Innmelding av saker til styret.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by nope-mx5 »

Froden wrote: Jeg stiller meg bak dette forslaget.
Dette særlig fordi det bl.a hevdes av klubbens medlemmer at dette er det viktigste forumet for klubbens medlemmer.

Jeg personlig synes de som da ikke vil
  • - være i klubben og støtte opp om det den gjør
    - betale en kontingent tilsvarende kostnaden av et par lyspærer
    - ta på seg noe av det arbeidet det faktisk er å administrere et forum og en klubb
...men mener de har en selvskreven rett til å fortsette å delta i det så mange mener er klubbens livsnerve kan bare melde seg ut av forumet nå - lag heller et gratis forum et annet sted.

Imidlertid har det såvidt jeg kjenner til vært tekniske utfordringer med å få iverksatt denne blokkeringen.
Om dette blir vedtatt, så kommer jeg til å kreve min bruker og alle mine innlegg slettet.
Jeg vil heller ikke hjelpe til med å arrangere noe turer etc. lenger.

Å sperre forumet til kun betalende medlemmer kommer til å ødelegge forumet, og jeg blir ikke forundret om det ender med veldig lite trafikk mm.

Er faktisk utrolig mange som melder seg inn på forumet fordi de er interessert i Mx-5, vurderer å kjøpe etc.
Om de da blir stengt ute før de overhodet kjøper bil, så blir det litt som å skyte seg selv i foten.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by biXen »

Tror ikke klubben har noe vondt av det, men forumet kommer definitivt til å lide. Et forum er akkurat så bra som det antallet aktive medlemmer det har. På godt og vondt.

Det er heller ikke EGENTLIG tekniske begrensninger, men en del manuelt arbeid og noe fremtidige konsekvenser :) (som involverer sekretær/kasserer og meg/teknisk ansvarlig)

Teknisk sett er det muligheter for å både begrense tilgang / blokkere tilgang for ikke betalende. Det er også muligheter for å ha ekstra funksjonalitet for betalende. Alt krever en viss mengde arbeid, men muligheter er det nok av, hva og hvorfor får årsmøtet da ta seg av.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Code13
500 RPM
500 RPM
Posts: 54
Joined: 27 Jul 2011, 00:41
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by Code13 »

Jeg er rimelig fersk her inne og når det gjelder mx5 eller mazda i det hele tatt. Jeg laget en brukerprofil fordi det var noen ting jeg lurte på i forhold mx5 som jeg ikke fant svar på. Om det ikke var gratis å regristrere seg her, så hadde jeg gått ett annet sted. Selv om det hadde bare kostet 1 krone bare så hadde jeg snudd ved første side. Ikke fordi jeg ikke har penger eller er gneten, men legger ikke igjen penger for noe jeg ikke vet hva er. FEKS. er også Detailersclub.no også ett gratis forum, regget meg der og lært mye gjennom brukere der - derfor donerte jeg 200kr gjennom paypal der (riktig nok kommer det goder som feks rabatter på norske forhandlere, men jeg har aldri brukt rabatt ordningen for "vip" forumbrukere) fordi det er ett bra forum, som jeg selv har funnet ut av.

I tillegg, så er ikke mx5 forumet så veldig aktivt fra før av, hvis det blir begrenset til betalende medlemmer bare så vil forumet bli til en spøkelseby - tror jeg. Om dette er noe styret absolutt vil, så prøv gjerne i periode - kanskje det blir riktig allikevel eller så kan man iallfall si at man har prøvd og det funket ikke.

Uannsett..selv om jeg syns det er ganske lite aktivitet på forumet her, så har jeg fått inntrykk av at det er mange kjekke folk og hjelpsomme folk her. Og hvis folk blir kastet ut (aner ikke hvor mange det er snakk om), så blir det enda kjedeligere for mx5 miljøet i norge (uten å ane hvor stort det er egentlig fra før av) og i hvertfall 1 mindre å bli kjent med.

Ville bare si min mening som fersking :)

mvh code
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by obi-one »

Har bearbeidet 2res tekst litt og foreslår følgende som forslag til vedtektsendring (krever altså 2/3 flertall etter dagens vedtekter for å bli godkjent):

FORSLAG 1
************************
§6 Styret består av: Leder, kasserer, sekretær og styremedlem. Styret søkes valgt såvidt mulig for 2 år av gangen slik at leder og styremedlem velges det ene året, kasserer og sekretær det andre året.
Klubbens hovedstyre skal bestå av representanter fra hvert av regionstyrene der disse er aktive. Hovedstyret skal ideelt sett bestå av minst en fra hvert aktive regionstyre. Antall styrerepresentanter fra hver region skal gjenspeile hvor mange medlemmer regionsstyret representerer og store regioner kan ha mer enn en representant i hovedstyret.
Valgkomiteen består av 2 medlemmer som ikke kan sitte i styret.Valgkommite og revisor velges for 1 år av gangen.
***********************

På denne måten slipper vi den evige debatt om hvor og når årsmøtet skal arrangeres, finne kandidater, og alle medlemmer får bedre anledning til å velge repsentanter de tror kan gjøre en ok jobb. Dessuten vil det i beste fall kunne gi de mindre regionene mulighet til å kunne bli hørt og delta i styret, samtidig som de større regionene kan bli representert i forhold til sitt medlemsantall.


