Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Synes at rattet ser OK ut, ser ikke det stygge i det.
Det at en NB 1.6 klarer toppfart 205 km/t er bare vås.
Reell toppfart på disse er ca. 190 km/t (191 km/ ifølge Mazda selv.)
En 1.8 NB 140 hk 5 gears har en toppfart på 205 km/t. Dette både i følge tester jeg har sett og ifølge Mazda selv.
(10th er oppgitt til 203 km/t.)
Steinar wrote:Synes at rattet ser OK ut, ser ikke det stygge i det.
Det at en NB 1.6 klarer toppfart 205 km/t er bare vås.
Reell toppfart på disse er ca. 190 km/t (191 km/ ifølge Mazda selv.)
En 1.8 NB 140 hk 5 gears har en toppfart på 205 km/t. Dette både i følge tester jeg har sett og ifølge Mazda selv.
(10th er oppgitt til 203 km/t.)
Steinar
Min 1,6 hadde ikke noe særlig problem med å klare over 200km, greit litt småtuning og lang strekke, men det går, at mazda oppgir en bil til å klare 190, så undergir dem litt, slik at alle biler skal klare det.. Det er ikke noen digital sperre på gamle mazda..
Min bil har en speedometermisvisning på ca. 7% med 195/50-15 dekk,
så hvor fort bilen går og hvor fort man tror den går er vel ikke helt det samme.
Men hva har det egentlig å si? Det er vel høyst akademisk uansett. Ikke for å høres ut som en prest eller no', men hva pokker skal man kjøre i 150+ for?
Er jo ikke der moroa ligger...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell" FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Har aldri sett bilen med akkurat DET rattet. Har sett NB med 626 GF prefacelift-ratt, men ikke facelift-ratt. For dette rattdesignet kom til 626 og 323 i 2000.
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
På vei tilbake til Norge fra Ringen i fjor, så testet jeg Rudolf litt i forhold til toppfart.
Speedometeret stemte på en prikk med Nora (GPS-en min).
De var begge enige om at 198km/t er toppfart (da slår turtallsperra inn i femte gir).
Det gjelder altså 1.6l NA 1990 mod.
Testen ble gjentatt flere ganger på helt flat motorvei og viste også at det var letteste å oppnå toppfart med vinduer og kalesje lukket.
(kanskje ikke noen bombe ... )
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
En 10th AE skal i gjøre 203 km/t, ja. Og det er det jeg forholder meg til. Selv om speedometeret viser mellom 220 og 230 når man har litt "hastverk" ned til Nürburgring, og skal rekke siste øl`en i Adenau før de stenger. Noe de forøvrig ikke gjør før man forlater baren.
Ved en anlednig klarte jeg 201km/t med taket nede. Da var jeg så opptatt med å følge med på den bitte små tallene på GPS`en at jeg ikke fikk med meg hva speedometeret sto på. De mest skremmende i ettertid, er at jeg heller ikke fikk med med en dritt av hva som skjedde foran bilen. Men jeg klarte over 200 med taket nede da...