Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hei, tenkte jeg skulle invistere i senke sett til min NA på nyåret. Etter hva jeg ser har jeg vist nok noe KYB bakdempere med justering og kan se såvidt at bilen er lavere bak enn foran. Så jeg lurte på om det er noen som har noen anbefalinger hva som funker bra på MX5. Er jo selvfølgelig etter noen som ikke koster skjorta men gjerne noen med TUV godkjenning.
Masse info og synspunker her på forumet om det temaet hvis du søker litt rundt
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Et lite OBS bare, noen kontroll stasjoner (tenker da på satans vegvesen som har godkjenning av senkesett etc) har en kloss på hele 11cm som bilen SKAL gå klar av, noen av de TUV godkjente senkesettene er for lave for dette.
Er vel litt varierende praksis men i utganspunktet skal vel alle gjøre dette.
Forøvrig er det som Tore skriver mye å finne ved et lite søk eller to.
Mats, er ikke lenge siden du var der, var det 11cm kloss de hadde?
TuV godkjenning er ikke = direkte ja. Han sa at min ville ikke bli godkjent med Eibach senkesett, grunn; For lav!
Eneste grunn til at min fikk det i vognkortet var at det alt var godkjent og stod i det gamle sveitsiske vognkortet, altså det var gjort en feil ved innføring.
Hadde eibach pro kit, kan ikke anbefale det. Pga synes det ble for lavt, ca 31,5cm fremme og 32 bak. på 91 mod NA. Har grus vei opptil huset, og ække mye som skal til før potta subber nedi en stein eller andre boller.
ER det ikke sånn at når man setter på lavere fjærer, så er det en stor fordel å sette på nye dempere og, da disse har "godt seg til" ved den gamle høyden, og vil raskt slites i stykker uansett på de nye lavere fjærene. Eller er dette bare gammal overtro?
glaibilenmin wrote:Dei har INGEN myndighet til å underkjenne ett tuv produkt... og ei heller å komme med noe klosse på 11cm.
Kravet er 8 cm...
De kan underkjenne akkurat som de vil, siden bilsakkyndiges "skjønn" kan brukes villt og hemningsløst. Hvis du vil ha et godt eksempel, prøv å godkjenne senka bil i Kristiansand..... De tar deg på ALT, måler inpress med kosteskaft og vil ha norske TÜV papirer på dekkene dine. Det værste er at jeg ikke tuller. Her stikker folk til Arendal og Evje istedenfor, siden de forholder seg til regelverk og ikke skjønn.
Mange krever også å få papirene oversatt av offentlig godkjent oversetter siden de stort sett alltid er tyske.. Gjerne like dyrt som senkesett + montering alene
Tilbake til topic - jeg kjører selv Raceland coilovers (høydejusterbart) til i underkant av 3000,- og er ekstremt godt fornøyd med dem så langt. Føles som meget stivt senkesett og gassfjører, bare at man får mer enn 1-2cm vandring før det dunker - men nå skal ikke jeg dra opp bumpstop diskusjonen igjen.
Jeg vil imidlertid ikke anbefale Racelands riktig enda, da jeg ikke har noen formening om levetid under norske forhold. Time will tell..
Vegard wrote:Mener det var 11cm, men mulig det var 8cm.
Mats, er ikke lenge siden du var der, var det 11cm kloss de hadde?
TuV godkjenning er ikke = direkte ja. Han sa at min ville ikke bli godkjent med Eibach senkesett, grunn; For lav!
Eneste grunn til at min fikk det i vognkortet var at det alt var godkjent og stod i det gamle sveitsiske vognkortet, altså det var gjort en feil ved innføring.
Er 11cm ja, til "faste" deler vel og merke. Lepper, eksos osv. blir ikke regnet som fast del.
Siden det allerede er en tråd om dette... Noen som har en formening om TA Technix sine Coilovers? Finner dem på Partsandretards. Billig jalla eller funker det?
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
DanielHovdahl wrote:Siden det allerede er en tråd om dette... Noen som har en formening om TA Technix sine Coilovers? Finner dem på Partsandretards. Billig jalla eller funker det?
Mye det samme som dem jalla eg har tenker eg, dem funker jo, hva kan man sammenligne dem med da,, muligens koni sine.. Mine funker bedre enn originalt om det betyr noe, men om dem varer like lenge så originalt tviler eg sterkt på.. Hadde eg hatt god råd, så hadde nok eg valgt bilstein sine pss9 kit. men lommeboken denne gangen ville meg ikke så godt, så det ble raceland ifra ebay, 2640kr ferdig montert..
DanielHovdahl wrote:Siden det allerede er en tråd om dette... Noen som har en formening om TA Technix sine Coilovers? Finner dem på Partsandretards. Billig jalla eller funker det?
Mye det samme som dem jalla eg har tenker eg, dem funker jo, hva kan man sammenligne dem med da,, muligens koni sine.. Mine funker bedre enn originalt om det betyr noe, men om dem varer like lenge så originalt tviler eg sterkt på.. Hadde eg hatt god råd, så hadde nok eg valgt bilstein sine pss9 kit. men lommeboken denne gangen ville meg ikke så godt, så det ble raceland ifra ebay, 2640kr ferdig montert..
Hehe ja okei! Da får jeg se hvor mye jeg kan ta meg råd til, enten TA eller Bilstein... Men om dem holder et par år så hadde jeg vært fornøyd!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
DanielHovdahl wrote:Siden det allerede er en tråd om dette... Noen som har en formening om TA Technix sine Coilovers? Finner dem på Partsandretards. Billig jalla eller funker det?
Mye det samme som dem jalla eg har tenker eg, dem funker jo, hva kan man sammenligne dem med da,, muligens koni sine.. Mine funker bedre enn originalt om det betyr noe, men om dem varer like lenge så originalt tviler eg sterkt på.. Hadde eg hatt god råd, så hadde nok eg valgt bilstein sine pss9 kit. men lommeboken denne gangen ville meg ikke så godt, så det ble raceland ifra ebay, 2640kr ferdig montert..
Hehe ja okei! Da får jeg se hvor mye jeg kan ta meg råd til, enten TA eller Bilstein... Men om dem holder et par år så hadde jeg vært fornøyd!
Tror dem holder fint ett par år, det opner iallefall muligheten for godkjente coilovers, eg skal ha dem skrevet i vognkortet før dem ryker iallefall, men min eu godkjenner såg ikke den var senket,, er vel slik når man er ferdig med lowridere..