Dessuten et forslag om utstedelse av fullmakter, foreslås satt som paragraf 9 ( dagens paragraf 9 blir da paragraf 10)

***************************************
§6 Fullmakter til årsmøtet kan registreres ved mail til styremedlemmene, eller ved å skrive et innlegg på en egen tråd i forumet som opprettes før årsmøtet, kalt "Fullmakter til årsmøtet". Denne tråden etableres etter utsendelse av sakspapirer til årsmøtet. Frist for innsendelse av fullmakter til styret/erklæring av fullmakter i forumet settes til to dager før selve møtet, slik at styret kan lage en samlet oversikt over antall fullmaktsstemmer før årsmøtet. Det er ingen begrensning på hvor mange fullmakter en person kan stille med. Kun betalende medlemmer av klubben har rett til å gi fullmakter.
****************************************

(dette er ment som et utkast, som gjerne kan diskuteres på årsmøtet, tanken er å balansere ønskene fra folk om å gi fullmakter med styrets behov for å ha orden og oversikt over antallet fullmakter før årsmøtet)

Med utgangspunkt i trådens tema er det ikke meningen å starte noen debatt på saken her 8) , men melde inn temaene korrekt slik at de tas med i sakspapirene som sendes ut før årsmøtet. Egen mail er også sendt styret med samme tekstforslag. :)

Med vennlig hilsen
obi-one
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by Pelle »

Obi-one:
Høres bra ut :D

Code13:
Bra innlegg, har sympati og forståelse for argumentasjonen din :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by _mx5_Rune_ »

Helt enig med code13

Jeg var inne her i ca et halvt år før jeg ble betalende medlem, hadde det ikke vært for at det var gratis hadde jeg neppe (i en alder av 15-16år) blitt aktuelt å opprette bruker. Etter å ha vært her i mange år ser jeg det som en selvskreven ting å betale de få kronene det koster og dermed være med på å holde forumet/klubben i drift. Ved å holde dette forumet åpent (med unntak av prosjekttrådene) mener jeg at vi fremmer rekruttering. Dette kommer oss alle tilgode i form av økt interesse rundt våre biler. Ved at flere blir interessert i bilene våre er dette med på å holde etterspørselen, og dermed prisene på våre biler oppe. Er redd dette forumet blir å dø ut om vi sperrer det mer enn det vi allerede gjør.

Rune
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by arildh »

Hvis dette forumet blir stengt for "vanlige folk" så tipper jeg bidrag og aktivitet synker betraktelig. De med skinnhjelm og chrome vent rings som er medlem for å kjøre tur et par ganger i året er jo ikke de som er mest aktive på selve forumet. Jeg er selv motivert til å lage et nytt forum for MX med fokus på tuning og banekjøring. Dvs. det motsatte av dette forumet.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by Ørnbjørn »

Det kan vel bakes inn i dette forumet som eit underforum? Synes dette forumet er veldig bra.
Ellers enig, som felles fersking med cody. MX-5 / Miataklubben, som den einaste som klarer å samle sine medlemmer til kjøring (virker det som) verkar sunn og frisk som det er i dag.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:.....
De med skinnhjelm og chrome vent rings som er medlem for å kjøre tur et par ganger i året er jo ikke de som er mest aktive på selve forumet.
Jeg er selv motivert til å lage et nytt forum for MX med fokus på tuning og banekjøring. Dvs. det motsatte av dette forumet.
Image
Image
Ja takk, begge deler.
Jeg kan ikke se at det ene skulle utelukke det andre.

Skjønner ikke uttalelsen " .....tuning og banekjøring. Dvs. det motsatte av dette forumet"
Det er ingen som hindrer deg eller andre å skrive om tuning å banekjøring, Arild.
Er det det ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by LoKi »

Er vel mer det at klubben ikke tar initiativ for aktiviteter for de som har interesse for motorsport, og dermed ikke kan tiltrekke seg medlemmer ut over chromevent-søndagstur-massen.
Og er de ikke i klubben, og forumet blir members only, så forsvinner de også herfra.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by arildh »

Jeg skriver stort sett om tuning og banekjøring men de fleste er vel enig i at dette aldri har vært fokus for hverken klubben eller forumet.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Aktivitet og fokus i klubben (og på forumet) avspeiler vel interessen til de som deltar, ikke styret (eller moderatorene).
Klubben og forumet formes av medlemmene.
Jeg synes det blir oppfordret til innspill og forslag.

Det er ofte grenser for hvor finmasket en forening og/eller et forum kan bli.
Hvis en skal starte et forum kun for de som liker tuning og banekjøring med MX5, så tror jeg det blir litt "snaut".
Jeg tror imidlertid det kan være en god idè med litt omorganisering og gjerne opprettelse av nye temaer på forumet.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by LoKi »

Hmm.

Jeg vet ikke om jeg er litt bortskjemt, eller har misforstått noe..

Når man betaler for å være med i en forening, skal man ikke da kunne forvente å få tilbud om å delta på ting som er relevant for foreningen?
Er det ikke normalt at det er utnevnt ressurspersoner for å dekke de forskjellige aspektene?
Eller må man forvente å måtte stå for arrangementene selv?
Hvis jeg er medlem, kan jeg da gå til hvemsomhelst hvorsomhelst og si at jeg representerer klubben, og ønsker å utføre eller få ting på dens vegne, uten å være i kontakt med klubbledelse/styre først?

Og dette er et oppriktig spørsmål, ikke sarkasme.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by biXen »

Det er vel begrenset hvor mye engasjement 200kr ganger noen hundre medlemmer lager uten at vedkommende som må organisere har noe interesse av det han organiserer. Hvis de som liker banekjøring ikke gidder organisere så tror jeg det er lite man får gjort med det, enten man har styret bak seg eller hva, det er jo tross alt drevet på frivillige krefter. Dessuten så er klubben som konsept ganske bredt. Det er MX-5 klubben, ikke MX-5 Racing Club. Det hadde vært en mye mindre klubb :) Jeg liker mangfoldet, liker både å lese hva arildh holder på med og hva Erik gjør med sine biler. Forventningene til medlemsskapet er i mitt syn litt for store hos noen. Med noen hundre medlemmer har man ikke nok volum til å få så mye for pengene som man gjør i større organisasjoner.

I diskusjonens ånd så må man også huske at for noen så er MX-5 en bil man har i 2 år før man kjøper noe nytt og glemmer hele bilen de neste 10 åra. For andre er det noe som skjer hver sommer. For andre er det en unnskyldning for litt sosial dekksparking. Det er så mange måter å møte denne felles interessen på, og det er noe av faren med å lukke forumet. Forumet viser både aktiviteten til folk og lyver litt også. Rogalandsavd. er bla. mye sterkere på hjul enn på forumet.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Innmelding av saker til styret.

Post by 2re »

LoKi wrote:Hmm.

Jeg vet ikke om jeg er litt bortskjemt, eller har misforstått noe..

Når man betaler for å være med i en forening, skal man ikke da kunne forvente å få tilbud om å delta på ting som er relevant for foreningen?
Er det ikke normalt at det er utnevnt ressurspersoner for å dekke de forskjellige aspektene?
Eller må man forvente å måtte stå for arrangementene selv?
Hvis jeg er medlem, kan jeg da gå til hvemsomhelst hvorsomhelst og si at jeg representerer klubben, og ønsker å utføre eller få ting på dens vegne, uten å være i kontakt med klubbledelse/styre først?

Og dette er et oppriktig spørsmål, ikke sarkasme.
Det er som det sies grenser for hva man kan forlange ut av 200 kr x et par hundre. Det betaler for drift av forumet og litt til. Jeg tror jeg kan snakke for oss i lokale styrer når jeg minner om at vi ikke ser et rødt øre fra disse pengene, og heller ikke har forlangt det. Vi forsøker å gjøre en innsats for det samlede miljøet. Det forsøker vi å gjøre imellom alt mulig annet. Familie, jobb, andre frivillige hverv og alle de andre hobbyene eller idrettene vi også skal rekke innom. Vi har ingen hel- eller deltidsstillinger å ta av desverre. Med den lille tiden vi har forsøker vi å gjennomføre det vi tror er gjennomførbart. Det hadde vært praktfullt å kunne arrangere et banearrangement, men det har vi ikke klart eller hatt kapasitet til. Vi trenger hjelp fra ressurspersoner... Og så langt har vi vært så heldige å ha NCL-gjengen som arrangerer et glimrende tilbud litt på utsiden.

Det er en berikelse for miljøet når et medlem brenner for noe, f.eks. banekjøring, og stiller opp for å prøve å bidra til dette. Kanskje klarer man å få til noe? Hvis man mener å kunne etablere en egen verden utenfor klubben kunne man kanskje vurdert å bidra innenfor også?

Nei, hvemsomhelst kan selvfølgelig ikke operere på vegne av klubben uten å først avtale med klubbens styre. Men vi ønsker normalt innspill og ideer velkommen :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply