senkesett. dekk som øker høyden.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
sveinsvein
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 111
Joined: 08 Sep 2009, 00:19
Location: Dalen
Status: Offline

senkesett. dekk som øker høyden.

Post by sveinsvein »

Var til biltilsynet med nye fjærer som senket bilen 3 cm. Har dekkdimensjon 195/50/15. Bilen var for lav! Den må heves minst 1,5 cm. På biltilsynet ble jeg anbefalt å prøve andre dekk. Vet noen om det er en dim. som øker høyden med minst 1,5 cm? Jeg må kanskje evt. ha andre felger også? Har lite lyst til kjøpe enda et sett fjærer.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: senkesett. dekk som øker høyden.

Post by LoKi »

Bilen er ikke for lav ihht regelverket om du senker den 30mm på original dekkdimensjon.
Dette høres ut som en som ikke kan jobben sin der borte..

Øker du dekkdimensjonen, så subber hjulene dine i hjulbuen, og det er enda dyrere med nye dekk enn med nye fjører.
Jeg hadde dratt og vist bilen en annen dag, og prøvd å få en annen "sakkyndig" til å se på bilen.

Er den original ellers, så er 30mm senk fullt lovlig.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: senkesett. dekk som øker høyden.

Post by Lassi »

Dette hørtes merkelig ut. Jeg ville kjørt til et annet biltilsyn for å godkjenne. Har hørt om en ny 10cm regel de praktiserer noen steder, men har man tüv papirer så skal det jo være i boks... Med høyere dekk vil du kunne få problemer med at dekkene subber i innerskjermer. Spesiellt med senkesett...

Jeg lekte meg lit med denne kalkulatoren og kom frem til at det er nærmest umulig å være innenfor 5% rulleomkrets og samtidig heve 1.5cm;
http://www.willtheyfit.com/index.php?wi ... mit=Submit

Ville tatt en titt på disse og sett og man kunne få laget noe lignende; http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-59000
De må jo være min 15 millimeter tjukke og da må du selvfølgelig ha det samme med ekstra ledige gjenger på toppfestene. Kjøp 1 og kopier...

Siste du kan prøve er å løse på alle bolter i understellet, jekke opp bilen og stramme igjen med hjulene i full droop. Da vil foringene i a-armene ligge i spenn og kanskje holde igjen nok til å øke høyden med 15mm. Her risikerer du selvsagt å ødelegge foringene dine rimelig kjapt pga den ekstra belastningen...
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: senkesett. dekk som øker høyden.

Post by MacBain »

Vet at "Lightweight" her inne sleit med det samme, tror det var naf på risløkka som mente den måtte være minimum 11cm, m.a.o helt standard høyde.
Miata 1995 1.8
sveinsvein
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 111
Joined: 08 Sep 2009, 00:19
Location: Dalen
Status: Offline

Re: senkesett. dekk som øker høyden.

Post by sveinsvein »

Hadde vært interessant å høre om det er noen som kjører med 3 cm godkjent senking og hvilken dekkdim de da bruker?
På min bil er standard dekkdim. ifølge vognkortet 185/60 R 14 på aksling 1 og 195/60 R 14 på aksling 2. I vognkortet er den også godkjent med Fagix Sare Typr 456 felger 7 x 15" Et 35. Det er de felgene som står på nå. Jeg kan få lånt et sett 185/70 14 piggfrie vinterdekk. Kanskje det er verdt et forsøk å sette på dem. Men er de lovlige å kjøre med om sommeren?
.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: senkesett. dekk som øker høyden.

Post by uggla »

Dette her er bare tull imho.

Dekkdimensjonene til NA MX-5 er 185/60R14 evt 195/50R15 og div. variasjoner over dette temaet.
Bruk denne for å se mulige kombinasjoner (maks +/- 5%):
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Du vil ikke ha for store avvik ettersom egenskapene blir helt på bærtur. I tillegg skal du ha det samme på alle 4 hjul... da er i tilfelle vognkortet feil.
Speedometeret viser feil, det subber/skraper borti skjermer, ser rart ut etc.
Dette er en sportsbil og da er det ikke relevant om 185/70R14 er lovlig, men om det er det beste....

Evt. så får du dra til et annet sted, for er det Tüv godkjent så skal det holde.
Evt. så får du bare sette det på å gi beng. Ingen som vet nøyaktig hvor høye disse bilene skal være lenger.
Mange som kjører rundt med ikke godkjent senk. Så lenge det ikke er skamsenk så går det nok bra.

My 50 cents.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: senkesett. dekk som øker høyden.

Post by Lightweight »

MacBain wrote:Vet at "Lightweight" her inne sleit med det samme, tror det var naf på risløkka som mente den måtte være minimum 11cm, m.a.o helt standard høyde.
Vel jeg har sjekket med de rette "autoriteter" og kjerra skal kunne kjøre over en kloss som er definert i Skriften. Senken må altså gi rom under for denne klossen. Så kan man gjerne synes det er klossete. :roll:

Se gjerne denne tråden; http://forum.vwaudi-club.no/showthread. ... 204&page=3
Og sånn kan man holde på i evigheter tror jeg. :D
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: senkesett. dekk som øker høyden.

Post by Vegard »

Var 11cm kloss når jeg også skulle godkjenne.

Med eibach gikk det ikke klar av klossen. (1991 Na)

(Dog fikk jeg det skrivd inn da det skulle stått i vognkortet når bilen kom fra Sveits, fordi det stod i det gamle og var montert ved innførsel.)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: senkesett. dekk som øker høyden.

Post by Miatapowers »

Kan gjøres utrolig lett med å skaffe en myk og lengre bumpstops,, :D Du skriver ikke hva senkefjører du har, men har erfaring med feks eibach senker utrolig mye mer enn 30mm, med eibach så subbet det og dunket og slo i fronten,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply