Tid for å skaffe nytt barnesete...

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Miatapowers »

Hauk wrote:
EspenAndre wrote:Det kommer jo an på Stian.. den aktuelle for oss vil jo koste over 3000 for 3 år..
så da svarer det seg ikke så veldig, men om man regner med å ha stolen i en kortere periode så e det jo bra..
Og har man to unger (hvor det i vårt tilfelle nesten er 3 år mellom dem), der sistemann arver setene så får jo de større stolene fort en fartstid på 4-5-6 år.

Da blir det fort dyrt.

Men en fordel med opplegget til If er vel at setene kan "oppgraderes" underveis? Dvs. hvis det kommer en ny kickass-modell så kan man bytte inn/opp til denne.
I min leieavtale så ble det 2 seter.. Man får byttet gratis når ungen er 4 år rundt om (frakt er gratis), og leieavtalen er på 48mnd, altså det koster 4800 for 2 seter, men ene må da sendes i retur, det andre fikk vi beholde da dette varer til opptil 10år.. men blir nok slitt før dette da..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by EspenAndre »

Vi har enda ikke kjøpt noe sete, siden vi har lånt et, men de trenger det tilbake snart, så må kjøpe noe nå...

Veldig frustrerende å lete etter sete når de forskjellige er veldig flinke til å opplyse om de positive sidene med setene sine,
og unngår å feks. opplyse om det er mulig med ISOFix med eller uten en base, og om det er mulig å montere setet i forsetet... hvor det ikke er sete foran som forankring

Begynner å gi opp å finne et sete som passer i MX'en med Isofix, og som også kan monteres i Nissan'en med belter...

Noen som har et spesifikt forslag for minimum opptil 18 kg (4 år) må være ok benplass montert i mx'en, bakovervendt og ha bra rykte..

Har sett på Britax Multitech.. men finner ikke ut hvordan det kan festes i forsetet..

...Også kan man foreslå at man må ta med seg guttungen i butikken å prøve ut..
men butikkene har ikke alle setene, og kommer med info utfra det de har inne, så det blir helt ubrukelig når man må kjøre 2 biler rundt hos alle forhandlerne...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by EspenAndre »

Da ble det Britax Hi-Way, setet sitter støpt med selene, og guttungen sitter veldig bra også, enkelt å montere rett og allting..
I tillegg er det pent og minimalistisk som passer i en mx-5 :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Hauk »

EspenAndre wrote:Da ble det Britax Hi-Way, setet sitter støpt med selene, og guttungen sitter veldig bra også, enkelt å montere rett og allting..
I tillegg er det pent og minimalistisk som passer i en mx-5 :)
Bra valg! ;)

Min Hi-Way går i MX-5en på sommertid og i Mazda3en på vinteren. Er man nøye med selene så sitter det som støpt.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by EspenAndre »

Det stod i bruksanvisningen at man skulle feste "foten" som går til gulvet ca 3 cm over gulvet og trekke det ned i gulvet med stroppene..
men jeg følte jeg måtte i tillegg presse setet oppover og feste "foten" i et hull enda lenger ute, det hjalp veldig.

Men var litt misfornøyd rett etter jeg monterte det, så jeg løsnet de 2 klipsene som 3-punktselen holdes på plass med,
og strammet selen enda mer, da ble det vanskelig å få noe bevegelse i setet...

Noen små triks jeg ikke fant i bruksanvisningen, men var ren logikk som skulle til, så er godt fornøyd :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply