Drenering,

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Drenering,

Post by Mazdafreaks »

Hei har fått vann på gulvet i bilen min eg, :oops: kjente at dreneringen var nesten tett ligger en plast sak der. er det best å stake den opp eller ned, den er like stor som hullet,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Karstein313
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 02 Mar 2005, 01:00
Location: Asker
Status: Offline

Post by Karstein313 »

Hadde samme problem, høyre side drenerings rør var tett. Først så fant jeg et lite veksthus med gamle blader øverst, og etter å ha fjernet disse trodde jeg alt var bra, men det viste seg at det hadde kilt seg en stein nederst i dreneringsrøret...
Jeg staket mitt opp (ehh ned), ved å bruke en meter trepinne (myk, dvs kappet rett fra treet), og staket innefra og ut(ehh ovenfra og ned)... og plopp så ble 313 mamma til en 2 grams stor granitt stein.

ca 5 mnd siden nå, både mor og barn (bil og stein) har det bra.

Karstein&313
-----

oppfølgings spørsmål:
foresten er det dreneringen fra "hattehyllen" eller et annet sted?
mitt problem gjaldt dreneringen fra hattehyllen, dvs etter at rainrailen har ledet vannet bak nakkestøttene, så var røret som leder vannet videre ut av bilen tett.
medl# 464
Rød '91 Miata, bsp low-pro, 205/45-16, Concord BarneSete
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Forstår ikke helt hvor disse dreningshullene er.. snakker vi gulvet som ved føttene ved pedalene? Tenkte å sjekke de selv, men forsto ikke helt :oops:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Fikset dette selv natt til julaften med en lang tjukk kabel eg tredde nedi,. og ut kom en slik plugg til interiør matter, hullet er i hattehylla. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Det skvulper fra bilen når jeg bremser, så dreneringshullene må være tette.

For tiden kjører jeg med hardtopp på. Den må vel av hvis jeg skal stake fra hattehylla?

Riktignok virker det som skvulpinga kommer framme en plass. Er det flere dreneringshull?
User avatar
alex_johnsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 97
Joined: 03 Jan 2006, 01:00
Location: Karmøy
Status: Offline

Post by alex_johnsen »

steffen wrote:Det skvulper fra bilen når jeg bremser, så dreneringshullene må være tette.

For tiden kjører jeg med hardtopp på. Den må vel av hvis jeg skal stake fra hattehylla?

Riktignok virker det som skvulpinga kommer framme en plass. Er det flere dreneringshull?
Er nok dreneringshullene under kanalene dine som er tette Steffen :wink:

Mvh-
Med venlig hilsen
Alexander Johnsen

-05 RX8 HP
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Ja.

Hva er det greit å stake med?

Bør vel satse på noe mykt. Kjipt å ripe opp noe, da det fort blir rust i det våte miljøet der.
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Som nevnt tidligere klippet jeg av en powerledning til en pc og staket med denne. Kostet ikke noe, var passe bøyelig og hadde riktig tykkelse.

Yppelig å stake opp "hattehyllederenering" med.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

midget77 wrote:Som nevnt tidligere klippet jeg av en powerledning til en pc og staket med denne. Kostet ikke noe, var passe bøyelig og hadde riktig tykkelse.

Yppelig å stake opp "hattehyllederenering" med.
Tenkte på noe slikt.

Hva mener du med hattehylledrenering?
toroh
Moderator
Moderator
Posts: 217
Joined: 20 Sep 2004, 02:00
Location: Sandnes/Rogaland
Status: Offline

drenering

Post by toroh »

Er det noen som har et bilde som viser hvor det hullet til dreneringsrøret er i "hattehyllen"?
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449

X: 2007 MX-5 1.8 Stormy Blue
X: 1990 MX-5 1.6 Classic Red
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Dreneringshull i kanalen:

Image

Skal se om jeg finner en tegning av dreneringshullet
Ikke så bra, men...
Image
These drain holes are located just behind the seatbelt pillar. They are about ½ inch in diameter, under the carpet and very hard to find. Basically you find them by feel.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

cartman wrote:Dreneringshull i kanalen:

Image
These drain holes are located just behind the seatbelt pillar. They are about ½ inch in diameter, under the carpet and very hard to find. Basically you find them by feel.
TAKKER. Jeg har spurt mange om de har bilder, men ingen som har svart. har akkurat fått tak i de svarthvit tegningene og skulle sjekke snart, men bilde hjelper godt. =) husker ikke om det er nevnt i denne tråden, men en avkappa strømkabel til pc passer perfekt og er stiv nok til å stake det opp for de som måtte lure.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Jeg lette etter et bilde av hullet i hattehylle men fant ikke noe.

Fint at det er funnet.

Hullene er nesten helt ytterst på hattehylla, skjult under deler av cab-en og teppet som er på hylla.

Da jeg skule kjøpe min miata så jeg flere biler hvor det sto vann baki her, så det er ikke uvanlig å ikke kjenne til dette dreneringshullet.

Det skal også være dreneringshull fra gummilista oppå frontruta og ned et eller annet sted. Jeg har sett noe som ser ut som huller på selve gummilista, men jeg har ikke funnet ut hvor vannet ledes. Er det noen som vet?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Tar opp denne tråden igjen jeg. merka i dag at d skvulper noe veldig fra kanalene mine, så tenkte jeg skulle sjekke her ang drenering. Men så har jeg da sideskjørt som jeg tror går under og står i veien slik at jeg ikke får drenert.. hjelper ikke bare å stake opp i fra hatthylla da..? Og jeg får i tilegg vann inn der høytalerne skal stå i døra, så lurer på om noen vet hvor dette kan komme fra? Skal ikke normalt komme inn der mellom ruta på utsiden..?
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

friskus wrote:Tar opp denne tråden igjen jeg. merka i dag at d skvulper noe veldig fra kanalene mine, så tenkte jeg skulle sjekke her ang drenering. Men så har jeg da sideskjørt som jeg tror går under og står i veien slik at jeg ikke får drenert.. hjelper ikke bare å stake opp i fra hatthylla da..? Og jeg får i tilegg vann inn der høytalerne skal stå i døra, så lurer på om noen vet hvor dette kan komme fra? Skal ikke normalt komme inn der mellom ruta på utsiden..?
Ta en kabel. f.eks en gammel pc strøm kabel og satt inn via dreningshullet bak/siden av nakkestøtten.. kommer kabelen ut kommer dreningen ut... om den stopper kan du jo prøve å høre hvor den treffer sideskjørtet og eventuelt bore et lite hull i den slik at det renner ut..

angående sidedørene er det vanlig at det renner vann inn da de som skal fjerne vannet fra dørene ofte er gamle og slitte: http://www.miata.net/garage/weatherstrip/index.html

Men det skal renne like greit ut igjen i bunn av døra. så skal ikke ta noe skadet. om det lagrer seg vann der må du sjekke dreneringshullene i dørene. I golfen min hadde noen tettet disse hullene med silikon (!) så døra var full av vann!

Jeg har dekt høytalerne med plast så de iallefall ikke får vann på seg.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply