Hvordan vil vi ha det på forumet?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by LoKi »

Hvis medlemmer skal bindes, og det skal begrenses hvordan man skal kunne svare og/eller diskutere og/eller argumentere, så forsvinner det fort mange flere herfra enn det har gjort på grunn av at de ikke tålte takhøyden.

Dette fremstilles nå som om det er helt anarki her inne, med tjukt av drittslenging.
Vi er mennesker, la det ligge.

At ekstreme ting blir tatt opp er greit, men vi kan ikke begynne å si til folk at de ikke kan stille spørsmål eller kritisere, fordi man da er slem med andre.
I så fall ender vi med at Tores metafor plutselig ikke er en metafor lengre, og dette faktisk går over til å bli en barnehage.

Jeg gjentar meg selv:
Er det så ille her nå da? Vi får jo ikke lov å si f43n engang..
Dette er et FORUM, det som nå blir tatt opp som et problem er det forum er til for..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by biXen »

Jeg banner en hel del selv muntlig, men synes ikke det har noe å gjøre i skriftlig form. På samme måte som jeg synes man ikke skal skrive dialekt osv. Et ordentlig språk tror jeg alle bør greie å ha ;) Men noen aktiv sensur av det har jeg ikke ført og det kunne ikke falt meg inn.

Men kanskje noen avstemninger er tingen. Det kan dog sies at når jeg hadde avstemninger i forbindelse med forumjobber så endte veldig mye omtrent 50/50 så da bare valgte jeg det jeg synes var best selv :lol:
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by tness »

Her på dette forumet har jeg vel deltatt siden starten, og tempen i debattene har vært moderate og de fleste har holdt en ok tone, men jeg har jo merket i det siste at det er blitt mere drittslenging.

Frekventerter på andre forum (VGD) der tempen i debattene kan nå uante høyder, tenker da spess på politikk, relgion osv osv.
Vi diskuterer for det meste en bilmodell, og meningene rundt den er mange, men en felles ting har vi jo her inne og det er jo at vi er glad i bilen, derfor synes jeg at det er merkelig at tonen mellom debatantene kan bli så opphetet.

Men det bør ikke bli sånn at hvis har et svar til en debatant her, så håper jeg at det kan være takhøyde for en som meg som ikke har alt for god teknisk innsikt i diverse coilovers og kompressorer kan få svare uten å bli sablet ned av selvutnevnte eksperter :D

Men alt i alt så synes jeg forumet fremstår som informativt og bra. Men vi er alle forskjellig, så en viss takhøyde må en regne med, av erfaring så er det bortkastet og fyre seg opp hvis en får et skjevt ord fra en annen her inne. Pust dypt et par ganger, og skriv et saklig svar tilbake.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by Kolbotn »

Jeg stemmer for litt takhøyde. Som nevnt fler ganger tidligere så er vi alle voksne og burde være i stand til å se hva som er normal folkeskikk og hva som ikke er det.
Som Harald sier så har det foregått mye synsing og "vranglære" her og det burde jo da de som faktisk kan noe om det få rette opp i uten at den som blir retta på føler seg trua eller dårlig behandla.
Å spre korrekt kunnskap er en av de tingene vi har dette forumet for! Husk det.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by jallatralla »

Jeg er ny her og vil vel helst ha et saklig forum, ellers har det ikke så mye å tilby meg. Krangling er også dårlig reklame for medlemskap i klubben.

Miljøet her er også noe spesielt siden folk ofte vet hvem andre er og kjenner (til) hverandre i RL ("real life"), da bør man legge litt mer i det å ha en høflig framtoning.

Jeg kjenner ingenting til de krangler som har vært, men rudolf sine poster og tråder var definitivt noe av det som dro meg til dette forumet. Dette er ikke en kommentar til kvaliteten på andre sine poster, jeg bare sier det som det er.

Faglig sett har dette forumet vært veldig bra...det er mye mer kompakt og god informasjon her enn på store Engelske forum (selv om der har man selvsagt større sjanse for å treffe litt diskusjon om sære emner...og f.eks er det mer informasjon om NC på disse etc). Jeg håper det fortsetter sånn.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by Hauk »

LoKi wrote:Hvis medlemmer skal bindes, og det skal begrenses hvordan man skal kunne svare og/eller diskutere og/eller argumentere, så forsvinner det fort mange flere herfra enn det har gjort på grunn av at de ikke tålte takhøyden.

At ekstreme ting blir tatt opp er greit, men vi kan ikke begynne å si til folk at de ikke kan stille spørsmål eller kritisere, fordi man da er slem med andre.
I så fall ender vi med at Tores metafor plutselig ikke er en metafor lengre, og dette faktisk går over til å bli en barnehage.

Jeg gjentar meg selv:
Er det så ille her nå da? Vi får jo ikke lov å si f43n engang..
Dette er et FORUM, det som nå blir tatt opp som et problem er det forum er til for..
Det er da ikke snakk om å binde folk, eller å nekte folk å stille spørsmål eller kritisere. Poenget er hvordan man gjør dette. Jeg synes du "krisemaksimerer" dette i motsatt retning.

Redigert av mod.

Ellers; Banning er egentlig ikke noe mål på hvor ille ting er, heller. Banneord er jo bare... ord. Det kommer an på hvordan de brukes. Store forskjeller på "Faens møkkavær" og "f*** ta deg!". Og jeg personlig hadde blitt mer opprørt av "Du er en fæl person" enn "f*** ta deg!", enda nr. 2 inneholder bannskap.

Men vi er forskjellige, og legger lista på forskjellige steder. Så derfor kan det sikkert være lurt å moderere seg ned litt. Jeg har nok mine svin på skauen, jeg også.

/rant
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by 2re »

LoKi wrote:Min feil at han stakk med andre ord?

Trådstarter/moderatorer: Jeg forventer redigeringer som gjør at denne tråden ikke handler om nettopp det den ikke skal. Nemlig Erik.
Du har rett. Denne tråden skal IKKE handle om spesifikke ting som har skjedd, men generelt om hvordan tonen kan være og hva som bør modereres. Jeg kan ikke moderere her, men sier ifra.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by EspenAndre »

Det er ikke nødvendig å krisemaksimere nei, ingen skal bindes i det hele tatt.
Jeg tror klubben som helhet er tjent med en høflig tone...
For noen er dette "bare" et forum på nettet, som mange andre forum, men det er faktisk endel av en klubb.

Ønsker ikke å moderere her med en gang, håper folk kan holde seg innenfor emnet på en høflig måte, som det er blitt bedt om!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by biXen »

Jeg har ryddet, legg det dødt og kommenter OP emnet eller la være folkens. Gidder ikke gjøre det til en vane.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by LoKi »

Hauk wrote: Det er da ikke snakk om å binde folk, eller å nekte folk å stille spørsmål eller kritisere. Poenget er hvordan man gjør dette. Jeg synes du "krisemaksimerer" dette i motsatt retning.
Ja, det er litt i andre enden av skalaen, men hvor skal grensa gå da?

For å være 100% saklig, så vil jeg si at ting er som de bør være nå. Inntil trådstarter klager det inn, så modereres ikke tråden. Samtidig blir medlemmer konfrontert direkte av moderatorer om de tråkker over grensa og det blir klaget inn av en annen person. Det er slik jeg vil påstå at et forum bør være.

Hvis dette ikke er tilstrekkelig, hvor skal det da strammes inn? Og hva skal følgene bli for de som går for langt?
(Dette er ikke skrevet med et snev av sarkasme)
(Og det er ikke ironisk at det ikke er sarkastisk)
(fniZ)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by Chan »

Jeg synes så langt at det har vært veldig bra her på forumet. Har kost meg masse. Har opplevd litt dritt slenging, men det var ikke så ille. Men krangler derimot har jeg ikke en gang sett, så dette vekker litt bekymring fra min side at slikt foregår her. Vi er også alle voksne mennesker og kan passe på oss selv.

Ellers, jeg digger dette forumet. Er mye bra informasjon her inne! :)
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by obi-one »

Jeg kan kanskje snakke litt for de relativt nye i forumet, men som har hatt mye glede av å lese en del gamle tråder for å lære mer.

Jeg synes dette egentlig er veldig enkelt. Jeg oppfatter forumet som et sted for bilprat, man kan mene at ulike tekniske varianter av løsninger er flotte, teite, lekre, stygge, idiotiske, alt man vil. Det er dette som gjør at vi lærer og synes ting er nyttige og gøy å lese om.

Kanskje kan man strekke seg til å uttrykke andres oppfatninger som "dustete", men da må det i så fall begrunnes saklig. Det jeg mener er klart over grensen er karakteristiker som for eksempel at man "blir fysisk sjuk av å tenke på en annen person". Å si at en bestemt person bare ""er en totalt teit person" vil bli helt feil, mens å mene at en persons OPPFATNING om et tema er helt teit, det ville iallefall jeg kanskje ha tålt. På en god dag.

Som på fotballbanen, egentlig, men her i forumet kan man kanskje si at man bør ta bilen, ikke mannen.........

Min egen motivasjon for å lage en tråd på min egen bil er iallefall sterkt redusert, da jeg er en av raringene som har det gøy med 90 hk, originale fjærer (!), og til og med hatt veldig glede av å sette på originale sjøstjernefelger, med 0 i skrubberadius kontra de uoriginale felgene (lært mye av BBS tråden).

Men med tanke med hvor mye flåkjeft jeg kanskje vil få av enkelte i forumet for mine "femi" preferanser, så tror jeg ikke jeg gidder å lage noen tråd. Skvettlapper har jeg overalt også, jeg må jo sikkert være en totalt ekstremt feig homo deigklump helt uten evne til å fatte hva bilen handler om. :) (Tar tilbakemeldingene selv, det går fortere..... :) har for øvrig kone og to barn, før de homofobe på forumet tar helt av) :)

Det er når denne typen personkarakteristikker blir lov, at forumet har tippet over til et utrivelig sted å være.

Som en praktisk tanke, ikke skriv noe du ikke kan tenke deg å kunne si face to face, blir du hissig, så lagre kladden og se på det i morra......det kan da ikke være så innmari vanskelig? All kommunikasjon skjer på mottakerens premisser! (Nå blir jeg sikkert oppfattet som en besserwisser av en j**** akademisk snobb også, men skitt la gå! :D

EDIT Har fjernet/byttet en del ord ovenfor som basert på tilbakemeldingen fra Loki (nedenfor, dersom den er til meg) kunne oppfattes som oppgulp rettet mot bestemte personer, det var ikke meningen, jeg vet faktisk knapt hvordan en del av de involverte kamphanene ser ut IRL, det var bare for å illustrere konkret hvor jeg oppfatter grensen kanskje går for meg. Og ingen andre, det var vel det som var meningen med tråden......

EDIT EDIT Har lagt til noen smileys også, så det skal bli litt tydeligere hvor jeg forsøker å fleipe, dette er ikke lett :D
Last edited by obi-one on 31 Aug 2010, 23:48, edited 2 times in total.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by LoKi »

Ingenting er som å benytte seg av litt sarkasme for å sende et par stikk til diverse folk. Ironisk når folk vil ha det sukkersøtt og samtidig kommer med sure oppgulp.
Melder meg ut av dette, det blir rett og slett for dumt.

Dere får lage en rosehage, og kose dere i den, så kan vi slemme henge et annet sted med det stygge språket og de fæle kommentarene.

-LoKi out.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by EspenAndre »

100% enig obi-one... synd du vegrer deg for å starte en prosjekt-tråd, men det kan vi sikkert få endret på :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by 2re »

Jeg har da en prosjekttråd med min 90hk :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply