Hjelp til rustfjerning

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Hjelp til rustfjerning

Post by Miatapowers »

Hei nå er det på tide å tenke på å få vekk det orange så er komme i vinter, eg har en flekk på kanalen, rusten er godt grepet der, og har noen få flekker på døren på pasasjer siden, og pitte litt på hjulbuen på ene siden bak, men hvordan bør eg gå frem for å fjerne dette skikkelig, hva bruker dere og har dere god erfaring med dette,

Har lest meg frem til ferro-bet skal vera the good stuff.. Men savner en god how to do..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Hjelp til rustfjerning

Post by Elanzer »

slik eg gjør det er:
-sandblåse
-slipe ut overgangene
-syregrunning
-slipegrunning
-non-sanding grunning
-lakk

eventuelt fuge mellom slipegrunninga og non sandingen...

også i selve hjulbuen eller "under" kanalen så er det å smøre et godt tykt lag med tektyl etterpå...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
Lems
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 17 Jul 2006, 02:00
Location: Lofoten
Status: Offline

Re: Hjelp til rustfjerning

Post by Lems »

Min påstand er at Ferrobet produktene er meget bra og mye bedre enn mye annet ræl som mange kaster bort pengene og tiden sin på :wink:
Men for å få et holdbart og godt sluttprodukt må du ha litt tid;
På mine veteraner har jeg gjort følgende med stort hell:
Sandblåst (deretter gjort rent for blåsesand- høytrykkluft og/eller støvsuge)
Syrevasket med ferrobet sin rustfjerner (rød etikett på flasken)- for å ta det som event er igjen av rust etter sandblåsingen.
Lar syrevasken tørke til et hvitt belegg/pulver. La dette belegget være- ikke fjern det.
Ved påføring med pensel:
Påført et strøk med ferrobet sin sealer iblandet en skvett (ca 20/25 %) owatrololje + litt lynol- for å få dette skikkelig ned i porene i stålet.
Lar tørke ca et døgn
Et strøk til med sealer- ufortynnet - lar tørke godt- min. 2 døgn, men avhengig av temperatur og fuktighet..
Så- en "vanlig" grunning- (jeg bruker Glasurit tynningsbaserte lakkprodukter (ikke vannlakk)fordi det er meget bra rett og slett) som en forsegling oppå sealeren og under lakken- fordi sealeren kan reagere med vanlig lakk ("koke").
Orker du ikke sandblåse kan du pusse ned rusta med smergel og gå på med syrevasken direkte.
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hjelp til rustfjerning

Post by Miatapowers »

Lems wrote:Min påstand er at Ferrobet produktene er meget bra og mye bedre enn mye annet ræl som mange kaster bort pengene og tiden sin på :wink:
Men for å få et holdbart og godt sluttprodukt må du ha litt tid;
På mine veteraner har jeg gjort følgende med stort hell:
Sandblåst (deretter gjort rent for blåsesand- høytrykkluft og/eller støvsuge)
Syrevasket med ferrobet sin rustfjerner (rød etikett på flasken)- for å ta det som event er igjen av rust etter sandblåsingen.
Lar syrevasken tørke til et hvitt belegg/pulver. La dette belegget være- ikke fjern det.
Ved påføring med pensel:
Påført et strøk med ferrobet sin sealer iblandet en skvett (ca 20/25 %) owatrololje + litt lynol- for å få dette skikkelig ned i porene i stålet.
Lar tørke ca et døgn
Et strøk til med sealer- ufortynnet - lar tørke godt- min. 2 døgn, men avhengig av temperatur og fuktighet..
Så- en "vanlig" grunning- (jeg bruker Glasurit tynningsbaserte lakkprodukter (ikke vannlakk)fordi det er meget bra rett og slett) som en forsegling oppå sealeren og under lakken- fordi sealeren kan reagere med vanlig lakk ("koke").
Orker du ikke sandblåse kan du pusse ned rusta med smergel og gå på med syrevasken direkte.
Tror eg skal prøve meg med denne metoden,, bestilte noe ferro-bet på www.bsbildeler.no siden det er ingen i distriktet så har slikt, owatrololje får eg prøve å skaffe da, lynolen har vi vel på jobb om det ikke selgest på fargehandelen, dem snakket om å slutte med den en gang eg var innom for å kjøpe..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply