Ventiltikk (olje)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
bidz
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by bidz »

Precious wrote:Olja på mx5'en min virker ganske tynn og aner ikke når sist skifte blei gjort utenom servicehefte.

Men ingen som har hvert borti at oljepompa har blitt dårlig?
Så lenge oljetrykket er normalt, så er det ikke sliten oljepumpe (er jo ordentlig oljetrykksmåler i '90, så det er jo ikke vanskelig og kontrollere).

Er forøvrig ellers normalt at den begynner og tikke litt etter 5-10min på tomgang. Dette er somregel en indikasjon på at oljen må byttes. Bilen sier ifra av seg selv :)

Skift til en god olje, med originalt oljefilter, så skal du nok se at tikkingen er borte.
bidz @ efnet
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

da spørr jeg så dumt om hva som er normalt for mx5 sitt oljetrykk på målern?

På tomgang eller at jeg slepper gassen og trykker inn clutsjen så ligger den på streken for tallet 2 , men øker kjapt når jeg gir gass.

Oljeskift?
Bilen har stått ca. 2mnd urørt.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Min ligger tett under 2 rundt 1,7 på tomgang når den er varm.
og ved aktiv kjøring mellom 4 og6 og normal kjøring rundt 4
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Min også.... :-)
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
bidz
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by bidz »

glaibilenmin wrote:Min ligger tett under 2 rundt 1,7 på tomgang når den er varm.
og ved aktiv kjøring mellom 4 og6 og normal kjøring rundt 4

Den skal helst ikke komme over 4, da er det noe galt med overtrykks-ventilen din (det er overtrykks ventil til oljetrykket som skal åpne seg når trykket kommer over 4).

Når motoren er kald er det dog normalt at den ligger mellom 4-6.
bidz @ efnet
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Hvor finner eg denne da???
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

min mx5 går aldri over 4 bar oljetrykk selv på fullt gasspådrag... er vel litt under 2 bar på tomgang hvis jeg ikke husker feil..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

bidz wrote:Er forøvrig ellers normalt at den begynner og tikke litt etter 5-10min på tomgang. Dette er somregel en indikasjon på at oljen må byttes. Bilen sier ifra av seg selv :)
Grunnen til at du får ventilkakk når bilen er parkert og går på tomgang er simpelthen varme. Dess varmere oljen blir, desto tynnere blir den. Grunnen til at du får delsyntetolje når du har bilen på service hos et Mazda-verksted er ikke bare at denne oljen er billigere, og at de dermed kan snyte deg for mer penger, men mest den at motoren (les:ventilløfterene) er konstruert for å ha en viss oljeviskositet. Tynnere olje = dårligere løft = tikking.

Å fylle olje fra Biltema på MX-5'en tror jeg skal gå utmerket bra selv om jeg aldri kommer til å gjøre det selv. Det er greit å være helt sikker på at oljen du heller nedi hullet er av best mulig kvalitet. :)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Olja må ikke være for kjukk, for da blir det problemer med kaldstart om vinteren, men olja kan ikke være for tynn, for da blir den hvertfall for tynn etter å ha stått på tomgang og blitt varma opp, for da blir den enda tynnere.

Men en olje midt imellom disse to passer, eller vil en kvalitetsolje som er dyrere ikke bli for tynn når bilen står på tomgang og olja blir varmet opp?
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Det er akkurat det som er fint med helårsoljer da :) . Betegnelsene etter SAE-systemet fungerer slik at jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen. På helårsoljer finner du to tall, det første med en W bak, dette vil si at det første tallet angir oljens egenskaper ved minusgrader. 10W-40 er en ganske vanlig olje. Dette vil si at 10 er den egenskapen oljen har mens den er kald, og 40 er den egenskapen oljen har når den har driftstemperatur (100 gr. C). Vil du ha en olje med gode kaldstartegenskaper kan du gå ned på et lavere "første-tall". Så lenge "andre-tallet" er det samme vil ikke egenskapene når motoren er varm endre seg.

Problemet med at du får tikking når motoren går lenge på tomgang er vel ikke akkurat et problem, men snarere en bagatell. Du risikerer ikke å ødelegge eller slite på noe som helst på grunn av dette. Og nei, en dyr olje med samme viskositet som en billig olje er nok ikke bedre i dette tilfellet. :|
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Takk KnutH :)

Da kjøper jeg en 10W50 som anbefalt, men skal først kjøre på med motorrens. Hvordan fungerer dette? Tømmer jeg en del av olja ut og etterfyller med motorrens? Kjører litt på det og deretter etterfyller? Hvordan er det da å blande olje? Jeg kan nemmelig bare gjette meg til hvilken olje som har blitt brukt etter en oljeflaske i bagasjerommet. Dersom dette ikke hjelper på problemet med tikkingen så bytter jeg ut hele olja til en god olje av 10W50.

Tikkingen skal bort, jeg kjører ingen Ford.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Motor rens fungerer slik at du heller på dette rett før du skal skifte oljen så lar du bilen gå på tomgang en stund... så tapper du av all oljen og bytter filter så fyller du på ren ny god olje....
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Tilsett 2-3dl med hydraulikk olje i motorolja, det hjelper mot ventil-tikking. Løfter'ne er jo hydrauliske enheter.

Olje: Jeg har en 1,8L turbo motor (nissan), og bruker Pennzoil turbo oil 15w/40. Mener å huske at det en vanlig olje, ikke no sånn syntet basert. Olja blir også byttet før 5,000km. Av og til når jeg starter bilen når det er kaldt så tikker den bare et par sekunder, så blir den stille. Ellers hører jeg ikke noe som helst, verken varm eller kald.
Om sommeren går jeg over til Pennzoil performance 20w/50, funkerer utmerket.

Ved overgang til andre oljemerker kan man oppleve økt olje forbruk, ikke mye men litt. Kommer ann på tilstand på motoren.
t_huseby ---> Redrider
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

bolstad wrote:hei bilen min tikker veldig 2 mnd siden jeg bttet olje å kjørt 5000mil skal det hver esann kan olja hværedårlig? trykke er det samme hele tiden så går ut ifra at det er olje nok...91model
glaibilenmin wrote:At trykke er det samme hele tia er IKKE det samme som at du kan ha for lite olje...
Har du så lite olje at du får trykkfall da er det VIRKELI fare på fære
RotaryPower wrote:Du skriver ikke hvilken modell du har, men ventiltikk er ikke noe ukjent fenomen på NA hvertfall. Det er noen oljer den liker bedre enn andre. Kjør en motorflush og prøv en av oljene som er anbefalt her på forumet. Lykke til..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Hææ?? snakker vi ikke en post fra 2004 her da Espen?? meninga å dra den opp fordi vi nå er over en vinter eller? :)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Post Reply