Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Da har det seg slik at motoren min har begynt å rykke ved gasspådrag under 4000 omdr. (closed loop).
Jeg er nesten 100% sikker på at dette skyldes feilaktige O2-signaler for når jeg kobler ut ledningen til O2-sonden, så opphører rykkingen, og motoren går fantastisk bra !! (lenge siden den har gått så bra faktisk).
Det som er underlig, er at jeg byttet til ny lambdasonde i våres, så den er helt i orden, men likevel gir den tvetydige signaler til ECU´ens bensinkontroll. Tyder dette på at det er "dårlig kontakt" en plass, eller ?
Eller kan rykkingen skyldes noe annet (dårlig bensintrykk, defekt bensinpumpe?)...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Høres ut som lambdaen gir feil signaler til ecu,, den gir sikkert signal at motoren din går fett. og får ecu til å magre ut.. for min erfaring er at rykning kommer ved mager og ikke ved fett blanding, og uten lambda så vil ecu safe og fete på..
Det er her datasprut er en fordel, eg får jo opp alle verdier på min handkontroll, og ser med engang det er noe feil..
Jeg har prøvd å måle volten på lambdasonden, men har ikke fått det helt til (tror jeg). Verdien hopper opp og ned mellom 0-0,6V. Det er mulig jeg ikke har fått skikkelig kontakt, eller så er det faktisk slik, at verdiene virkelig hopper opp og ned.
Skal visst være 0,55V ved 3000 omdr. eller noe deromkring. Ved å pulsere gassen, skal verdiene vise 0,5-1,0V når turtallet øker, og 0-0,4V når turtallet synker. (nøye beskrevet i Rod´s).
Hvis verdiene er utenfor dette, så anbefales å montere en ny lambdasonde.
men min lambdasonde er så å si helt ny, og Rod´s Enthusiast Manual sier ingen ting om at et avvik av verdiene kan skyldes dårlig kontakt eller defect ecu eller noe annet?
Det koster sikkert en million å få sjekket dette skikkelig, hos Mazda, men jeg må jo komme til bunns i dette her.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Nå er det vel vekselsstrøm på disse lambda fikk eg vite engang, utrolig vanskeligt å måle.. så enten får du kjøpe en ny. eller kjøre uten og bruke litt extra bensin og slippe å plages med fusk..
Jeg har samme problem på min NB. Min blir litt bedre når jeg kobler ut lambda, men ikke helt 100%. Jeg har også byttet LMM, men ble ikke bedre av dette heller. Jeg lurer faktisk på om d kan være tennings coil som gjør d, men har ikke fått testet dette enda.
-Roger
Medlem nr. 722
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort
Har du sjekket at bilen får nok strøm hele tiden? Er polene rengjorte for smuss, og sitter jordingskabelen godt nok festet i karosseriet f.eks?
Kanskje idiotiske forslag, men virker som om du sliter med mer problemer enn den gjennomsnittelige mx5-eier gjør.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Kjakan wrote:Har du sjekket at bilen får nok strøm hele tiden? Er polene rengjorte for smuss, og sitter jordingskabelen godt nok festet i karosseriet f.eks?
Kanskje idiotiske forslag, men virker som om du sliter med mer problemer enn den gjennomsnittelige mx5-eier gjør.
Eg har kjørt uten batteri uten at dette gikk ut over motorens gange. og starter bilen så er det nok god nok kontakt...