Storsjøen er flott og lite trafikkert.

Jeg har med vilje unngått å foreslå E6, nordover fra Kløfta pga 4 felt , mye trafikk og bomstasjoner i fleng.

Hvis det er noen som har enda sprekere forslag deler av ruten så er det spennende men:
- da er fint at du i tilfelle skal være med på turen og kan kjøre los den foreslåtte endrede rute
- og endringen ikke betyr at vi roter oss bort i bomstasjoner og tungt trafikkerte veier på andre deler av strekningen.
- ruteforslaget er i utgangspunktet lagt opp slik at vi drar fra Osloområdet etter rushet og allikevel ankommer Oppdal i rimelig tid til middag, så eventuelle endringer bør ikke medføre at turen tar vesentlig mer tid.

Eventuell finjustering av ruta kan vi også bli enig om på Olavsgård.

Hvor mange er det ønsker å delta på felles kjøring og kan møte på/ved Olavsgård Hotell som ligger rett ved veikrysset rv22/E6 rett nord for Oslo (første avkjøring etter bygrensen) kl1000 - 1015 med beregnet avgang senest 1030 torsdag 22 juni?


Ruten ser foreløpig slik ut :

Kløfta - Skarnes - Kolomoen - Elverum med en stopp på Elgstua

Videre på østsiden ( ikke rv 3 den går på vestsiden) av Glomma forbi Rena langs Storsjøen til Åkrestrømmen, fra Åkrestrømmen rv 30 til Koppang, rv 3 til Atna

fra Atna fv 219 og rv 27 til Folldal så RV 29 til Hjerkinn - E6 til Oppdal.

Har vi ekstra god tid og lyst - kan vi i starten kjøre rv 22 fra Olavsgård til Fetsund- Sørumsand- Årnes - Skarsnes , så sparer vi en bom og kjedelig 4 felts vei. Med dette alternativet passerer vi vel ikke en eneste bomstasjon!!
For info Alex; strekningen Kløfta- Skarnes er veldig købelastet mellom kl 1500 og 1700.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply