Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Disse le modellene, er de litt senket originalt eller, høyden såg jo faktisk helt greit ut jo..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Disse le modellene, er de litt senket originalt eller, høyden såg jo faktisk helt greit ut jo..
Stemmer !
De er de eneste NA-modellene (sammen med R-package) som er senket orginalt fra Mazda.
Det er derfor litt interessant å se hvordan Mazda gjorde dette.

De modifiserte endeleddene til styrestagene, for å unngå "Bump Steer".
Les mer om dette her: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=307337

Endeleddene på Leopold er derfor forskjellig fra standard.
De er spesiallaget til LE og R-package.

Image

Det er greit å vite at hjulgeometrien og vinklene på styrestagene blir endret når bilen blir senket.
De modifiserte endeleddene er derfor laget for å kompensere for dette.

(Derfor har jeg kjøpt et sett til Rudolf også ...)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Før og etter ...

Fant fram til bilde tatt før jeg begynte å herje med Leopold.

Slik så bilen ut med de uorginale bakfjerene:

Image

Og sånn er den nå (etter 300km på de nye orginalfjærene):

Image

Ser jo ganske riktig ut ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er både framfjøre og bakfjører litt kortere eller,, denne er jo en ca 20mm lavere enn min 97var før senking, og vet du om det er noe stivere fjører,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Er både framfjøre og bakfjører litt kortere eller,, denne er jo en ca 20mm lavere enn min 97var før senking, og vet du om det er noe stivere fjører,
Det er bare bakfjærene som er kortere en orginalen.
Men innfestingen på Bilstein demperene er annerledes.
Derfor bil bilen lavere BÅDE foran og bak.

Her er de kortere bakfjærene som brukes kun på LE og R-package (vanlige NA-bakfjærer i midten).

Image

Forfjærene er lik på LE og "vanlige" NA.

Som du kanskje ser, så er innfestingen av fjærene lavere på Bilstein demperene.
(Bilde av samlingen min :wink: )

Image

EDIT: Du spurte om hvor stive fjærene er.
Framfjærene er som sagt de samme som orginalt dvs springrate 164.17 (lbf/in).
Bakfjærene er noe stivere 105 (lbf/in) mot 96.94 orginalt.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Dersom man er ute etter en moderat senking bak, vil det da være mulig å bare skifte fjærer til LE-fjærer?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

RonnyG wrote:Dersom man er ute etter en moderat senking bak, vil det da være mulig å bare skifte fjærer til LE-fjærer?
Da vil du få en litt lavere bil bak. Det han skriver er jo at LE-bilstein demperene har festet til fjørene lenger ned (altså blir bilen lavere) så hvis du skal ha samme høyde som en LE må du ha bilstein dempere + LE bakfjører og dine org. fjører foran.
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Var ikke spørsmål om like lav som LE. Årsaken til at jeg lurer er at jeg synes det er veldig stor forskjell foran og bak mht. glapet mellom hjul og hjulbue. Er jo rene offroaderen bak originalt :evil:

Lavere blir det, men har det uønskede bivirkninger feks. pga ulik stivhet på fjærer etc.?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

RonnyG wrote:Var ikke spørsmål om like lav som LE. Årsaken til at jeg lurer er at jeg synes det er veldig stor forskjell foran og bak mht. glapet mellom hjul og hjulbue. Er jo rene offroaderen bak originalt :evil:

Lavere blir det, men har det uønskede bivirkninger feks. pga ulik stivhet på fjærer etc.?
Vegard (og du) har helt rett ....

Hvis du bruker LE-fjærer så blir bilen din litt lavere bak (og litt stivere).
Springrate er 105 (lbf/in) på LE-fjærene mot 96.94 orginalt.

Her ser du forskjellen i lengde på bakfjærene:

Image

LE-fjærer til venstre, de uorginale som satt på bilen da jeg kjøpte dem i midten og de "vanlige" NA-fjærene til høyre.

Siden LE-fjærene er litt stivere, så senker de vel kanskje ca. 2cm :? (gjetning).
Men fjærene må du kjøpe fra USA de finnes ikke å oppdrive i Europa.


Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Rudolf wrote:
RonnyG wrote:Var ikke spørsmål om like lav som LE. Årsaken til at jeg lurer er at jeg synes det er veldig stor forskjell foran og bak mht. glapet mellom hjul og hjulbue. Er jo rene offroaderen bak originalt :evil:

Lavere blir det, men har det uønskede bivirkninger feks. pga ulik stivhet på fjærer etc.?
Vegard (og du) har helt rett ....

Hvis du bruker LE-fjærer så blir bilen din litt lavere bak (og litt stivere).
Springrate er 105 (lbf/in) på LE-fjærene mot 96.94 orginalt.

Her ser du forskjellen i lengde på bakfjærene:

Image

LE-fjærer til venstre, de uorginale som satt på bilen da jeg kjøpte dem i midten og de "vanlige" NA-fjærene til høyre.

Siden LE-fjærene er litt stivere, så senker de vel kanskje ca. 2cm :? (gjetning).
Men fjærene må du kjøpe fra USA de finnes ikke å oppdrive i Europa.


Erik
Har LE og LE tilsvarende i Japan (s-ltd?) samme demper og endeledd?

Forøvrig synes jeg det blei en fin høyde. Har du målt om demper festet er flyttet like mye ned foran og bak, og antall MM i forhold til orginale dempere?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Beregningene stemte :)

Mange funderinger, research og beregninger er kronet med hell.

Foran:
Jeg valgte å IKKE bruke 46mm bumpstop foran som Shaikh hos Fat Cat Motorsports (FCM) anbefalte.
Jeg brukte 36mm.

Slik ser klaringen ut mellom bumpstop og dempere ut med vanlig vekt på hjulene:

Image

Klaringen er ca. 25mm.
Hvis jeg hadde brukt 46mm bumpstop, så hadde jeg bare hatt 15mm fjæring før (de myke) bumpstop hadde blitt komprimert.

Med orginale bumpstop av hard gummi (63mm) så ville jeg kjørt på (gummi) bumpstop hele tiden :shock:

Herved er konstruksjonsfeilen til Mazda klart demonstrert !

Bak:
Der valgte jeg 46mm bumpstop og klaringen er ca. 30mm

Image

Da er jeg i mål, og jeg gleder meg veldig til firehjulskontroll ...
:)

Konklusjon:
Mazda har gjort en brøler da de monterte "vanlige" bumpstop på LE (og R-package).
Dette har ført til at bilene har fått et forferdelig rykte i forbindelse med fjæringen.
Uttrykk som "teeth rattling" og annet ufint er brukt.
Orginalt så kjørte man altså på de harde gummi-bumpstopene og de fine Bulstein-demperene fikk aldri "slippe til".

Slik er det ikke med Leopold ..... 8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Prikken over i-en ....

Hyggelig tur i varierende norsk sommervær til Borre (sør for Horten).
tor340 er god å ha for profesjonelt salmakerarbeide.

Setene skulle endelig til pers ...

Image

De gamle setene var både uorginale og utslitt:

Image

Først ble de gamle trekkene skrellet av og seteskjelettene fikset for sprekker i skumgummi og dårlige festepunkter.
Høyttalere og kabler fikk også en sjekk.

Image

De nye trekkene fikk jeg overta fra en fyr i Virginia og de er laget av Northwest Automotive Leather i Canada.
Hullene for høyttalerene er "hånd-punchet" (etter mal av orginalen) av et medlem i LE-klubben.

Image

Siden jeg har et sett med deksler ekstra, ble de beste valgt ut og småskader ble lakkert med en lakk jeg har fått laget til formålet (for røde plastdeler).

Image

Læret, håndverket og finishen er super :)
Dette er definitivt bedre en orginalt .....

Image

Også ryggstykket på de nye setene er i skinn (til forskjell fra orginalen som er i skai.

Image

Da begynner jeg så smått å bli ferdig gitt .......
:shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vegard wrote: Har LE og LE tilsvarende i Japan (s-ltd?) samme demper og endeledd?

Forøvrig synes jeg det blei en fin høyde. Har du målt om demper festet er flyttet like mye ned foran og bak, og antall MM i forhold til orginale dempere?
Det er skrevet lite om de Japanske spesialmodellene på engelsk.
Jeg vet at noen av dem er levert med Bilstein dempere, men hvordan den øvrige hjulgeometrien er satt opp, det vet jeg ikke.

Husk at Bilstein, senking og stivere understell ble introdusert på 93LE.
Dette har så blitt videreført (og rendyrket) på R-package i 94-97.

Jeg har haugevis med tabeller, regneark og oppstillinger.
Men jeg det er jo ingen mulighet for å legge ut dokumenter på dette forumet :roll:

Kilden til mye av det som jeg baserer meg på er Shaikh hos FatCat Motorsports.
Kikk litt på (de noe rotete) sidene hans, så finner du endel info og sammenligning av lengder på dempere til NA og NB.
http://www.fatcatmotorsports.com/

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ekstrautstyr

Siden det var litt duskregn på torsdagstreffen i dag så fikk jeg testet tonneauen.

Image
Image
Image

Den orginale Miata tonneauen har ikke "headrest pockets".
Det betyr at setene må skyves fram og lenes helt tilbake.
Jeg synes det er OK og at det gir et finere utseende.

Mere ekstrautstyr for en regnværsdag, deksel til "silver stereo":

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Post by Tonning »

Hva er prisen på tonneau?

Kanskje billigere om man vil ha den i svart?
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Post Reply