Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Morphinytry wrote:gammel gummi på vått føre blir det barn av
Som jeg sku sagt det sjøl..
Dekk er ferskvare fra dem faktisk blir brukt. I US of A er det faktisk "lov" å selge opptil 10 år gamle dekk...
Bruk hodet når dere handle dekk folkens. Forskjellige mønster/produsent kan har veldig forskjellig karakteristikk på forskjellige biler, samma hvor bra eller dårlig dem måtte være.
Kommer helt ann på hvordan kjørestil en har, og hvilke krav man har til dekket. Kjørelengde, komfort, støy osv osv.
Er en mengde tråder med enda flere erfaringer fra folk her på forumet.
Jeg har gode erfaringer med Hankook Z212 RS2, men igjen ville jeg gjerne ha prøvd toppmodellen til f.eks. Michelin på komfort-dekk.
Michelin og BFGoodrich (Som eies av Michelin og inneholder mye, ca. 80%, av samme teknologi) er gode på de fleste punktene. Selv om Michelin er dyrt, får en mye igjen på det..
BF er noe billigere.
Hankook K105 har jeg og gode erfaringer med (kundemessig).
Har Michelin-sommerdekk på bruksbilen, og de er helt konge. Beste dekkene jeg noensinne har hatt faktisk..
Må ha nye sommerdekk til våren, men gidder ikke spare penger på å kjøpe Nankang i dette tilfellet.
Hadde en småfeit Volvo 240 for noen år siden der jeg kjørte hele vinteren med 13 år gamle vinterdekk, og kan ikke si jeg var misfornøyd. Så personlig synes jeg det blir litt snobberi når folk snakker om 5 år gamle dekk som om det skulle vært svartedauden
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Kjakan wrote:Så personlig synes jeg det blir litt snobberi når folk snakker om 5 år gamle dekk som om det skulle vært svartedauden
Blir litt som med bilbelter. Jeg har kjørt med bilbelter i 21 år - uten at jeg har hatt noe behov for det så langt. Har det dermed bare vært bortkastet?
Den dagen møkka virkelig treffer vifta så gjelder det å ha så mange marginer på sin side som mulig.
Hauk wrote:Blir litt som med bilbelter. Jeg har kjørt med bilbelter i 21 år - uten at jeg har hatt noe behov for det så langt. Har det dermed bare vært bortkastet?Den dagen møkka virkelig treffer vifta så gjelder det å ha så mange marginer på sin side som mulig.
Hvis dekkene er kjempefine, og de har nok spor (og eventuellt nok pigger). De er til og med fine å kjøre med i praksis, hvorfor bytte bare for bytte. Jeg sladdet meg 15k km gjennom hele vinteren uten å ta et eneste autovern, så det å svi av flere tusen fordi internett-synsere mener det...Det mener jeg er litt tullete.
Med slik logikk burde du gå rett til Mazda i Ski og kjøpe nye belter, utelukkende fordi de er 16 år gamle.
AOB wrote:Derfor kjører jeg alltid med hjelm og skuddsikker vest! For å overleve må man jobbe.
For å leve, må man jobbe svart.
For å ha det fett, må man være kriminell.
Jeg har alltid på meg refleksvest (gjerne to!) og sykkelhjelm uansett hvor jeg går, bare i tilfelle.
Dessverre er jeg relativt lovlydig og betaler skatt, så min moro er ofte basert på kreditt
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Jeg er en student og ville ikke ha sjans til å fikse på bilen hvis jeg skulle være uheldig å treffe noe mens jeg kjører pga dårlige dekk. Det er sant nok at dekkene fungerer sikkert utmerket etter noen år, men jeg kan rett og slett ikke ta den sjansen å legge skylda på dekkene om ulykken først er ute.
EDIT: Gode dekk er ikke dyre når man tenker på hvor mange måneder man har dem. Hvor mye koster de pr måned? Ja, ikke mye mer enn et mobil abonnement.
Gamle harde dekk er noe dritt å kjøre med. Det betyr ikke at man ikke kan kjøre med dem. Man kan kjøre Suzuki Baleno istedenfor MX-5 også...det er bare en kjip bil.
Hvis man ikke har råd til dyre dekk bør man heller kjøpe billige dekk enn å kjøre med de gamle stive.
Da jeg kjøpte min miata fulgte det med noen gamle (5-10 år?) vinterdekk. Jeg kjørte meg fast i en oppoverbakke som var så slak at jeg ikke visste at det var oppoverbakke før dette skjedde. Jeg kjøpte da noen billige piggdekk. De funket fint de første vintrene. Etter noen år merket jeg at de hadde de begynt å hardne. De var fortsatt fine i snø, men ble dårligere og dårligere på våt asfalt. Drifting i rundkjøringer og låste dekk ved normale innbremsinger.
Unødvendig å si, men de ble skiftet ut med nye...
Forandringen er gradvis. Hvis man mister veigrepet ved litt frisk kjøring i fuktige, kalde rundkjøringer, når det gikk fint året før er -best før- datoen nådd.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Skal på fjellet i helgen og har satt på vinterdekk, og ja, det er en like stor nedtur hvert år. Ihvertfall visuelt
men
Angående sommerdekk og gammel gummi, så har jeg under dagens øse pøse regnvær fått kjørt både med de gamle harde sommerdekkene, og mine to sesonger gamle hakkapellitta R.
Konklusjonen av dette er at sommerdekkene mine er klare for dynga (men det visste jeg vel egentlig)
Det er dog paradoksalt at man bytter fra sommer til vinterdekk, og synes bilen får bedre kjøreegenskaper på vått føre...ha ha..
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Kan anbefale å vente et par dager med å gå til Johs Bjerke Jeg skal på jobbintervju der i mårra
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Hauk wrote:Blir litt som med bilbelter. Jeg har kjørt med bilbelter i 21 år - uten at jeg har hatt noe behov for det så langt. Har det dermed bare vært bortkastet?Den dagen møkka virkelig treffer vifta så gjelder det å ha så mange marginer på sin side som mulig.
Hvis dekkene er kjempefine, og de har nok spor (og eventuellt nok pigger). De er til og med fine å kjøre med i praksis, hvorfor bytte bare for bytte. Jeg sladdet meg 15k km gjennom hele vinteren uten å ta et eneste autovern, så det å svi av flere tusen fordi internett-synsere mener det...Det mener jeg er litt tullete.
Med slik logikk burde du gå rett til Mazda i Ski og kjøpe nye belter, utelukkende fordi de er 16 år gamle.
snip
Jeg kjørte 10 år uten bilbelte.
Med din logikk så er folk som kjører uten bilbelte ikke idioter, fordi det har gått fint med meg.
At du har kjørt med 13 år gamle vinterdekk er høl i huet uansett hvordan man vrir og vender på det, og jeg forstår ikke hvordan du kan argumentere for det.
Er dekkene gamle og harde, så bytt dem!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro