Hjulvinkler/dekkslitasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Stehu »

johnreit wrote:Hei!
Ifjor skulle jeg skifte til nye sommerdekk og pga at de begynte å bli slitt og la meg under bilen bak og fikk se at det ene dekket bak var sånn som du har på bildet.
Ellers var de andre helt jevnt slitt, så jeg skal følge med på om jeg får samme slitasje på innsiden.
Min bil er ikke senket.

Johnreit.
Du burde ta en 4-hjulskontroll :) Det koster 1650 .- på mazda tunga! Anbefales fra tid til annen! Du kan desverre ikke be de om å sette hjulvinklene utenfor det som er tillat ifølge mazda :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by LoKi »

Det skal sies at de anbefalte verdiene også kan bli på skogen, slik folk på forumet og min far har erfart.
Pass på at tallene ligger innenfor tillatt differanse også, ikke bare innenfor anbefalte verdier. Hvis alle hjulene står med ytterpunktene i hver sin retning vil hjulstillingen din fortsatt være helt ræva. :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 568
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Brett »

Hallo Pelle;

Har du fått målt på nytt?

Som den gode ingeniør jeg er, begynner jeg å lese "bruksanvisningen" etter at jeg har fått justert mine egne hjulvinkler...(på en NB)

Om du ikke har fått målt enda, kunne det vært interessant å få målt hjulvinklene og kjørehøyde med samme last som du hadde på motorvei-turen?
Iflg regnearket lenger opp går Camber bak fra -2.1 til -4.9 når kjørehøyden senkes 2" ( til -3,4 ved 1" senk) (utgangspunkt 12,1" kjørehøyde).

Ser at NC kurvene er litt brattere enn NA kurvene, så NC skulle være litt mer følsom?

Uten å spekulere på verken din eller din utvalgtes vekt, evne til å effektivisere pakking ( la du noe tungt i boksen i motor-rommet?) eller lignende:
Du har vel hatt mer enn gjennomsnitlig antall km med langvarig høy fart med mye vekt i bilen? OG RETT FRAM! husk å skifte fil ofte neste gang.

Mvh


Nysgjerrig
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Hei og nei,
jeg har ikke fått sjekket vinklene enda. Vanskelig å få kontakt med hr. Sissener.
Har ikke noe mobilnummer til ham (ja, har sjekket katalogen), og hjemmenummeret virker forlatt.

Ingen overdreven tung last hverken fremme eller bak på turen, kun nødvendige klær, og i min alder er det ikke så mange truser man trenger.
Hadde av de nye hjula forrige dagen, og inbiller meg at jeg ser tendenser til samme :shock:

Hadde vært greit å få sjekka vinklene, ja.
Per
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by nope-mx5 »

Si ifra om du får tak i Hr. Sissener.
Jeg må få justert vinklene på min, virker som de er helt på bærtur...
Subber litt på ene siden bak til tider, med dekk og felger med innpress som ikke tilsier subbing :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Harald »

nope-mx5 wrote:Si ifra om du får tak i Hr. Sissener.
Jeg må få justert vinklene på min, virker som de er helt på bærtur...
Subber litt på ene siden bak til tider, med dekk og felger med innpress som ikke tilsier subbing :)

-n

subber på førerside bak? det trenger ikke være pga vinkler da :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by LoKi »

Spise litt mindre, Jannis..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by nope-mx5 »

LoKi wrote:Spise litt mindre, Jannis..
Heller nok mer mot vinkler gitt :)
Vinklene ble justert til Eibach fjærene før godkjenning rett etter jeg kjøpte bilen.
(Da satt de Mazda sine uberkjedelige vinkler).
Så byttet jeg til FM fjærer, og løftet bilen ganske mye, og da endret garantert vinklene seg til noe enda dårligere en Mazda sine...

Mistenker at jeg ikke har negativ camber bak omtrent overhodet.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Hauk »

nope-mx5 wrote:Heller nok mer mot vinkler gitt :)
Vinklene ble justert til Eibach fjærene før godkjenning rett etter jeg kjøpte bilen.
(Da satt de Mazda sine uberkjedelige vinkler).
Så byttet jeg til FM fjærer, og løftet bilen ganske mye, og da endret garantert vinklene seg til noe enda dårligere en Mazda sine...
-n
Å kjøre MX-5 åresvis med bingo-vinkler er perler for svin. Halvparten av hva denne bilen dreier seg om blir borte. Da kunne du heller humpa rundt i en Corolla.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Kolbotn »

Jeg bringer tråden tilbake til liv jeg, ettersom jeg driver med restaurering av Madeleine så må jeg prøve å få en 4 hjulskontroll i slutten av mnd. Hvor i Oslo området anbefaler folk å få gjort dette og hvor mye pleier folk å betale? Evt noen som har fått kontakt med Herr. Sissner i det siste?

Og sist men ikke minst, hva slags vinkler får man godkjent bilen med?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by nope-mx5 »

Kolbotn wrote:Jeg bringer tråden tilbake til liv jeg, ettersom jeg driver med restaurering av Madeleine så må jeg prøve å få en 4 hjulskontroll i slutten av mnd. Hvor i Oslo området anbefaler folk å få gjort dette og hvor mye pleier folk å betale? Evt noen som har fått kontakt med Herr. Sissner i det siste?

Og sist men ikke minst, hva slags vinkler får man godkjent bilen med?
Om du skal på biltilsynet, så må vinklene være innenfor Mazda sine grenser.
(Da kan du likegjerne ta det hos Naf, og ikke legge masse penger i spesialkompetanse).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kolbotn wrote: Og sist men ikke minst, hva slags vinkler får man godkjent bilen med?
Jeg tror du skal ha ganske ekstreme vinkler for å bli underkjent hos Biltilsynet.
Det er noe de normalt ikke måler.

Sissner er billigere en NAF, og bruker en tredjedel av tiden.
(kompetanse brukes for å gjøre jobben nøyaktig, ikke for å lage ekstreme vinkler).

Står masse om vinkler i Beverly, Rudolf og Leopold tråden.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Kolbotn »

Men selvom de ikke måler så skal de jo se papirer på at hjulstillingskontroll er utført, det er herrene hos SFOR jeg må besøke...
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote: Sissner er billigere en NAF, og bruker en tredjedel av tiden.
Erik
Jeg betalte 850,- hos Naf for justering til Mazda-vinkler før godkjenning.
(Og ja, BT sjekker utskrift på at vinkler er riktig).
Tok vel ca 1 time.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply