Jeg kjøpte som kjent Leopold's ex Bilstein dempere tidligere i vår. De fungere helt usannsynlig bra, og tåler ganske harde fjærer, så da endte jeg i tillegg opp med noen fjærgreier...
Har hatt disse sakene liggende i garasjen siden april, og vært usikker på om de skulle på (kosta jo omtrent ingenting...)
Men skitt au, hvorfor ikke teste ? Så gårdagen ble brukt til å skru litt...
Om det er kjørbart får vi nå se på...
(Beklager dårlige mobilbilder...)
Man tar altså 4 stk sånne:
Demonterer gamle rustne originalfjærer, samt deler som er i veien, som støvhetteholdere f.eks.
Kunne faktisk også tatt av den originale fjærholderen, men lot den stå på for enklere å kunne gå tilbake til vanlige fjærer.
Gjengehylsa som skal tres på hadde ca 0,5mm slakk, så da setter man på en krympestrømpe:
Hylsa festes lett med 3stk små settskruer med litt blå Locktite:
Originale bumpstops (takk til Oppistov for donasjon) er delt i to og nedre del er limt fast på øvre fjærholder med Sicaflex
(Ingen nye FCM bumpstops før jeg evt. vet om dette er kjørbart

):
Nå har man en komplett Bilstein demper med coilover

(burde vært lakka opp i original gulfarge med lys blå tekst...):
Og ferdig montert med toppfeste:
Som deretter monteres i respektive hjørner på bilen:
Og etter litt justering (som fortsatt ikke er 100% ferdig), så ender man opp sånn her (ca 13" foran og 13,25" bak):
Fjærene er 450 foran og 350 bak, originale krengestag.
Iflg. regnearket til Shaikh hos FCM, skulle dette gi meg en bil som blir veldig lett overstyrt (FRC - Front Roll Couple på 48%)
For å kompensere mest mulig på dette har jeg fjernet krengestaget bak og fikk da en FRC på 50,4% (fortsatt vel lav)
Burde hatt et 23mm krengestag foran for å få tilnærmet riktig FRC, får se på dette etterhvert, om disse blir stående på bilen...
Har bare såvidt kjørt en tur på butikken i går og til jobb i dag tidlig på tørt føre, men jøje meg....