FULL TEKNISK KONTROLL

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
fredrik
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 21 Oct 2010, 10:40
Location: Tønsberg
Status: Offline

FULL TEKNISK KONTROLL

Post by fredrik »

Min Miata 92" ble her om dagen dratt inn i kontroll av Politiet.

Hun ble avskiltet på stedet pga tull med forsikring
og måtte inn på full teknisk kontroll snarest.



Ting som ble påpekt og måtte endres på var:

- Bremsene,
- Bristet frontlys (vippelyktene)
- Uoriginalt ratt uten tute
- Eksosanlegg for mye støy
- Ikke gummi på gass, clutch og bremse pedal
- For lav plassering av skilt foran, de mente at jeg måtte ha dem på toppen av front bumper.

Er det forresten påbudt med sideblinkers? Da min kjære Miata fra Canada har ikke det.


Har dere noen tips om hva jeg bør gjøre? =/
Noen som forresten har et originalt ratt med bært bært bryter på som jeg kan låne :) ?

Fredrik.
~~ Rød Mazda Miata :), 1992 Mod, 1.6L~ ~
zoom zoom
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: FULL TEKNISK KONTROLL

Post by Classic »

Huff da. Det var kjedelig. :-(

Tror at krav om sideblinklys er noe nytt på importerte biler... Men rart om det har tilbakevirkende kraft. I "Berverly" prosjekttråden kan du se hvordan selvklebende sideblinklys ble midlertidig montert for å få en US-bil registrert.. Der ble også, i utgangspunktet, US-skiltplaten bak underkjent.

For lav plassering av skilt foran høres fjasete ut.. Men forskriftene sier at det skal plasseres horisontalt og "så høyt opp som praktisk mulig". Det er sikkert noe som en kan pirke på hvis man har en dårlig dag.

Har et originalratt du kan få låne, men det er sikkert noen nærmere deg som har det.

Lykke til, håper det går bra.. Stapp litt stålull i potta for å få ned lyden. ;-)
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Tur-Bo
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2011, 23:10
Status: Offline

Re: FULL TEKNISK KONTROLL

Post by Tur-Bo »

Classic wrote:Huff da. Det var kjedelig. :-(
Lykke til, håper det går bra.. Stapp litt stålull i potta for å få ned lyden. ;-)
Det trikset der prøvde en kammerat av meg en gang på en 1968 model Triumph mc, han kjørte sykkelen til biltilsynet og i det han puttrer inn i hallen til satans uvesen kommer det to poff etterfulgt av øredøvende buldring fra to åpne potter. :lol: På gulvet til biltilsynet lå det to dotter med ulmende stålull :mrgreen:
Kjører. Miata. Vw t3 syncro. MB 300 tdt. Yamaha xs 650.Norsjø carrier. Hillman minx. Og trives med det :-)
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re: FULL TEKNISK KONTROLL

Post by alexj »

Tur-Bo wrote:
Classic wrote:Huff da. Det var kjedelig. :-(
Lykke til, håper det går bra.. Stapp litt stålull i potta for å få ned lyden. ;-)
Det trikset der prøvde en kammerat av meg en gang på en 1968 model Triumph mc, han kjørte sykkelen til biltilsynet og i det han puttrer inn i hallen til satans uvesen kommer det to poff etterfulgt av øredøvende buldring fra to åpne potter. :lol: På gulvet til biltilsynet lå det to dotter med ulmende stålull :mrgreen:

Hahaha busteeed! :lol: :lol: :lol:
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: FULL TEKNISK KONTROLL

Post by Chan »

For eksos: Se om du klarer å få tak i lyddemper f,eks på biltema eller noe. Det kan fungere.

Gummi? Jeg har aldri hatt gummi på gass pedalen og det har aldri blitt påpekt som feil på EU kontroll, kjøpstest og div servicer. Men på brems kan jeg forstå hvorfor. Da har du i hvert fall en grunn til å få deg fete pedal sett!

Ang skilt: Det er en grense på hvor nærme bakken et skilt egentlig har lovt til å være. Jeg husker ikke i farta hvor mange cm det var, men det var i hvert fall over 10 cm. Sjekk litt rundt på veivesenets sider eller ta å google deg frem til det.

Sideblinkers: Vel, jeg har faktisk sett en Lamboghini Diablo med ettermontere sideblinkers rett på fangeren. Det var et forferdelig syn. Men den hadde da norske skilter! :mrgreen:

Lykke til!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: FULL TEKNISK KONTROLL

Post by Tonny_B »

No er det jo forskjellige erfaringer fra BT til BT, men da jeg var på EU med min gamle Toyota Mr2 Turbo , så påpekte han eksosen. (HKS Silent Hi Power)
Eksosen var innom alle krav, bortsett fra at den bråkte 2db over kravet.
Jeg kom da med forslaget om å sette inn en lyddemper , men kontrolløren fortalte da at man ikke kan gjøre dette , pga lyddemperen ikke var typegodkjent akkurat til det anlegget .

No skal det jo sies at han dømte bilen FØR han tok målingene etc - da den var Høyrestyrt, men det var hva han påsto.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
Post Reply