Trenger hjelp! (me et tenningsproblem)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Trenger hjelp! (me et tenningsproblem)

Post by rasmus »

Har en 1.6 liter, 1992 mod der jeg har plagdes i lang tid me et tenningsproblem. Den tenner bare på tennplugg nr. 1 og 3, men ikke på 2 og 4. Skjønner ikke hvordan dette går ann. Da det er to coiler, og 1 og 3 er plusspolen på vær sin coil. Mens 2 og 4 er minus pol på vær sin coil. Hvordan kan bare den ene på vær coil funke? Har megasquirt, men finner ikke noe instilling som gjør at den ikke skal tenne riktig. Har byttet coil, tenningsmodull, tennplugger, tennkaler osv... Noen som har vært bort i det samme problemet eller har en løsning?

Mvh. Rasmus
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
KjetilJ
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2010, 01:38
Medlemsnummer: 851
Location: Sørum
Status: Offline

Re: Trenger hjelp!

Post by KjetilJ »

Hei, du skriver ikke noe om hvilken megasquirt du har eller hvilke mods. Default for MX-5 NA er at det brukes wasted spark, altså at to og to tennplugger tenner samtidig selv det bare er bensin i en av dem til en hver tid. Jeg kommer ikke på tenningsmønsteret i hodet akkurat nå men tror det er 1-3-4-2 som burde bli 1+4 og 2+3.
Dermed blir ditt mønster med 1 og 3 litt rart. Nesten så jeg kunne mistenke jordingsfeil eller igniter feil.
Jeg ville uansett målt utgang 1G og 1H på ecu. De skal begge gi omtrent samme spenning når bilen går på tomgang ca 0.2V. Hvis en av disse gir 0V er det en feil i squirten, men da burde ikke 1 og 3 gitt gnist.
Dumt spørsmål men virker vindusviskerene ? Sjekk isåfall sikringene.

Kjetil
1990 NA, Coilovers, Stage2 Clutch, Megasquirt og litt til .......
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Trenger hjelp! (me et tenningsproblem)

Post by rasmus »

Har Megasquirt PNP for 1992 mod, LC-1 lamda, luftmassemåler, knock sensor og bygd til variabel TPS. Kan jo selvfølgelig være jordingsfeil, men har sjekket at blokka har jording pluss de andre jordingsledningene i ledningsnettet. Der er kontaktene renset og frie for irr og kavitasjon. Og igniteren ble nettopp byttet da jeg mistenkte det samme selv, men ble ingen forskjell desverre. Ser ikke hvordan tenningsrekkefølgen er, men ser at 1 og 3 tenner, mens 2 og 4 ikke gjør det i hele tatt på tomgang. hehe, joda vindusviskerene funker de. Likens med alle andre elektriske komponenter på bilen. Unntatt det å tenne på nr 2 og 4. Sikringene er sjekket, så utelukker det!
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
User avatar
KjetilJ
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2010, 01:38
Medlemsnummer: 851
Location: Sørum
Status: Offline

Re: Trenger hjelp! (me et tenningsproblem)

Post by KjetilJ »

Hmm... da ble det ikke så mye jeg kan hjelpe med. Måtte ta en titt i workshop manualen og der finner jeg heller ingen gode tips.
Fant derimot denne tegningen :
Image

Mulig at du kan sjekke kondensatoren som ligger mellom jord og 12V. En annen mulighet er at signalet fra Squirten ikke er firkantet nok i den ene enden til å få den rette pulsen fra igniter til coil, men da er jeg på tynn is her.

Kjetil
1990 NA, Coilovers, Stage2 Clutch, Megasquirt og litt til .......
rasmus
500 RPM
500 RPM
Posts: 94
Joined: 30 Jul 2007, 16:53
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Trenger hjelp! (me et tenningsproblem)

Post by rasmus »

Ok, men du må ha takk for forsøket :D Har vært et problem så lenge nå at jeg snart gir opp. Har du noe bildet av kondensatoren og hvor den sitter i kretsen? Er ikke den et funke eller ikke funke produkt?
Mazda Miata 1992. 1.6
Senka 40 mm, tsw felger.
Post Reply