anton g`s - 1990 - MX5 - vrak - NOT
Moderator: Styremedlemmer
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
anton g`s - 1990 - MX5 - vrak - NOT
Satt og skumma div nettsider en kveld, som alle andre kvelder.
Denne dukket da opp, bare ett par mil unna meg, annonsen uten bilder,
så ble nysgjerrig og kjørte en tur og kikket på den.
Joda, som eier sa, en del skader ja.
Opp med notisboka og begynne å notere ned skadeliste.
Er jo det jeg jobber med til daglig som skadetaksterer og biloppretter, så det tok ikke lange tida å få ei skikkelig smørbrødlista.
Men med et meget helt og pent interiør, og bare 118 K på speedoen, så ble den kikket over ganske nøye.
Ble enig med eier om å se over de delene jeg har hjemme og gjøre et kostnadsoverslag over hva den ville koste meg.
I utgangspunktet kun verd å kjøpe og hugge opp.
Motor hørtes veldig bra ut, og etter selgers ord skulle girboks og bakende være både lytefri og uten lyder.
Selger virket/virker som en ærlig mann så jeg velger å tro på han.
anser
Denne dukket da opp, bare ett par mil unna meg, annonsen uten bilder,
så ble nysgjerrig og kjørte en tur og kikket på den.
Joda, som eier sa, en del skader ja.
Opp med notisboka og begynne å notere ned skadeliste.
Er jo det jeg jobber med til daglig som skadetaksterer og biloppretter, så det tok ikke lange tida å få ei skikkelig smørbrødlista.
Men med et meget helt og pent interiør, og bare 118 K på speedoen, så ble den kikket over ganske nøye.
Ble enig med eier om å se over de delene jeg har hjemme og gjøre et kostnadsoverslag over hva den ville koste meg.
I utgangspunktet kun verd å kjøpe og hugge opp.
Motor hørtes veldig bra ut, og etter selgers ord skulle girboks og bakende være både lytefri og uten lyder.
Selger virket/virker som en ærlig mann så jeg velger å tro på han.
anser
Last edited by anton.g on 21 Jul 2011, 23:33, edited 2 times in total.
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Fikk ett par kvelder og sortert ut hva jeg har av deler, og kommer frem til at jeg sender en SMS med et lavere bud enn det eier forlanger, og satser på at vi havner noe midt imellom..
Har jo begge bakskjermer, skiltdeksel, baklykter, skjerm, dør, forstillingsdeler, fjærer/dempere, bærebroer rundt baut, og eventuelle deler i bakstilling etc.
Går ett par dager, så popper en sms med akkurat den prisen jeg håper på.
Bare å hente bilen samme kveld, før det dukker opp noen som skal ha seg en meget bra motor,girboks,bakende osv, til en rimelig penge.
anser
Har jo begge bakskjermer, skiltdeksel, baklykter, skjerm, dør, forstillingsdeler, fjærer/dempere, bærebroer rundt baut, og eventuelle deler i bakstilling etc.
Går ett par dager, så popper en sms med akkurat den prisen jeg håper på.
Bare å hente bilen samme kveld, før det dukker opp noen som skal ha seg en meget bra motor,girboks,bakende osv, til en rimelig penge.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Bare å gå igang med jobben.
Skifte støtdemper, nedre bærebro, styrestag (knekt rett av) og p-ende.
Nedre bærebro skiftet ut med en mindre skadet og rustet en.
Øvre bærebro avventer jeg med til 4-hjulskontroll, da jeg ikke kan se noen synlige skader på den.
Skal uansett på jigg, trekke ut B-stolper og måles opp.
Bremseklosser nesten utslitte, får sette det på lista også.
Først det viktigste, så blir det service og helsjekk.
Jobb ferdig, ser greit ut.
Blir 4-hjulskontroll på jobb, etter karossrep./utskiftninger.
Jobbe 2 uker til, så blir det sommerferie.
Målet er å få en kjøretur i løpet av høsten.
Fint vær å holde på ute i også.
Der, nede på hjula igjen, og ikke minst, flyttbar.
Så er det og hive seg på samme jobb i morgen kveld, etter litt soling og bading med unger og samboer.
Så høyre forhjul kan monteres tilbake der det hører hjemme.
Skade/sprekk på ca 10 cm. frontfanger.
Har tilgang til plastsveisingutstyr, så jeg kommer til å ta med litt bilder og "how to" på slike ting også i denne prosjekttråden.
Funderer også å sette på noen enkle skjermbreddere, oooppss.
Begynner igjen , denne her skal holdes tilnærmet original, har et rått nok prosjekt stående i ene garasjen.
Regner denne ferdig rep. med hellakkering, alufelger/dekk, service.
til ca. 30 K, deler har jo betalt seg selv med delesalget fra donor-bil, som gikk kraftig i pluss.
Pluss moroa med å gjøre jobben.
Mesteparten av grunnarbeid/lakkering går som byttejobb med lakkerer.
Og med kun 118 K på speedoen, regner jeg med den har mange mil igjen.
Helt og pent interiør, motor-rom som er helt originalt, eneste jeg kan se, er et rele som er montert for kjørelys, helt greit, slipper da å kjøre oppe med froskeøyene på dagtid.
Gir en mye cleanere look.
Ikke noe imot froskeøynene, samme prinsipp både på 914 og 944.
anser
Skifte støtdemper, nedre bærebro, styrestag (knekt rett av) og p-ende.
Nedre bærebro skiftet ut med en mindre skadet og rustet en.
Øvre bærebro avventer jeg med til 4-hjulskontroll, da jeg ikke kan se noen synlige skader på den.
Skal uansett på jigg, trekke ut B-stolper og måles opp.
Bremseklosser nesten utslitte, får sette det på lista også.
Først det viktigste, så blir det service og helsjekk.
Jobb ferdig, ser greit ut.
Blir 4-hjulskontroll på jobb, etter karossrep./utskiftninger.
Jobbe 2 uker til, så blir det sommerferie.
Målet er å få en kjøretur i løpet av høsten.
Fint vær å holde på ute i også.
Der, nede på hjula igjen, og ikke minst, flyttbar.
Så er det og hive seg på samme jobb i morgen kveld, etter litt soling og bading med unger og samboer.
Så høyre forhjul kan monteres tilbake der det hører hjemme.
Skade/sprekk på ca 10 cm. frontfanger.
Har tilgang til plastsveisingutstyr, så jeg kommer til å ta med litt bilder og "how to" på slike ting også i denne prosjekttråden.
Funderer også å sette på noen enkle skjermbreddere, oooppss.
Begynner igjen , denne her skal holdes tilnærmet original, har et rått nok prosjekt stående i ene garasjen.
Regner denne ferdig rep. med hellakkering, alufelger/dekk, service.
til ca. 30 K, deler har jo betalt seg selv med delesalget fra donor-bil, som gikk kraftig i pluss.
Pluss moroa med å gjøre jobben.
Mesteparten av grunnarbeid/lakkering går som byttejobb med lakkerer.
Og med kun 118 K på speedoen, regner jeg med den har mange mil igjen.
Helt og pent interiør, motor-rom som er helt originalt, eneste jeg kan se, er et rele som er montert for kjørelys, helt greit, slipper da å kjøre oppe med froskeøyene på dagtid.
Gir en mye cleanere look.
Ikke noe imot froskeøynene, samme prinsipp både på 914 og 944.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Tja modig, seilte i utenriksfart i Den Norske Handelsflåten fra jeg var 17 til 24 år.midget77 wrote:Du er en modig mann som gir deg i kast med dette.
-- misunnelig på pågangsmotet --
Vært innom 43 land, overlevd 2 orkaner, og en rekke stormer.
Min samboer sier jeg lider av ADHD-light, og det stemmer nok.
Mye energi som skal ut, så da kan jeg likegodt holde på med noe som er lovlig.
Har kunnskapen og også tilgangen på bra utstyr.
Noe av tiden jeg skulle brukt på mine egne prosjekter forsvinner jo ved å bistå andre litt også.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Spårty..
Spennende prosjekt...
Hva er planene hvis du får den til?
Orginal?
Banerigga?
Spennende prosjekt...
Hva er planene hvis du får den til?
Orginal?
Banerigga?
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Selvsagt helt "høl i hodet" å bygge opp denne igjen.StianOppistov wrote:Blir spennende dette gitt, hadde aldri begynt på noe slikt selv, men nå har eg ikke tilgang på slikt uttstyr som du har heller da,
Har 95 % av delene, og med liten kjørelengde og helt og pent interiør
ser på det som en utfordring ja.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Original mest trolig, har en Miata, samme modell som blir uoriginal.Predator wrote:Spårty..
Spennende prosjekt...
Hva er planene hvis du får den til?
Orginal?
Banerigga?
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Helt riktig, et totalvrak, blir en grei utfordring, kan alltids hugge den og selge den i deler med grei fortjeneste, også vært det mest fornuftige.mussa wrote:Cool at noen redder en bil med et potensiale jeg aldri hadde sett engang! (Ser ut som et totalvrak i mine øyne.. ) Blir spennende å se fortsettelsen!
Gjøre den kjørbar først, så jeg kan ta den med på jobb til oppmåling, for å se om det er noen store skjevheter.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Vi jobber vel i samme bransje etter det jeg har forstått, er jo utfordringen som tenner mest, er du vel enig i .I-J-b wrote:fin liten skade på den der
Hadde jeg ikke hatt 95% av delene, hadde den blitt kjøpt for hugging.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Da ble støtdemper og bærebro, skiftet på høyre side, i løpet av kveldinga.
FInt vær å holde på ute i.
Ned på hjula, klar til å kjøres ned på jobb hvis det dukker opp noen felger/dekk.
Trenger de til 4-hjulskontroll, blir ikke helt det samme med 15" bak og 13" fram.
Eksosanlegg retta opp og på plass i alle innfestninger også.
Da blir det å finne frem skjerm venstre side og førerdør, og skifte det en kveld senere i uka her.
Hyggelig besøk fra to entuiaster, far og sønn, fra Svolvær med nyinnkjøpt MX5.
Nylakkert og nyserva, meget pen bil.
Får se mer til de to her på forumsidene også.
Ble sittende noen timer å snakke bil.
Fikk med seg workshopmanual, og god tur oppover til Svolvær.
Hamra/og knekt til kalesjen så den ble satt på plass i tilfelle nedbør.
Har komplett kalesje med mekanisme liggende, så denne blir kastet etterhvert.
Da blir det å ta kvelden, opp 06.15 og frokost før jobb.
anser
FInt vær å holde på ute i.
Ned på hjula, klar til å kjøres ned på jobb hvis det dukker opp noen felger/dekk.
Trenger de til 4-hjulskontroll, blir ikke helt det samme med 15" bak og 13" fram.
Eksosanlegg retta opp og på plass i alle innfestninger også.
Da blir det å finne frem skjerm venstre side og førerdør, og skifte det en kveld senere i uka her.
Hyggelig besøk fra to entuiaster, far og sønn, fra Svolvær med nyinnkjøpt MX5.
Nylakkert og nyserva, meget pen bil.
Får se mer til de to her på forumsidene også.
Ble sittende noen timer å snakke bil.
Fikk med seg workshopmanual, og god tur oppover til Svolvær.
Hamra/og knekt til kalesjen så den ble satt på plass i tilfelle nedbør.
Har komplett kalesje med mekanisme liggende, så denne blir kastet etterhvert.
Da blir det å ta kvelden, opp 06.15 og frokost før jobb.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Tusen takk for god kaffe og en hyggelig bilprat med omvisning. Spennende prosjekter som krever både pågangsmot og "Know-How"!
Slik gjestfrihet skal man lete lenge etter, men det er vel en del av miljøet.
Setter stor pris på omfangsrik verkstedmanual og gode råd med på veien.
Vi gleder oss virkelig til å bli godt kjent med bilen på hjemturen til Lofoten, og skulle det hende at dere er i nærheten, så gi oss et vink, så skal vi ha kaffen klar.
Med vennlig hilsen
Mia91 og alexj
Slik gjestfrihet skal man lete lenge etter, men det er vel en del av miljøet.
Setter stor pris på omfangsrik verkstedmanual og gode råd med på veien.
Vi gleder oss virkelig til å bli godt kjent med bilen på hjemturen til Lofoten, og skulle det hende at dere er i nærheten, så gi oss et vink, så skal vi ha kaffen klar.
Med vennlig hilsen
Mia91 og alexj
Mia91