Nybegynner spørsmål om tomgang
Moderator: Styremedlemmer
Nybegynner spørsmål om tomgang
Har akkurat fått min første mx-5, en 91 modell Miata 1.6. Tidligere eier satt på "åpent luftfilter", og fjernet den originale boksen, utover det ikke være gjort noe spesielt med bilen
Det jeg reagerte på var at bilen går høyt på tomgang ca 1250 RPM på varm motor. Jeg tok derfor bilen til det lokale Mazda verkstedet i dag og lurte på om de kunne sjekke tomgang og tenning.
Svaret jeg fikk på verkstedet når jeg hentet bilen var at det ikke var mulig å justere tomgangen på disse bilene og at tenningen var litt "høy" men grei nok. Beklager at jeg ikke er mere teknisk i beskrivelsen, men mine tekniske kunnskaper er ikke bedre.
Det jeg lurer på da er, etter å ha søkt og forsøkt å skjønne andre innlegg om tenning/tomgang er :
a) Kan høy tomgang ha sammenheng med at luftfilteret er byttet ?
b) Stemmer det virkelig at tomgangen ikke kan justeres ned ?
c) Hva betyr det i praksis for bilen, ytelse eller drivstofføkonomi å ha høy tomgang
d) Sist men ikke minst Er det noen på Sørlandet (Aust Agder) som eventuelt kan hjelpe med justering av tomgang dersom det allikevel er mulig ?
Det jeg reagerte på var at bilen går høyt på tomgang ca 1250 RPM på varm motor. Jeg tok derfor bilen til det lokale Mazda verkstedet i dag og lurte på om de kunne sjekke tomgang og tenning.
Svaret jeg fikk på verkstedet når jeg hentet bilen var at det ikke var mulig å justere tomgangen på disse bilene og at tenningen var litt "høy" men grei nok. Beklager at jeg ikke er mere teknisk i beskrivelsen, men mine tekniske kunnskaper er ikke bedre.
Det jeg lurer på da er, etter å ha søkt og forsøkt å skjønne andre innlegg om tenning/tomgang er :
a) Kan høy tomgang ha sammenheng med at luftfilteret er byttet ?
b) Stemmer det virkelig at tomgangen ikke kan justeres ned ?
c) Hva betyr det i praksis for bilen, ytelse eller drivstofføkonomi å ha høy tomgang
d) Sist men ikke minst Er det noen på Sørlandet (Aust Agder) som eventuelt kan hjelpe med justering av tomgang dersom det allikevel er mulig ?
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
om du fjernet den originale boksen har du fjernet din luftmengde måler! Prøv å sett den på igjen før du begynner å justere tomgang
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Problemet er at det forrige eier som har fjernet den originale boksen, så jeg har den ikke lenger. Er ikke sikker på om luftmengde måler er fjernet eller ikke, hvordan kan jeg se det ?
Det er en "boks" som den nye luftfilteret er koblet inn på. Er det luftmengde måler ?
Det er en "boks" som den nye luftfilteret er koblet inn på. Er det luftmengde måler ?
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Det er nok luftmengdemåler det ja. Du kan justere tenningen og da vil den falle litt.fabakken wrote:Problemet er at det forrige eier som har fjernet den originale boksen, så jeg har den ikke lenger. Er ikke sikker på om luftmengde måler er fjernet eller ikke, hvordan kan jeg se det ?
Det er en "boks" som den nye luftfilteret er koblet inn på. Er det luftmengde måler ?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Så det su sier er at trolig så er tomgangen høy fordi tenningen er satt "høyt" ? At tomgangen på ca 1250 RPM skyldes tennings instilling.
Er det noen gode grunner til å ha det slik eller er det best for bilen å justere tenningen og dermed også tomgangen ?
Var jo veldig sløvt det svaret jeg fikk på verkstedet tidligere idag da ! At det ikke var mulig å justere tomgang og at han ikke koblet det med tenningen !
Er det noen gode grunner til å ha det slik eller er det best for bilen å justere tenningen og dermed også tomgangen ?
Var jo veldig sløvt det svaret jeg fikk på verkstedet tidligere idag da ! At det ikke var mulig å justere tomgang og at han ikke koblet det med tenningen !
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Hvis den "boksen" luftfilteret er skrudd fast i har en ledning kommende ut ett eller annet sted, så er det luftmengdemåler der.
Ligger tomgangen helt stødig på 1250 eller går det litt opp og ned?
Jeg kjører K&N kittet, og merket ingen forskjell på tomgang etter montering.
Ligger tomgangen helt stødig på 1250 eller går det litt opp og ned?
Jeg kjører K&N kittet, og merket ingen forskjell på tomgang etter montering.
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Tomgangen ligger "låst" på 1250, bortsett fra ved start på kald motor.
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
- MacBain
- 2000 RPM
- Posts: 272
- Joined: 27 Mar 2010, 00:20
- Medlemsnummer: 900
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Luftmassemåleren ser slik ut:
Den er der helt sikkert (Hvis ikke er det nok manglen av denne som lager problemer ).
Tror verkstedet har rett angående justering av tomgangen da denne justeres automatisk av ECU'en, du har en bypass skrue på topp av
gasspjeldet som OleK sier, men denne brukes vel bare til å justere tenningen (bypasser ECU'en).
Ett par mulige åraker kan være; mye skitt i gassspjeldet som gjør at dette ikke lukkes skikkelig. Prøv å rengjøre forsiktig med litt forgasserrens.
Ellers så kan det være en vakum lekkasje, sprøyt litt startgass ved "mistenklige" vakumslanger å se om turtallet øker.
Den er der helt sikkert (Hvis ikke er det nok manglen av denne som lager problemer ).
Tror verkstedet har rett angående justering av tomgangen da denne justeres automatisk av ECU'en, du har en bypass skrue på topp av
gasspjeldet som OleK sier, men denne brukes vel bare til å justere tenningen (bypasser ECU'en).
Ett par mulige åraker kan være; mye skitt i gassspjeldet som gjør at dette ikke lukkes skikkelig. Prøv å rengjøre forsiktig med litt forgasserrens.
Ellers så kan det være en vakum lekkasje, sprøyt litt startgass ved "mistenklige" vakumslanger å se om turtallet øker.
Miata 1995 1.8
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Dette er vel luftmasse måler, så i det minste mangler den ikke. Men den ser jo ikke lik ut til bildet over.
Rengjorde så gassspjeldet, uten at det gjorde noen forskjell.
Dersom jeg "pumpet" på plastrøret mellom gassspjeldet og luftmasse måler, "svingte" tomgangen litt, for å så å slå seg til ro på 1250 igjen. Og det kan vel tolkes som at i det minste så fungerer luftmasse måleren. Er det noe poeng i å rengjøre den og hvordan kan det gjøres ?
Har sjekket "alle" slanger, og finner ingen som "er løse" eller sprukne Finnes det et bilde/tegning over vakumslangene, slik at jeg er sikker på at at jeg har sjekket alle ?
Rengjorde så gassspjeldet, uten at det gjorde noen forskjell.
Dersom jeg "pumpet" på plastrøret mellom gassspjeldet og luftmasse måler, "svingte" tomgangen litt, for å så å slå seg til ro på 1250 igjen. Og det kan vel tolkes som at i det minste så fungerer luftmasse måleren. Er det noe poeng i å rengjøre den og hvordan kan det gjøres ?
Har sjekket "alle" slanger, og finner ingen som "er løse" eller sprukne Finnes det et bilde/tegning over vakumslangene, slik at jeg er sikker på at at jeg har sjekket alle ?
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Det første bildet viser LMM`n til en 1.8 ( og mulig 1.6 1996-->), den siste en 1.6 89-93..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Det er vel bare å se over alle som er på innsugsmanifolden Uansett burde du sjekke tenningen din. Den skal være på 14 helst for å være sikker. Etter det kan du justere tomgangen din på den skruen.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
OleK har helt rett.
Se her også:
http://www.miata.net/garage/isc.html
Poenget er at du må "kortslutte" GND og TEN i seikringsboksen før du skrur på tenninga.
Ellers vil ECU bare motarbeide deg.
'nuff said.
Magster
Se her også:
http://www.miata.net/garage/isc.html
Poenget er at du må "kortslutte" GND og TEN i seikringsboksen før du skrur på tenninga.
Ellers vil ECU bare motarbeide deg.
'nuff said.
Magster
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
Du kan også prøve å justere gassvaieren i tilfelle den sitter for stramt, har fikset høyt turtall for meg tidligere
Elise, MX-5 93
- Dr_J
- 500 RPM
- Posts: 63
- Joined: 25 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 902
- Location: Lørenskog
- Status: Offline
Re: Nybegynner spørsmål om tomgang
a) Høy tomgang har ikke sammenheng med luftfilterbytte. Om da ikke det gamle luftfilteret var veldig tett av møkk.
b) Nei, det stemmer ikke. Tomgangen kan justeres, både opp og ned
c) I utgangspunktet betyr det ingenting for ytelse eller dristofføkonomi å ha høy tomgang. Det kommer an på hva som er grunnen til den høye tomgangen.
d) Aner ikke, men høyst sansynlig
Når tomgangen plutselig blir høyere enn vanlig så er det alltid en grunn til det. Da må du finne grunnen og ikke bare justere ned tomgangen. Forslaget med å lete etter vakumlekkasje er lurt. For mye luft inn i innsuget gir høyere tomgang. Du kan også sjekke ISC valve, den sitter på gasspjellhuset og regulerer tomgangen. Napp ut kontakten, da skal tortallet øke. Gjør det ikke det så ligger problemet antagelig her. Står veldig bra forklart i linken som uggla la ut.
b) Nei, det stemmer ikke. Tomgangen kan justeres, både opp og ned
c) I utgangspunktet betyr det ingenting for ytelse eller dristofføkonomi å ha høy tomgang. Det kommer an på hva som er grunnen til den høye tomgangen.
d) Aner ikke, men høyst sansynlig
Når tomgangen plutselig blir høyere enn vanlig så er det alltid en grunn til det. Da må du finne grunnen og ikke bare justere ned tomgangen. Forslaget med å lete etter vakumlekkasje er lurt. For mye luft inn i innsuget gir høyere tomgang. Du kan også sjekke ISC valve, den sitter på gasspjellhuset og regulerer tomgangen. Napp ut kontakten, da skal tortallet øke. Gjør det ikke det så ligger problemet antagelig her. Står veldig bra forklart i linken som uggla la ut.
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling