gammel gummi/vått føre

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by DrHolm »

AOB wrote:
Morphinytry wrote:gammel gummi på vått føre blir det barn av :P
:lol:
Som jeg sku sagt det sjøl.. :lol:

Dekk er ferskvare fra dem faktisk blir brukt. I US of A er det faktisk "lov" å selge opptil 10 år gamle dekk...

Bruk hodet når dere handle dekk folkens. Forskjellige mønster/produsent kan har veldig forskjellig karakteristikk på forskjellige biler, samma hvor bra eller dårlig dem måtte være.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Morphinytry »

Hva ville du anbefalt på en MX5 da?
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by DrHolm »

Kommer helt ann på hvordan kjørestil en har, og hvilke krav man har til dekket. Kjørelengde, komfort, støy osv osv.
Er en mengde tråder med enda flere erfaringer fra folk her på forumet.

Jeg har gode erfaringer med Hankook Z212 RS2, men igjen ville jeg gjerne ha prøvd toppmodellen til f.eks. Michelin på komfort-dekk.

Michelin og BFGoodrich (Som eies av Michelin og inneholder mye, ca. 80%, av samme teknologi) er gode på de fleste punktene. Selv om Michelin er dyrt, får en mye igjen på det..
BF er noe billigere.
Hankook K105 har jeg og gode erfaringer med (kundemessig).
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Kjakan »

Har Michelin-sommerdekk på bruksbilen, og de er helt konge. Beste dekkene jeg noensinne har hatt faktisk..
Må ha nye sommerdekk til våren, men gidder ikke spare penger på å kjøpe Nankang i dette tilfellet.
Hadde en småfeit Volvo 240 for noen år siden der jeg kjørte hele vinteren med 13 år gamle vinterdekk, og kan ikke si jeg var misfornøyd. Så personlig synes jeg det blir litt snobberi når folk snakker om 5 år gamle dekk som om det skulle vært svartedauden :roll:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Hauk »

Kjakan wrote:Så personlig synes jeg det blir litt snobberi når folk snakker om 5 år gamle dekk som om det skulle vært svartedauden :roll:
Blir litt som med bilbelter. Jeg har kjørt med bilbelter i 21 år - uten at jeg har hatt noe behov for det så langt. Har det dermed bare vært bortkastet?

Den dagen møkka virkelig treffer vifta så gjelder det å ha så mange marginer på sin side som mulig.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by AOB »

Derfor kjører jeg alltid med hjelm og skuddsikker vest! 8)

For å overleve må man jobbe.
For å leve, må man jobbe svart.
For å ha det fett, må man være kriminell. :mrgreen:
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Kjakan »

Hauk wrote:Blir litt som med bilbelter. Jeg har kjørt med bilbelter i 21 år - uten at jeg har hatt noe behov for det så langt. Har det dermed bare vært bortkastet?Den dagen møkka virkelig treffer vifta så gjelder det å ha så mange marginer på sin side som mulig.
Hvis dekkene er kjempefine, og de har nok spor (og eventuellt nok pigger). De er til og med fine å kjøre med i praksis, hvorfor bytte bare for bytte. Jeg sladdet meg 15k km gjennom hele vinteren uten å ta et eneste autovern, så det å svi av flere tusen fordi internett-synsere mener det...Det mener jeg er litt tullete.
Med slik logikk burde du gå rett til Mazda i Ski og kjøpe nye belter, utelukkende fordi de er 16 år gamle.
AOB wrote:Derfor kjører jeg alltid med hjelm og skuddsikker vest! 8) For å overleve må man jobbe.
For å leve, må man jobbe svart.
For å ha det fett, må man være kriminell. :mrgreen:
:lol: :lol:
Jeg har alltid på meg refleksvest (gjerne to!) og sykkelhjelm uansett hvor jeg går, bare i tilfelle.
Dessverre er jeg relativt lovlydig og betaler skatt, så min moro er ofte basert på kreditt :mrgreen:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Chan »

Better safe than sorry.

Jeg er en student og ville ikke ha sjans til å fikse på bilen hvis jeg skulle være uheldig å treffe noe mens jeg kjører pga dårlige dekk. Det er sant nok at dekkene fungerer sikkert utmerket etter noen år, men jeg kan rett og slett ikke ta den sjansen å legge skylda på dekkene om ulykken først er ute.

EDIT: Gode dekk er ikke dyre når man tenker på hvor mange måneder man har dem. Hvor mye koster de pr måned? Ja, ikke mye mer enn et mobil abonnement.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by jallatralla »

Gamle harde dekk er noe dritt å kjøre med. Det betyr ikke at man ikke kan kjøre med dem. Man kan kjøre Suzuki Baleno istedenfor MX-5 også...det er bare en kjip bil.
2001 1.6 NBFL
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by midget77 »

Hvis man ikke har råd til dyre dekk bør man heller kjøpe billige dekk enn å kjøre med de gamle stive.

Da jeg kjøpte min miata fulgte det med noen gamle (5-10 år?) vinterdekk. Jeg kjørte meg fast i en oppoverbakke som var så slak at jeg ikke visste at det var oppoverbakke før dette skjedde. Jeg kjøpte da noen billige piggdekk. De funket fint de første vintrene. Etter noen år merket jeg at de hadde de begynt å hardne. De var fortsatt fine i snø, men ble dårligere og dårligere på våt asfalt. Drifting i rundkjøringer og låste dekk ved normale innbremsinger.
Unødvendig å si, men de ble skiftet ut med nye...

Forandringen er gradvis. Hvis man mister veigrepet ved litt frisk kjøring i fuktige, kalde rundkjøringer, når det gikk fint året før er -best før- datoen nådd.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by mojo-91 »

Skal på fjellet i helgen og har satt på vinterdekk, og ja, det er en like stor nedtur hvert år. Ihvertfall visuelt :(

men

Angående sommerdekk og gammel gummi, så har jeg under dagens øse pøse regnvær fått kjørt både med de gamle harde sommerdekkene, og mine to sesonger gamle hakkapellitta R.
Konklusjonen av dette er at sommerdekkene mine er klare for dynga :lol: (men det visste jeg vel egentlig)
Det er dog paradoksalt at man bytter fra sommer til vinterdekk, og synes bilen får bedre kjøreegenskaper på vått føre...ha ha..
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by TurboLag »

Kan anbefale å vente et par dager med å gå til Johs Bjerke :wink: Jeg skal på jobbintervju der i mårra :D
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by perri »

TurboLag wrote:Kan anbefale å vente et par dager med å gå til Johs Bjerke :wink: Jeg skal på jobbintervju der i mårra :D
Se der ja - Lykke til, fint med en innsider der.. :lol:
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by LoKi »

Kjakan wrote:
Hauk wrote:Blir litt som med bilbelter. Jeg har kjørt med bilbelter i 21 år - uten at jeg har hatt noe behov for det så langt. Har det dermed bare vært bortkastet?Den dagen møkka virkelig treffer vifta så gjelder det å ha så mange marginer på sin side som mulig.
Hvis dekkene er kjempefine, og de har nok spor (og eventuellt nok pigger). De er til og med fine å kjøre med i praksis, hvorfor bytte bare for bytte. Jeg sladdet meg 15k km gjennom hele vinteren uten å ta et eneste autovern, så det å svi av flere tusen fordi internett-synsere mener det...Det mener jeg er litt tullete.
Med slik logikk burde du gå rett til Mazda i Ski og kjøpe nye belter, utelukkende fordi de er 16 år gamle.

snip
Jeg kjørte 10 år uten bilbelte.
Med din logikk så er folk som kjører uten bilbelte ikke idioter, fordi det har gått fint med meg.

At du har kjørt med 13 år gamle vinterdekk er høl i huet uansett hvordan man vrir og vender på det, og jeg forstår ikke hvordan du kan argumentere for det.
Er dekkene gamle og harde, så bytt dem!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: gammel gummi/vått føre

Post by Ove N »

petterbw wrote:men seriøst folkens. 5+ år uten å slite de ut?? hva er da vitsen med å ha sportsbil??
+1
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Post Reply