Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Precious wrote:Olja på mx5'en min virker ganske tynn og aner ikke når sist skifte blei gjort utenom servicehefte.
Men ingen som har hvert borti at oljepompa har blitt dårlig?
Så lenge oljetrykket er normalt, så er det ikke sliten oljepumpe (er jo ordentlig oljetrykksmåler i '90, så det er jo ikke vanskelig og kontrollere).
Er forøvrig ellers normalt at den begynner og tikke litt etter 5-10min på tomgang. Dette er somregel en indikasjon på at oljen må byttes. Bilen sier ifra av seg selv
Skift til en god olje, med originalt oljefilter, så skal du nok se at tikkingen er borte.
glaibilenmin wrote:Min ligger tett under 2 rundt 1,7 på tomgang når den er varm.
og ved aktiv kjøring mellom 4 og6 og normal kjøring rundt 4
Den skal helst ikke komme over 4, da er det noe galt med overtrykks-ventilen din (det er overtrykks ventil til oljetrykket som skal åpne seg når trykket kommer over 4).
Når motoren er kald er det dog normalt at den ligger mellom 4-6.
bidz wrote:Er forøvrig ellers normalt at den begynner og tikke litt etter 5-10min på tomgang. Dette er somregel en indikasjon på at oljen må byttes. Bilen sier ifra av seg selv
Grunnen til at du får ventilkakk når bilen er parkert og går på tomgang er simpelthen varme. Dess varmere oljen blir, desto tynnere blir den. Grunnen til at du får delsyntetolje når du har bilen på service hos et Mazda-verksted er ikke bare at denne oljen er billigere, og at de dermed kan snyte deg for mer penger, men mest den at motoren (les:ventilløfterene) er konstruert for å ha en viss oljeviskositet. Tynnere olje = dårligere løft = tikking.
Å fylle olje fra Biltema på MX-5'en tror jeg skal gå utmerket bra selv om jeg aldri kommer til å gjøre det selv. Det er greit å være helt sikker på at oljen du heller nedi hullet er av best mulig kvalitet.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Olja må ikke være for kjukk, for da blir det problemer med kaldstart om vinteren, men olja kan ikke være for tynn, for da blir den hvertfall for tynn etter å ha stått på tomgang og blitt varma opp, for da blir den enda tynnere.
Men en olje midt imellom disse to passer, eller vil en kvalitetsolje som er dyrere ikke bli for tynn når bilen står på tomgang og olja blir varmet opp?
Det er akkurat det som er fint med helårsoljer da . Betegnelsene etter SAE-systemet fungerer slik at jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen. På helårsoljer finner du to tall, det første med en W bak, dette vil si at det første tallet angir oljens egenskaper ved minusgrader. 10W-40 er en ganske vanlig olje. Dette vil si at 10 er den egenskapen oljen har mens den er kald, og 40 er den egenskapen oljen har når den har driftstemperatur (100 gr. C). Vil du ha en olje med gode kaldstartegenskaper kan du gå ned på et lavere "første-tall". Så lenge "andre-tallet" er det samme vil ikke egenskapene når motoren er varm endre seg.
Problemet med at du får tikking når motoren går lenge på tomgang er vel ikke akkurat et problem, men snarere en bagatell. Du risikerer ikke å ødelegge eller slite på noe som helst på grunn av dette. Og nei, en dyr olje med samme viskositet som en billig olje er nok ikke bedre i dette tilfellet.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Da kjøper jeg en 10W50 som anbefalt, men skal først kjøre på med motorrens. Hvordan fungerer dette? Tømmer jeg en del av olja ut og etterfyller med motorrens? Kjører litt på det og deretter etterfyller? Hvordan er det da å blande olje? Jeg kan nemmelig bare gjette meg til hvilken olje som har blitt brukt etter en oljeflaske i bagasjerommet. Dersom dette ikke hjelper på problemet med tikkingen så bytter jeg ut hele olja til en god olje av 10W50.
Motor rens fungerer slik at du heller på dette rett før du skal skifte oljen så lar du bilen gå på tomgang en stund... så tapper du av all oljen og bytter filter så fyller du på ren ny god olje....
Tilsett 2-3dl med hydraulikk olje i motorolja, det hjelper mot ventil-tikking. Løfter'ne er jo hydrauliske enheter.
Olje: Jeg har en 1,8L turbo motor (nissan), og bruker Pennzoil turbo oil 15w/40. Mener å huske at det en vanlig olje, ikke no sånn syntet basert. Olja blir også byttet før 5,000km. Av og til når jeg starter bilen når det er kaldt så tikker den bare et par sekunder, så blir den stille. Ellers hører jeg ikke noe som helst, verken varm eller kald.
Om sommeren går jeg over til Pennzoil performance 20w/50, funkerer utmerket.
Ved overgang til andre oljemerker kan man oppleve økt olje forbruk, ikke mye men litt. Kommer ann på tilstand på motoren.
bolstad wrote:hei bilen min tikker veldig 2 mnd siden jeg bttet olje å kjørt 5000mil skal det hver esann kan olja hværedårlig? trykke er det samme hele tiden så går ut ifra at det er olje nok...91model
glaibilenmin wrote:At trykke er det samme hele tia er IKKE det samme som at du kan ha for lite olje...
Har du så lite olje at du får trykkfall da er det VIRKELI fare på fære
RotaryPower wrote:Du skriver ikke hvilken modell du har, men ventiltikk er ikke noe ukjent fenomen på NA hvertfall. Det er noen oljer den liker bedre enn andre. Kjør en motorflush og prøv en av oljene som er anbefalt her på forumet. Lykke til..