Du burde ta en 4-hjulskontroll Det koster 1650 .- på mazda tunga! Anbefales fra tid til annen! Du kan desverre ikke be de om å sette hjulvinklene utenfor det som er tillat ifølge mazdajohnreit wrote:Hei!
Ifjor skulle jeg skifte til nye sommerdekk og pga at de begynte å bli slitt og la meg under bilen bak og fikk se at det ene dekket bak var sånn som du har på bildet.
Ellers var de andre helt jevnt slitt, så jeg skal følge med på om jeg får samme slitasje på innsiden.
Min bil er ikke senket.
Johnreit.
Hjulvinkler/dekkslitasje
Moderator: Styremedlemmer
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Det skal sies at de anbefalte verdiene også kan bli på skogen, slik folk på forumet og min far har erfart.
Pass på at tallene ligger innenfor tillatt differanse også, ikke bare innenfor anbefalte verdier. Hvis alle hjulene står med ytterpunktene i hver sin retning vil hjulstillingen din fortsatt være helt ræva.
Pass på at tallene ligger innenfor tillatt differanse også, ikke bare innenfor anbefalte verdier. Hvis alle hjulene står med ytterpunktene i hver sin retning vil hjulstillingen din fortsatt være helt ræva.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Brett
- 6500 RPM
- Posts: 568
- Joined: 27 Aug 2007, 11:35
- Medlemsnummer: 668
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Hallo Pelle;
Har du fått målt på nytt?
Som den gode ingeniør jeg er, begynner jeg å lese "bruksanvisningen" etter at jeg har fått justert mine egne hjulvinkler...(på en NB)
Om du ikke har fått målt enda, kunne det vært interessant å få målt hjulvinklene og kjørehøyde med samme last som du hadde på motorvei-turen?
Iflg regnearket lenger opp går Camber bak fra -2.1 til -4.9 når kjørehøyden senkes 2" ( til -3,4 ved 1" senk) (utgangspunkt 12,1" kjørehøyde).
Ser at NC kurvene er litt brattere enn NA kurvene, så NC skulle være litt mer følsom?
Uten å spekulere på verken din eller din utvalgtes vekt, evne til å effektivisere pakking ( la du noe tungt i boksen i motor-rommet?) eller lignende:
Du har vel hatt mer enn gjennomsnitlig antall km med langvarig høy fart med mye vekt i bilen? OG RETT FRAM! husk å skifte fil ofte neste gang.
Mvh
Nysgjerrig
Har du fått målt på nytt?
Som den gode ingeniør jeg er, begynner jeg å lese "bruksanvisningen" etter at jeg har fått justert mine egne hjulvinkler...(på en NB)
Om du ikke har fått målt enda, kunne det vært interessant å få målt hjulvinklene og kjørehøyde med samme last som du hadde på motorvei-turen?
Iflg regnearket lenger opp går Camber bak fra -2.1 til -4.9 når kjørehøyden senkes 2" ( til -3,4 ved 1" senk) (utgangspunkt 12,1" kjørehøyde).
Ser at NC kurvene er litt brattere enn NA kurvene, så NC skulle være litt mer følsom?
Uten å spekulere på verken din eller din utvalgtes vekt, evne til å effektivisere pakking ( la du noe tungt i boksen i motor-rommet?) eller lignende:
Du har vel hatt mer enn gjennomsnitlig antall km med langvarig høy fart med mye vekt i bilen? OG RETT FRAM! husk å skifte fil ofte neste gang.
Mvh
Nysgjerrig
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Hei og nei,
jeg har ikke fått sjekket vinklene enda. Vanskelig å få kontakt med hr. Sissener.
Har ikke noe mobilnummer til ham (ja, har sjekket katalogen), og hjemmenummeret virker forlatt.
Ingen overdreven tung last hverken fremme eller bak på turen, kun nødvendige klær, og i min alder er det ikke så mange truser man trenger.
Hadde av de nye hjula forrige dagen, og inbiller meg at jeg ser tendenser til samme
Hadde vært greit å få sjekka vinklene, ja.
Per
jeg har ikke fått sjekket vinklene enda. Vanskelig å få kontakt med hr. Sissener.
Har ikke noe mobilnummer til ham (ja, har sjekket katalogen), og hjemmenummeret virker forlatt.
Ingen overdreven tung last hverken fremme eller bak på turen, kun nødvendige klær, og i min alder er det ikke så mange truser man trenger.
Hadde av de nye hjula forrige dagen, og inbiller meg at jeg ser tendenser til samme
Hadde vært greit å få sjekka vinklene, ja.
Per
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Si ifra om du får tak i Hr. Sissener.
Jeg må få justert vinklene på min, virker som de er helt på bærtur...
Subber litt på ene siden bak til tider, med dekk og felger med innpress som ikke tilsier subbing
-n
Jeg må få justert vinklene på min, virker som de er helt på bærtur...
Subber litt på ene siden bak til tider, med dekk og felger med innpress som ikke tilsier subbing
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
nope-mx5 wrote:Si ifra om du får tak i Hr. Sissener.
Jeg må få justert vinklene på min, virker som de er helt på bærtur...
Subber litt på ene siden bak til tider, med dekk og felger med innpress som ikke tilsier subbing
-n
subber på førerside bak? det trenger ikke være pga vinkler da
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Spise litt mindre, Jannis..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Heller nok mer mot vinkler gittLoKi wrote:Spise litt mindre, Jannis..
Vinklene ble justert til Eibach fjærene før godkjenning rett etter jeg kjøpte bilen.
(Da satt de Mazda sine uberkjedelige vinkler).
Så byttet jeg til FM fjærer, og løftet bilen ganske mye, og da endret garantert vinklene seg til noe enda dårligere en Mazda sine...
Mistenker at jeg ikke har negativ camber bak omtrent overhodet.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Å kjøre MX-5 åresvis med bingo-vinkler er perler for svin. Halvparten av hva denne bilen dreier seg om blir borte. Da kunne du heller humpa rundt i en Corolla.nope-mx5 wrote:Heller nok mer mot vinkler gitt
Vinklene ble justert til Eibach fjærene før godkjenning rett etter jeg kjøpte bilen.
(Da satt de Mazda sine uberkjedelige vinkler).
Så byttet jeg til FM fjærer, og løftet bilen ganske mye, og da endret garantert vinklene seg til noe enda dårligere en Mazda sine...
-n
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Jeg bringer tråden tilbake til liv jeg, ettersom jeg driver med restaurering av Madeleine så må jeg prøve å få en 4 hjulskontroll i slutten av mnd. Hvor i Oslo området anbefaler folk å få gjort dette og hvor mye pleier folk å betale? Evt noen som har fått kontakt med Herr. Sissner i det siste?
Og sist men ikke minst, hva slags vinkler får man godkjent bilen med?
Og sist men ikke minst, hva slags vinkler får man godkjent bilen med?
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Om du skal på biltilsynet, så må vinklene være innenfor Mazda sine grenser.Kolbotn wrote:Jeg bringer tråden tilbake til liv jeg, ettersom jeg driver med restaurering av Madeleine så må jeg prøve å få en 4 hjulskontroll i slutten av mnd. Hvor i Oslo området anbefaler folk å få gjort dette og hvor mye pleier folk å betale? Evt noen som har fått kontakt med Herr. Sissner i det siste?
Og sist men ikke minst, hva slags vinkler får man godkjent bilen med?
(Da kan du likegjerne ta det hos Naf, og ikke legge masse penger i spesialkompetanse).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg tror du skal ha ganske ekstreme vinkler for å bli underkjent hos Biltilsynet.Kolbotn wrote: Og sist men ikke minst, hva slags vinkler får man godkjent bilen med?
Det er noe de normalt ikke måler.
Sissner er billigere en NAF, og bruker en tredjedel av tiden.
(kompetanse brukes for å gjøre jobben nøyaktig, ikke for å lage ekstreme vinkler).
Står masse om vinkler i Beverly, Rudolf og Leopold tråden.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Men selvom de ikke måler så skal de jo se papirer på at hjulstillingskontroll er utført, det er herrene hos SFOR jeg må besøke...
Re:
Jeg betalte 850,- hos Naf for justering til Mazda-vinkler før godkjenning.Rudolf wrote: Sissner er billigere en NAF, og bruker en tredjedel av tiden.
Erik
(Og ja, BT sjekker utskrift på at vinkler er riktig).
Tok vel ca 1 time.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll