Stereoanlegg i Mx5?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Laiton »

Vet ikke hvordan jeg legger ut bilder her, men her er ihvertfall suben min. http://www.pioneer.eu/uk/products/25/13 ... index.html
Får såvidt plass bak hanskerommet. Har foreløpig ikke gjemt den helt, den er festet så den ødelegger litt for beinplassen til passasjeren men jeg skal fikse det når det blir varmt ute igjen. Betalte 1800kr for den for ca. et år siden.
Elise, MX-5 93
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Chan »

Laiton: Wow, den ble jeg interessert i! Hvordan er lyden i den? Om bassen ikke er så kraftig er ikke det viktigste, det viktigste er om bassen ikke vrenger seg for lett ved høyere volumer. Og selvfølgelig, den må fylle tomrommet som diskanten og midbasseren ikke spiller ;)

Philip: Blir det ikke "litt" mindre ben plass for passasjerene dine med tanke på at du kanskje ikke kan ha setet helt bak pga basserne? Hvordan er det du har koblet de opp, siden det er 2 stk. Jeg har ikke erfaring med å sette opp mer enn 1 sub i bil hehe. Spiller de bra? Takk for bilder forresten! Var fint! :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Philip
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 05 Jun 2007, 02:00
Medlemsnummer: 828
Location: Follo
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Philip »

De ser kanskje store ut, men de er ikke mer enn 7cm dype! (h30xb24xd7cm)
Jo da, benplassen blir jo litt mindre, men ikke plagsomt mindre.

I bagasjen var det for meg uaktuelt å ha bassere, har hatt dem i hattehyla, men følte ikke at lyden ble så bra… ble litt borte i vindsuget når man kjører åpent!
Tenkte på foran under hanskerommet som det er blitt nevnt her, men da ble det liksom ikke plass til føttene.
Så da var det bare å prøve ut bak passasjer setet og den løsningen trives jeg godt med.

2 bassere må til :-) I mine tidligere biler har jeg alltid hatt bagasjen fult opp med bass! Ikke sånn harrybass, for jeg liker HiFi lyd, men må ha muligheten til å virkelig trøkke på når godlåta kommer! Så i MX-5en ble det intet unntak. De er koblet opp med signalkabel fra spiller med en forgrening til hver av bassene. Bassene er aktive så dem har egen forsterker innebygd.

Om dem spiller bra: I forhold til pris, størrelse på kasse og at dem sitter i en cab, ja dem spiller bra!
Men lyd i cab blir uansett ikke like bra som det blir i en lukket bil, så skal jeg nyte musikk så setter jeg meg i den andre bilen min.
x MX-5 1992
x 323F 1991
x 323F 1996
MX-5 2015
3 2015
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Laiton »

Jeg synes det er veldig bra lyd i den! Har vel ikke opplevd forvrengning såvidt jeg kan komme på, og den spiller absolutt høyt nok.
Lyden er absolutt dyp nok også, så fyller inn tomrommet bra. En annen fin ting med å ha den bak hanskerommet er at det blir enormt lett å trekke ledninger :D
Elise, MX-5 93
User avatar
Sophus
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 27 Aug 2007, 11:30
Medlemsnummer: 662
Location: Skullerud, Oslo
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Sophus »

Jeg bygde en kasse på 19 liter som passer rett ned i bunnen av bagasjerommet i Na'n og satte en thympany LT500 i. Fra før er det hull etter to 6 tommer i hattehyllen der satte jeg bare inn gitter som gjør at bassen kommer ut der og at det ser pent ut. Spiller pent og gir bra trykk.
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Chan »

Philip wrote:De ser kanskje store ut, men de er ikke mer enn 7cm dype! (h30xb24xd7cm)
Jo da, benplassen blir jo litt mindre, men ikke plagsomt mindre.

Tenkte på foran under hanskerommet som det er blitt nevnt her, men da ble det liksom ikke plass til føttene.
Så da var det bare å prøve ut bak passasjer setet og den løsningen trives jeg godt med.

Om dem spiller bra: I forhold til pris, størrelse på kasse og at dem sitter i en cab, ja dem spiller bra!
Men lyd i cab blir uansett ikke like bra som det blir i en lukket bil, så skal jeg nyte musikk så setter jeg meg i den andre bilen min.
Å ha de bak seteryggen blir ikke aktuelt for meg. Liker ikke tanken på å la setet stå og klemme på basserne. Om ikke det er tilfellet, lyden blir ikke akkurat optimal ved å stå tett inntil noe. Men nå snakker vi bil stereo, så det jeg sier har ikke så veldig mye mening. Men er glad å høre at de spiller bra i forhold til str og pris. Skal stikke ned til bilradio spesialisten og få hørt på en senere.
Laiton wrote:Jeg synes det er veldig bra lyd i den! Har vel ikke opplevd forvrengning såvidt jeg kan komme på, og den spiller absolutt høyt nok.
Lyden er absolutt dyp nok også, så fyller inn tomrommet bra. En annen fin ting med å ha den bak hanskerommet er at det blir enormt lett å trekke ledninger :D
Det er denne plassen som virker mest spennende og er mest aktuell for min del. Du nevnte du skulle feste den bedre, vil du da "gjemme" den helt? Hvordan tenker du det vil bli for benplassen etter du har gjort dette? Vil den enda stå i veien? Eller blir det bare flisespikkeri å si at den tar mye benplass?

Målet mitt er å få bra lyd i bilen uten at det skal gå utover harmonien av det å kjøre rundt i en MX5. Å ha en basskasse i bagasjen eliminerer den siste praktiske delen av bilen. Selv om det er nedi der med reservehjulet. Å miste noe ned, og det går gjennom gitteret, så ender man fort med et ødelagt element. Bak seteryggen ødelegger for den allerede korte benplassen. I hattehyllen ødelegger "looken" på bilen. Så jeg vil si jeg er ganske vanskelig når det kommer til slikt. Går det an å få den bak hanskerommet uten at det går utover noe annet, er jeg fornøyd! :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Laiton »

Nå har jeg klart å gjemme den totalt bak hanskerommet slik at den verken synes eller er i veien for noen ting! Tok testen på noen ved å gi de oppgaven med å finne hvor jeg hadde plassert den, og de klarte ikke å finne det ut før jeg ga de tips :D
Hvis jeg får mailadressen din kan jeg sende over noen bilder av hvor jeg har plassert den, ganske enkelt å skru ut hanskerommet så du ser plassering og hvordan jeg har festet den. Anbefales på det sterkeste, jeg er storfornøyd!
Elise, MX-5 93
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Laiton »

Kom plutselig på at jeg kunne legge ut her hvis jeg laget konto på photobucket, så her har du bilder! Festebraketten har jeg laget selv av aluminium og festet den til en stud som jeg også bruker som jord.
I tillegg til braketten får den støtte på bjelken under. Er ikke i veien for hverken hanskerom eller beinplass nå :)
Forresten, har skrudd ut hanskerommet nå for bildene sin skyld, normalt er det på.

Image
Image
Image
Elise, MX-5 93
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Chan »

Laiton! Du er konge! Det var råflott gjennomført! Jeg prøvde å se om du hadde en egen tråd til din bil gjennom profilen din, men fant ikke noe. Du må nesten starte din egen tråd om bilen din og dokumentere der hva du gjør. Når folk får lest hvordan du har montert den sub'en, kan du bli inspirasjon til andre igjen! Får jeg lovt til å kopiere oppskriften din på montering og plassering av sub bak hanskerommet? :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Stereoanlegg i Mx5?

Post by Laiton »

Kopier så mye du vil! Kan vurdere å starte en egen tråd på bilen ja, men har ikke enormt mye innovativt på den enda :)
Håper du blir fornøyd med suben!
Elise, MX-5 93
Post Reply