Bil som står del III

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Sophus
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 27 Aug 2007, 11:30
Medlemsnummer: 662
Location: Skullerud, Oslo
Status: Offline

Bil som står del III

Post by Sophus »

Sommeren for to år siden stoppet vår "lille blå" brått og hemningsløst nede ved trafikkmaskinen en solfylt fredag ettermiddag mitt i rushet. Siden den gang har jeg med ujevne mellomrom forsøkt å få den på bena igjen. Etter lengre tids opphold hos en "bilmekanikker" på Rælingen går den fremdeles ikke. Jeg søker derfor etter en ekte "trollmann" eventuelt om noen vet om et godt verksted (gjerne med priser til å leve med).

Sykdomsbilde har sett slik ut.
- Bråstopp, ingen vilje til å starte
- Skifte av coiler til uorginale testcoiler. Går på tomgang men ikke på høyere turtall.

Bilen er en 1993 1,8 NA

Har noen av dere en ide eller liggende et sett coiler som kan testes så ring meg gjerne på 993 20 444.

Sophus/Tor
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by LoKi »

Jeg hadde gått RETT på bensinpumpa.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by Stehu »

Lett måte å teste bensinpumpa på: trekk av slangen som går til fuelrailen og vri nøkkelen til trinn 2. Om det spruter bensin ut nå er det ikke feil her.

Videre hint: Du har en throttle position sensor på innsugsmanifolden som kan ha gått i stykker. Denne ser slik ut: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1126 Om du er litt hendt kan du skru opp denne og sjekke. Du ser fort om denne er i orden eller ikke. Den kan lett forårsake de probleme du opplever.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by Vidar »

Kan vel tvangskjøre bensinpumpa via diagnoseboksen også..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by LoKi »

Ser det kom inn mer her, så kjører en edit :P

Bensinpumpa mi tidligere funka helt til den ble varm, og så konka den. Bilen gikk på tomgang, og jeg kunne kjøre i 2-3 minutter, og så slutta den å funke.
Bare vær obs på at det ikke trenger å være så rett frem som å sette strøm på den for å sjekke om den funker :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by glaibilenmin »

bensinpumpa på na starter ikkje før flappen i lmm vippes over btv...
men bensinpumpa er første sjekk her ja
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Sophus
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 27 Aug 2007, 11:30
Medlemsnummer: 662
Location: Skullerud, Oslo
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by Sophus »

Jeg trodde også at det kunne være pumpa eller kanskje til og med tett filter. Så jeg skrudde ut pumpa. Filteret var rent og en sjekk (husker ikke om jeg skrudde på tenning eller satte spenning på pumpa) av bensinpumpen fikk det til å sprute med stort trykk. Så med mindre det er en ventil som ikke åpner ett eller annet sted på veien mellom pumpe og sylinder så er bensintilførselen ok.

Tor
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by uggla »

Hva sier slags feilkoder får du?

http://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html

magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
petterbw
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by petterbw »

Går den rent på tomgang? Dør den med en gang du gir på eller hoster den litt først? Prøvd andre dyser? Tett bensinfilter kanskje? Sjekke timingen kanskje?

Vet ikke hva du har prøvd, men ofte så er problemet trivielt hvis symptomene er alvorlige :)
Start med det som er lett å teste. Ledningsbrudd og defekte sensorer er vel et bra sted å begynne.

Til info så hadde en bekjekt av meg problemer med dynamoen sin. Viste seg at spenningsregulatoren hadde sluttet å virke. Volten på ledningsnettet økte i takt med turtallet og motoren kuttet over en hvis spenning. Men er eneste gangen jeg har hørt om et slikt problem. Og var forresten ikke på mazda. Men enkelt å teste
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by mrinzane »

mål sylinder kompresjon før du bruker tid å penger på å skifte elektroniske deler. Komp tester får du på biltema, funker fint.

Da får du samtidig en peilepinn på om register reima kan ha hoppet noen tenner pga. slakke\gammel reim. mtp at den går på tomgang.

Sjekk jording mellom motor og chassi. Venstre side av motor ved peilepinnerør.

Skru ut alle plugger å sette ALLE 4 plugger i alle 4 pluggledningen å kjør på starter å se om det gnister friskt i alle når de ligger mot jord, ikke hold på enden :)
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Sophus
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 27 Aug 2007, 11:30
Medlemsnummer: 662
Location: Skullerud, Oslo
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by Sophus »

Den døde brått og jeg har ikke klart å få liv i den etter det! Min "mekanikker" hevder at han ved hjelp av en hjelpecoil (hva nå det er!!!) får den til å gå på tomgang. Jeg har søkt og funnet en målemetode for sjekk av coil hvor man måler sekundærsiden på coilen. Den var ok uten at min logikk sier at det nødvendighvis betyr at den er ok. Etr spørsmål. Dere som har hatt problemer med coilen. Har bilen gått på to eller tre sylindere eller har den vært totalt død som vår bil?
Tor
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Har du tatt kompresjonstest ?
Har du lest ut feilkoder ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Sophus
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 27 Aug 2007, 11:30
Medlemsnummer: 662
Location: Skullerud, Oslo
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by Sophus »

Jeg har ikke tatt kompresjonstest og jeg har ikke lest ut feilkodene. Jeg forsøkte feilkodene men fikk ikke noe fornuft ut av det da jeg benyttet voltmeter ieteden for lyspære. Da jeg forsøkte å gjøre det på nytt var det ingen kode (stemmer det at man bare kan lese den ut en gang?)
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by mrinzane »

Sophus wrote:Jeg har ikke tatt kompresjonstest og jeg har ikke lest ut feilkodene. Jeg forsøkte feilkodene men fikk ikke noe fornuft ut av det da jeg benyttet voltmeter ieteden for lyspære. Da jeg forsøkte å gjøre det på nytt var det ingen kode (stemmer det at man bare kan lese den ut en gang?)
Du må bruke en rød lys diode koblet i serie med en 2000ohm (2k ohm) motstand eller om du bruker en annen farge lys diode må du bruke 500ohm motstand i serie med en f.eks grønn lys diode.

Her finner du all nødvendig info ang. fremgangsmetode: http://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html

DU kan lese ut så mange ganger du måtte ønske. Husk at det bare er en indikasjon og at det kan vær en mekanisk feil som gjør at koden oppstår eller brudd i ledningsnett.

mvh Michael
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Sophus
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 27 Aug 2007, 11:30
Medlemsnummer: 662
Location: Skullerud, Oslo
Status: Offline

Re: Bil som står del III

Post by Sophus »

Etter lang tid i glemsel (jeg skammer meg) så har jeg laget lysdiode som mrinzane foreskrev. Den virker helt etter oppskiften, men jeg klarer ikke å tyde hvilke feilmelding den forsøker å gi. Så her er spørsmålet. Er det noen som har har vært borti dette før og som kan tenke seg å hjelpe meg med avlesningen. Jeg bor som kjent på Skullerud i Oslo. Dersom det er noen så ring meg gjerne på 99320444 så avtaler vi tid.

Mvh
Tor
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
Post Reply