Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by Chan »

Hei!

Først må jeg bare si at jeg ikke eier en MX5 helt enda, men det står på handle liste for neste uke! Men det jeg da trenger er vinterdekk og felger før denne kan kjøres hjem fra Oslo-Stavanger. Håper derfor at jeg kunne fått noen svar her på hva jeg burde gå etter og eventuell tilbakemelding på hva jeg har tenkt på så langt.

Hva slags str på felger eller felger generelt anbefales for vinter halvåret?

Dette høres sikkert sprøtt ut: Bilen er breddet og står nå på noen felger med 7,5 x 17 med dekk 225/35-17 og vurderer nå Enkei sine RP-F1 (kjærlighet ved første blikk) som vinter felger, men har lyst på 16" med noe a la 225/45-16 eller kanskje 225/50-16. Har sett litt rundt på forumet men har ikke sett 16" på hos noen som vinter felger så langt.

Går det bra med 7,5x16" felger på vinterføre, med tanke på at jeg vil helst ha de så brede som mulig (slik som de som allerede står på) pga allerede eksisterende breddekit.

Vurderte egentlig vinterdekk med 225/45-17 rett på sommerfelgene, men fikk beskjed om at dette ville gå meget dårlig. Bilen er senket. Noen som har noen tips eller råd?

Er det noen andre felger jeg burde se etter? Har sett på en del fra OZ racing, Konig og Wolfrace. Jeg er ute etter noen gode felger, en farge og design skal være "clean". Litt større mellomrom mellom eikene setter jeg pris på, da det blir lettere å vaske felgene lenger innover også.

Jeg kjører for tiden i en '95 Nissan Micra som jeg har gitt opp å stelle med (har vel strengt tatt aldri vært flink på det), mye fordi jeg skjems av å kjøre rundt i den. Den var billig da jeg var 18, og nå har jeg spart lenge nok. Blir det virkelig kjøp av NB neste uke, kommer jeg nok til å mase hull i hodet på mange av dere, for jeg vil gjerne ta godt vare på den.

Takker alle sammen for at dere leste dette og takker alle sammen for innspill (:

- Chan

EDIT: Fikk tatt en tlf til forhandleren angående dekk dimensjonene: den er på 225/35-17 og IKKE 235/35-17 som jeg skrev tidligere. Har fjernet det nå. Er også litt strekk i gummien. Han mente det er mulig 7,5" eller 8" i bredde på disse felgene. Med tanke på at det er breddekit på bilen, hvor mye kan jeg gå ned i bredde på felgene før bilen ser ut som en UFO? (Har sett meget brede biler på 15" stål felger, noe som er et forferdelig syn)
Last edited by Chan on 03 Dec 2009, 16:14, edited 1 time in total.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by mojo-91 »

De dimensjonen du nevner for vinterdekk fungerer sikkert helt greit i stavanger hvor veiene stort sett er bare gjennom vinteren. Men det er ikke noe jeg ville ha kjørt på fjellet med.
Med tanke på at bilen er såpass senket tror jeg du vil være tjent med en mer moderat dimensjon. Se på Rally. De kjører på piggdekk som sitter ertt under bilen. Stort marktrykk!

De dekkene du nevner koster sikkert og skjorta og vintergummi slites fort. Ville heller brukt de penga på noe annet snacks til bilen :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by DrHolm »

på NB ville jeg gått for 185/55R15 eller 195/50R15 på vinterhjul.
er billigere og lettere å finne enn 16" dimmensjoner.
pluss at det finnes mer felger i 15" med 4-100 ET 45 (+-).
husk muttere med riktig kon til u-orginale felger. (12x1.50)

forresten. ikke spar penger på vinterdekk, finn deg heller noen billigere felger. ;)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by mojo-91 »

Jeg kjører 185/55/15 Hakkapelitta R, på 15/7-40 felg. Fungerer veldig bra. :D

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by Chan »

mojo-91 wrote:Jeg kjører 185/55/15 Hakkapelitta R, på 15/7-40 felg. Fungerer veldig bra. :D

Image
Det der så ikke så verst ut! Var de der felgene 7" brede? Er det stor forskjell mellom 7 og 7,5?

Som jeg skrev tidligere, så står det nå noen 235/35-17 dekk og 7,5x17 felger på bilen. Kan jeg ha forskjellige typer dekk på f.eks 7,5 brede felger? Jeg tenkte da på noen dekk som var litt mindre brede, kanskje 215 brede dekk? Eller burde jeg bare stikke innom en dekk forhandler og få de til å hjelpe meg? :P

Foretrekkes det pigg- eller piggfritt for vinteren på en MX5? Jeg er personlig tilhenger av piggdekk, ettersom det er en del is på bakken i stavanger gjennom vinteren.

Tusen tusen takk for alle svar! Setter stor pris på det og det blir enklere for meg å ta valget når jeg vet hva andre har. Vil jo helst ikke gå i baret og ødelegge ditt og datt.

Før jeg avslutter: Noen som har noen kommentarer eller innspill til Enkei RP-F1 som vinterfelger?

Var litt elendig og rotete oppsett på det jeg skriver her. Håper dere forstår hva jeg vil frem til :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by DrHolm »

er rundt 2,5cm forskjell fra 7" til 7,5" bredde.

se 195/50R15 dimmensjon som orginal:
anbefalles mellom 5,5" til 7" med 6" som optimalt.

235/35R17 dekk anbefalles til mellom 8" til 9,5" med 8,5" som optimalt, ligger +3,293% over org. rulleomkrets. (+,-5% er lovlig grense.)
225/35R17 dekk anbefalles til mellom 7,5" til 9" med 8" som optimalt, ligger +2,253% over org. rulleomkrets.
215/35R17 dekk anbefalles til mellom 7" til 8,5" med 7,5" som optimalt, ligger +0,867% over org. rulleomkrets.
215/40R17 dekk samme som over, ligger +4,679% over org. rulleomkrets.
205/40R17 dekk anbefalles til mellom 7" til 8" med 7,5" som optimalt, ligger +3,293% over org. rulleomkrets.

dette er regna ut med en Excel- kalkulator jeg har på jobben.

pigg or not to pigg?? hmm.. kommer helt ann på hva en vandt med/liker. her på østlandet ser jeg liten vits i å bruke pigg på en Mx-5.
aner ingenting om vintrene på vestlandet, men piggfrie dekk (av kvalitet selfølgelig) er såpass bra pdd. at jeg tror det går knirkefritt..

RP-F1 felger ville jeg brukt på sommeren, ikke "brukt dem opp" på vinterføre, noe som sliter mer på felger, uansett salt- eller ikke saltutsatt føre.
finn deg no billig felger, selv om det kan se jalla ut.

merk at dette er min synsing og meninger, er ikke sikkert alt stemmer 100%, men 99% rett har jeg alltid.. ;)

er bare å spørre og grave. gjengen her biter litt, men ikke så hardt. :)

velkommen til klubben forresten, og lykke til med NB jakten!
(jeg ville sett meg ut en med 1,8l, men det veit du sikkert allerede.)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by Hauk »

DrHolm wrote:er rundt 2,5cm forskjell fra 7" til 7,5" bredde.

[snip]

merk at dette er min synsing og meninger, er ikke sikkert alt stemmer 100%, men 99% rett har jeg alltid.. ;)
Da fant vi den ene prosenten! 1,27 cm forskjell tenker jeg på 7 og 7,5 tommer. ;)

(1 tomme = 2,54 cm.)

Edit: Ellers var det "godkjent"!
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by DrHolm »

aww.. crap.. he he :D *ikke innhaler silikonspray*
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by arildh »

Jeg sniker inn en liten post til dere dekkmennesker ang. vinterhjul med pigg.

Jeg har tenkt å kjøre litt på is i vinter men har slått i fra meg rallypigg til 3K pr. dekk.
Hva er det ca. billigste man får et piggdekk til org. 14" MX5 felg ? Her snakker vi om værste sort merke og dim så lenge det er pigger.
Kjenner noen noen noe noen som kjenner noen som evt. kunne pigge opp et slikt dekk med et par pigger ekstra for bruk på isen ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by DrHolm »

arildh wrote:Jeg sniker inn en liten post til dere dekkmennesker ang. vinterhjul med pigg.

Jeg har tenkt å kjøre litt på is i vinter men har slått i fra meg rallypigg til 3K pr. dekk.
Hva er det ca. billigste man får et piggdekk til org. 14" MX5 felg ? Her snakker vi om værste sort merke og dim så lenge det er pigger.
Kjenner noen noen noe noen som kjenner noen som evt. kunne pigge opp et slikt dekk med et par pigger ekstra for bruk på isen ?
hva var org. dim i 14" igjen?

hvis vi har i Hankook, så kan jeg sjekke om vi kan sette i varebil-pigger evt. men det er ikke lov på veien da..

det jeg kan få tak i som er i toppen av piggdekk er Hakka 7.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by LoKi »

DrHolm wrote:er rundt 2,5cm forskjell fra 7" til 7,5" bredde.
Det var den prosenten ja.. ;)

Chan: Min subjektive mening er å bruke moderate dekk på vintern. Både for marktrykket sin del, og med tanke på prisen for dekkene.
As for pigg/piggfritt, så kjører jeg piggfritt fordi behovet ikke eksisterer for noe annet i Oslo. I tillegg til piggdekkavgiften så klart.
Jeg tror dog jeg ville kjørt piggfritt uansett, siden man slipper at det spruter pigger når man leker seg litt.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by Hauk »

DrHolm wrote:hva var org. dim i 14" igjen?
185/60-14
DrHolm wrote:hvis vi har i Hankook, så kan jeg sjekke om vi kan sette i varebil-pigger evt. men det er ikke lov på veien da..
Husker farsan fikk satt i varebilpigger i gammeldagan (slutten av 70- og starten av 80-tallet) nordpå. Ganske effektivt, men som du sier, lite lovlig. På den tiden var det forholdsvis vanlig å "repigge" dekk... der ble ikke noe kastet etter 3 års bruk, nei.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by LoKi »

arildh wrote:Jeg sniker inn en liten post til dere dekkmennesker ang. vinterhjul med pigg.

Jeg har tenkt å kjøre litt på is i vinter men har slått i fra meg rallypigg til 3K pr. dekk.
Hva er det ca. billigste man får et piggdekk til org. 14" MX5 felg ? Her snakker vi om værste sort merke og dim så lenge det er pigger.
Kjenner noen noen noe noen som kjenner noen som evt. kunne pigge opp et slikt dekk med et par pigger ekstra for bruk på isen ?
Sjekk telefonboka di etter noen som jobber på lastebilverksteder eller lignende. Jeg vet at oppe i den norske delen av russland (alt nord for trondheim) så har stort sett store transportører piggingsmuligheter på verkstedet. Esso-tankerne surrer rundt der oppe med ca 3000 pigger per bil..
De piggene de bruker er vel gjerne litt mer robuste enn de du får i småbildekkene.

TraZan og DrHolm har vel kanskje også kontakter som klarer å få fikset ekstra pigger i dekkene om de ikke har utstyr til det selv..?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by DrHolm »

Nokian Hakka 7:
175/65R14 - 3964,-
185/60R14 - 4685,-

Hankook Winter I*Pike:
175/65R14 LI 82 - 3270,-
175/65R14 LI 86 - 3468,-
185/60R14 - 3859,-

har ikke utstyr til pigging her på huset, men SVAKO som leverer til oss kan hjelpe.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Vinter felg + dekk dimensjoner, trenger tips og råd

Post by Chan »

DrHolm wrote:er rundt 2,5cm forskjell fra 7" til 7,5" bredde.

se 195/50R15 dimmensjon som orginal:
anbefalles mellom 5,5" til 7" med 6" som optimalt.

235/35R17 dekk anbefalles til mellom 8" til 9,5" med 8,5" som optimalt, ligger +3,293% over org. rulleomkrets. (+,-5% er lovlig grense.)
225/35R17 dekk anbefalles til mellom 7,5" til 9" med 8" som optimalt, ligger +2,253% over org. rulleomkrets.
215/35R17 dekk anbefalles til mellom 7" til 8,5" med 7,5" som optimalt, ligger +0,867% over org. rulleomkrets.
215/40R17 dekk samme som over, ligger +4,679% over org. rulleomkrets.
205/40R17 dekk anbefalles til mellom 7" til 8" med 7,5" som optimalt, ligger +3,293% over org. rulleomkrets.

dette er regna ut med en Excel- kalkulator jeg har på jobben.

pigg or not to pigg?? hmm.. kommer helt ann på hva en vandt med/liker. her på østlandet ser jeg liten vits i å bruke pigg på en Mx-5.
aner ingenting om vintrene på vestlandet, men piggfrie dekk (av kvalitet selfølgelig) er såpass bra pdd. at jeg tror det går knirkefritt..

RP-F1 felger ville jeg brukt på sommeren, ikke "brukt dem opp" på vinterføre, noe som sliter mer på felger, uansett salt- eller ikke saltutsatt føre.
finn deg no billig felger, selv om det kan se jalla ut.

merk at dette er min synsing og meninger, er ikke sikkert alt stemmer 100%, men 99% rett har jeg alltid.. ;)

er bare å spørre og grave. gjengen her biter litt, men ikke så hardt. :)

velkommen til klubben forresten, og lykke til med NB jakten!
(jeg ville sett meg ut en med 1,8l, men det veit du sikkert allerede.)
Wow! Det var utrolig greit med den informasjonen! Tror jeg begynner å forstå mer om dekk og liknende :D

Jeg tror jeg ender opp med piggdekk pga isen her. Er håpløst å prøve å besøke foreldrene mine da alle med piggfritt står fast i gata pga is. Har lært fra det :D

Skal gå å kikke etter noen billig felger som er lette å stelle med.

Har regnet litt på diameter og slikt på de felgene som allerede står på og kom frem til

225/35-17 = 46,68 cm i diameter = (17" = 43.18 cm) + (35 mm = 3.5 cm). Kan dette stemme?

Med 15" på vinterfelger og antatt at jeg benytter meg av noe a la 185/55-15 dekk gir dette

43,6 cm i diameter = (15" = 38,1 cm) + (55 mm = 5.5 cm)

Slik som bilen ser ut slik den står idag, ser den meget meget senket. Og med vinterdekkene hvis jeg har målt riktig nå, blir bilen enda 3 cm lavere..? Bør jeg gå for tykkere dekk slik at jeg i det minste kommer opp til ca samme diameter som det er på sommersettet? Eller skal jeg måke snø?

Takk for hjelpen folkens! :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply