Hjulvinkler/dekkslitasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by uggla »

Hva med lufttrykk?

For mye luft i dekkene kombinert med et litt over normalt negativ camber + mye langkjøring i tildels høy fart vil vel kunne slite dekkene endel på den måten.
Sikkert ikke så mye men...

Evt for lite luft vil jo kunne gi endel varmgang i dekka som evt. kunne bidra?

Har du kjørt dekka i 30.000km er det uansett på tide å bytte, kanskje?

Men, hva vet jeg? Ikke stort...
Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

uggla wrote:Hva med lufttrykk?

For mye luft i dekkene kombinert med et litt over normalt negativ camber + mye langkjøring i tildels høy fart vil vel kunne slite dekkene endel på den måten.
Sikkert ikke så mye men...

Evt for lite luft vil jo kunne gi endel varmgang i dekka som evt. kunne bidra?

Har du kjørt dekka i 30.000km er det uansett på tide å bytte, kanskje?

Men, hva vet jeg? Ikke stort...
Mags
I mitt hode skulle ikke for mye luft forårsake dette, men hva vet jeg.
Derimot er jeg enig i at det er på høy tid å bytte dekk :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Lars-Erik
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 19 Jan 2011, 15:37
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Lars-Erik »

Jeg synes vi skal henge på apparatene å ta en kikk på hvordan det ser ut. Vil gjøre det lettere å fastslå en årsak. Tar kontakt med deg pr. telefon, ok?
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Gjerne det :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Kjakan »

obi-one wrote: Betyr dette at noe av forklaringen til dekkslitasjen kanskje er nettopp autobahnkjøring, da får man vel, avhengig av hvor mange ekstra pund luft man hiver i og last i bilen, ekstra mye varmeutvikling i dekkene i høye hastigheter, og får ikke "jevnet ut" slitasjen fordi det blir lite svinger i forhold til utkjørt distanse?
Rudolf wrote: Jeg har aldri noensinne klart å kjøre 30.000 km med dekk jeg har hatt (de blir for gamle før de når så langt)
Så varighet av dekk har jeg lite/ingen erfaring med.
Hvor langt skal man kunne kjøre med et sett ?
Jeg kjørte 13000+km i sommer på høyhastighetsmotorveier, og opplevde ingen unormal slitasje på mine 225/45/17-dekk med usenket bil.
Med mine nåværende sommerdekk har jeg kjørt ca 40k km, og det er kun de bak som er slitt (bittelitt cord innerst, men jevn slitasje ellers). Fordekkene er fortsatt ok, og settes muligens på bakakselen til våren.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Lars-Erik wrote:Jeg synes vi skal henge på apparatene å ta en kikk på hvordan det ser ut. Vil gjøre det lettere å fastslå en årsak. Tar kontakt med deg pr. telefon, ok?
Da venter vi i spenning på resultatet :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Her er forøverig litt interessant lesning mht hjulvinkeljustering med og uten vekt i førersetet.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=373960
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Harald »

min bil ble justert med ca 2 x 80kg i bilen sist justering.. forskjellen i cambervinkel, spesiellt bak, var rundt en halv grad..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Så du hadde vekt i begge setene.
Kjører ikke du også mest alene?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by mrinzane »

Jeg har slitt ut dekk på samme måte tidligere med -2.15 grader camber bak. Ble mye bedre med -1.5 camber bak, såvidt synlig slitasje innerst da. Med -3.3 camber bak ble dekka utslitt på 5 måneder innerst.

Spinner du\drar på sleng ofte med drøye -2 grader camber bak så sliter du innerkant fort. Jeg har vertfall erfart det. Mulig dette bare er tilfelle med enkelte typer dekk, myke dekk. Jeg har brukt Falken ze-512 med -2.15 grader, yokohama s.drive med -3.3 grader og kleber hydraxer med -1.5 grader. Førstnevnte 2 dekk er veldig myke.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Harald »

fristende å påstå at det ikke er noe feil med bilen, men feil med kjørestil i forhold til hjulvinkler..
Dekka har holdt 30k km sier du? det er mer enn lenge nok :D
Har man hjulvinkler for sportslig bruk, og man i hovedsak cruiser opp og ned E6 så er det helt naturlig at dekka slites på innsiden..

min løsning.. juster bilen til husmorvinkler, eller kjør mer gris på svingete småveier..

30k km er uansett bra levetid på dekk.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pelle wrote:Her er forøverig litt interessant lesning mht hjulvinkeljustering med og uten vekt i førersetet.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=373960
Da jeg justeret vinklene på Rudolf, så satt jeg i førersetet under de siste finjusteringene.
Det har selvfølgelig noe å si ....

Hvis du, med godt over 2 grader vinkler bak, setter deg i bilen og lesser inn 50kg i baggasjerummet.
Da vil nok noen titusen km synes på dekkene.
Vi snakker da om nærmere 3 grader i vinkel på bakdekka.

Jeg har hørt flere historier om slitasje som ligner det du har opplevd.
Det er visst ikke så uvanlig å få mye slitasje på innsiden ved aggressive vinkler.

Selv om jeg ikke har noen kurver på det, så sies det at bilen får mere toe-out ved økende camber (økt vekt på bilen).
Så alle disse forholdene, inkludert kjørelengde på 30.000 km tilsier at du skal ha merkbar slitasje, og at den ikke vil være jevn.
Hvis du hadde hatt "stock" vinkler (og en usenket bil) så hadde saken vært en annen.

"Det koster å være kar", Pelle :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Er vel ikke akkurat det økonomiske som har vært mitt største fokus Erik.
Snarere å finne en årsak.
Kan godt hende at du har rett mht vekt i sete. Får prøve det neste gang. :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
johnreit
500 RPM
500 RPM
Posts: 72
Joined: 11 Nov 2009, 21:05
Medlemsnummer: 824
Location: Tiller
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by johnreit »

Hei!
Ifjor skulle jeg skifte til nye sommerdekk og pga at de begynte å bli slitt og la meg under bilen bak og fikk se at det ene dekket bak var sånn som du har på bildet.
Ellers var de andre helt jevnt slitt, så jeg skal følge med på om jeg får samme slitasje på innsiden.
Min bil er ikke senket.

Johnreit.
John Reitan
NB 2000 med NBFL front brilliant sort
Peugot 307SW-2006
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by LoKi »

Kolbotn wrote:Jeg hadde Kumho Ecsta på de svart felgene mine og jeg mener det var noe lignende ujevn slitasje på innsiden av de også, men jeg tenkte ikke noe spesiellt på det ettersom jeg ikke hadde tatt no hjulstillingskontroll etter bytte av dempere og fjærer.
Kumho-dekkene som sto på disse felgene er nesten nedslitt innerst, og med nesten null slitasje ytterst.
De er MEGET skjevt slitt.

Om Frode ikke har hatt hjulstillingskontroll, så vil jeg gjøre som han, og ikke ta det med i betraktning. Hjulene hans peiker sannsynligvis alle veier, akkurat som på min bil :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply