Oljeretur på 1996 NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Oljeretur på 1996 NA

Post by stilimx5 »

Noen som har montert turbo på en 1996 eller 97 mod? Må man borre oljeretur eller er det klargjort i blokka?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Må borre og lage retur på alle mx-5er etter 1990..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Kjenner en som slapp det på 93 modell :?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

stilimx5 wrote:Kjenner en som slapp det på 93 modell :?
Gammel blokk i denne da, sikkert vert byttet motor, skal kun vera 1990 så hadde dette, da de fikk blokk direkte ifra mazda 323 gt turbo,, senere turbomotorer fikk oljeretur i bunnpannen, de tidligere mx5 hadde en stuss på blokka,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Er vel en del motorer som er eldre enn 90 mod som har hatt dette. Men på en 96 modell er det ikke retur i blokken. Det er uansett ikke en god løsning å ha den lange "kronglete" oljereturen.

Så veien er som nevnt over her. Retur rett ned fra turbo og til bunnpannen.
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
080272
0 RPM
0 RPM
Posts: 1
Joined: 07 Aug 2009, 20:53
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Re: Oljeretur på 1996 NA

Post by 080272 »

stilimx5 wrote:Noen som har montert turbo på en 1996 eller 97 mod? Må man borre oljeretur eller er det klargjort i blokka?
Jeg lurer på og montere turbo på min også hva slag har du å hva må gjøres på insprut og tenning ?
LV OLE
User avatar
mariusba
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 17 Dec 2008, 11:52
Medlemsnummer: 854
Location: Askim, Norvègé
Status: Offline

Post by mariusba »

Sånn kort innpå fra en fyr som ikke er mekaniker eller turbo-spesialist..

.. akkurat ferdig med et av de upopulære gReddy-kittene til min '91. Oljeretur går inn i eksisterende hull på blokka ved siden av oljefilteret, innspruten tas hånd om av en AFPR og tenningen satt jeg tilbake fra 14 til 6 grader.

De fleste, inkl. meg, er vel enige i at løsningen ikke er noe bra, men jeg er småstolt av å ha klart dette alene :) Ny styring må på plass sammen med en liten IC.. og blir vel også oljeretur rett ned fra turbo og inn i motor i løpet av kort tid :)

Merk; dette er første steget av noe som skal bli bedre, men til å starte med satt jeg jeg kittet på slik det er ment.. Megasquirt og IC kommer når skattepengene kommer i oktober :)
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
Post Reply