Seriøs godkjenning av turbo.
Moderator: Styremedlemmer
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Seriøs godkjenning av turbo.
Nå ringte jeg Mazda Norge angående godkjenning av MX-5 NA med turbo.
Dette kunne de ikke da sende papirer på for dette måtte godkjennes, og
deretter hørte jeg med biltilsynet som igjen henviste til Mazda Norge for at de måtte fikse med papirer til hva som må gjøres.
Så derfor så vil jeg da vurdere STERKT det ansvarlig på Mazda sa til meg,
"gå sammen en gjeng, spleise å dra til tyskland å få dette typegodkjent, enten for hver enkelt bil eller for hele driten"
Noen som er med?? =p
Vi MÅ virkelig få gjort noe med denne godkjenningen til MX-5 altså.
Nå har jeg en kamerat som har en original Saab 93, han holder på å bygger om denne til Saab 93 med større turbo og mye annet stæsj, alt han måtte gjøre var å ringe til Saab en kveld han satt å drakk, så fikk han papirer tilsendt på at dette var godkjent å han kunne utføre dette uten problemer, deretter dra ned til biltilsynet, vise papiret å få stemplet.
SÅ enkelt var det for, EN SAAB!!!!
Kom igjen da karer og eventuelle damer, nå MÅ vi seriøst få gjort noe med dette.....
Mvh Mats
Dette kunne de ikke da sende papirer på for dette måtte godkjennes, og
deretter hørte jeg med biltilsynet som igjen henviste til Mazda Norge for at de måtte fikse med papirer til hva som må gjøres.
Så derfor så vil jeg da vurdere STERKT det ansvarlig på Mazda sa til meg,
"gå sammen en gjeng, spleise å dra til tyskland å få dette typegodkjent, enten for hver enkelt bil eller for hele driten"
Noen som er med?? =p
Vi MÅ virkelig få gjort noe med denne godkjenningen til MX-5 altså.
Nå har jeg en kamerat som har en original Saab 93, han holder på å bygger om denne til Saab 93 med større turbo og mye annet stæsj, alt han måtte gjøre var å ringe til Saab en kveld han satt å drakk, så fikk han papirer tilsendt på at dette var godkjent å han kunne utføre dette uten problemer, deretter dra ned til biltilsynet, vise papiret å få stemplet.
SÅ enkelt var det for, EN SAAB!!!!
Kom igjen da karer og eventuelle damer, nå MÅ vi seriøst få gjort noe med dette.....
Mvh Mats
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Du trenger papirer på at bilen tilfredstiller kravene i EU direktiv 91/441-EØS.
Noe som det ikker sikkert at bilen klarer.
Men det finns mulighet til å omgå dette dokumentet. Kommer med mer info når jeg har prøvd.
En annen ting med å kjøre en felles test. Er at bilene må ha likt oppsett.
Noe som det ikker sikkert at bilen klarer.
Men det finns mulighet til å omgå dette dokumentet. Kommer med mer info når jeg har prøvd.
En annen ting med å kjøre en felles test. Er at bilene må ha likt oppsett.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Seriøs godkjenning av turbo.
hvor mange kundebehandlere jobber om kvelden hos saab?Magnum1985 wrote: alt han måtte gjøre var å ringe til Saab en kveld han satt å drakk, så fikk han papirer tilsendt

ang. det å reise til tyskland å få turbo godkjent...
finnes det ikke allerede TÜV godkjent HKS-kit?
(selges av IL, selv om de er utsolgt for tiden)
så det er bare å kjøpe riktig kit, så er det godkjent i EU...
saken er en annen med kompressor desverre...

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Men er bare å flytte over atlanteren... :
http://www.fastforwardsuperchargers.com ... .php?t=407
http://www.fastforwardsuperchargers.com/
http://www.fastforwardsuperchargers.com ... .php?t=407
http://www.fastforwardsuperchargers.com/
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
men lurer på en ting.
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?
må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?
må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
hvis den er typegodkjent og du har dokumentasjon på hva deler den ble levert med og bytter til de.. så er det nok en grei sakDrHolm wrote:men lurer på en ting.
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?
må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
hvis du har samme modell/motor i utgangspunktet
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Tror Mazdaspeeden er importert som vanlig NA.. Mazdaspeeden er ikke godkjent for EU men for USA.. Akurat samme som JR supercharger kittet..EspenSort92 wrote:hvis den er typegodkjent og du har dokumentasjon på hva deler den ble levert med og bytter til de.. så er det nok en grei sakDrHolm wrote:men lurer på en ting.
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?
må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
hvis du har samme modell/motor i utgangspunktet
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Tror den ene er importert som na og den andre som turbo... kunna ivertfall forklart prisforskjellen...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Seriøs godkjenning av turbo.
Når det gjelder HKS kittet som selges med TÜV papier...EspenSort92 wrote:hvor mange kundebehandlere jobber om kvelden hos saab?Magnum1985 wrote: alt han måtte gjøre var å ringe til Saab en kveld han satt å drakk, så fikk han papirer tilsendt![]()
ang. det å reise til tyskland å få turbo godkjent...
finnes det ikke allerede TÜV godkjent HKS-kit?
(selges av IL, selv om de er utsolgt for tiden)
så det er bare å kjøpe riktig kit, så er det godkjent i EU...
saken er en annen med kompressor desverre...
Jeg sente en mail til MX5parts. De var ikke sikker. Men sa jeg måtte kjøpe å åpne esken selv for papirene lå sikkert der hvis det var TÜV godkjent (gav meg ut som interessert hvis det var godkjent)
Sente mail til HKS, de hadde ikke noe kit som var TüV godkjent..
Vet ikke om det hjelper så mye om det er TÜV godkjent når det er en lab.test (raport)som er utført iht. prosedyren beskrevet i Eu direktiv 91/441EØS.
Å få tatt en slik test, koster ca 25000 NOK.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
da blir det fort dyrt.EspenSort92 wrote:hvis den er typegodkjent og du har dokumentasjon på hva deler den ble levert med og bytter til de.. så er det nok en grei sakDrHolm wrote:men lurer på en ting.
siden mazdaspeed leverte men turbo, burde det ikke vært lettere å få det godkjent?
må man da evt. skaffe seg alle de nødvendige delene fra mazdaspeed.
som motor, bremser, understell osv?
hvis du har samme modell/motor i utgangspunktet
MEN umulig er det ikke!!
skulle hatt en pengestærk hyper-entusuiast nå...

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
som jeg har forstått det er den å regne som en bil som er original fra Mazda,Vidar wrote: Tror Mazdaspeeden er importert som vanlig NA.. Mazdaspeeden er ikke godkjent for EU men for USA.. Akurat samme som JR supercharger kittet..
da er den vel typegodkjent fra fabrikant og dermed automatisk godkjent i de land som krever det...? mulig jeg har misforstått...
IL averterer med TÜV godkjent HKS kit som er lovlig i EU..
om du kjøper dette og det ikke stemmer vil man få pengene tilbake,
er bare å sende mail til Ingo, om han bekrefter er jo saken grei
han har forresten klart å godkjenne turbo men ikke kompressor,
fordi utslippene ikke er mulig å få lave nok.. og han brukte mye penger på dette da han prøvde.. hvilke direktiv han fulgte vet jeg ikke
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline