Mange nc prht i norge?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Code13
500 RPM
500 RPM
Posts: 54
Joined: 27 Jul 2011, 00:41
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by Code13 »

TonnyB: takk for info. skal regne litt på det, ble plutselig litt fattigere når man snoker inne på www.mx5parts.co.uk. Ble handlet for 11lapper :S og har ikke engang sett bilen :/

henki: hei! Det passet bra med 40et innpress! Ingen subbing i hjulbue? hva er orginal innpress? vet ikke helt hva jeg ønsker. men tror jeg verken skal ha dekkstrekk eller ballong denne gang, men har skjønt med org. er det ikke mye å velge mellom. hvilken dekkdimmensjon anbefaler du på 7" felger og 7,5"x17 felger? Lurer på om jeg må gå for billige felger i år og heller invistere i enkei en annen gang.

og en annen ting...er vekt på felger VEEELDIG viktig? skjønner at det har mye å si på såpass liten bil, men hva har dere tenkt når dere har handlet felger? jeg ser at enkei felgene jeg linket til veier ca. 8kg. lurer på hvis jeg handler billig felger, hvilken vekt burde jeg holde meg unna? håper på svar :)
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by henki »

Jeg har ikke subbing på mine hjul og når jeg belaster bilen med å la den stå så den har f eks trykk på venstre bakhjul og høyre framhjul i bakken min her så er det veldig nærme hjulbuekanten.men det har aldrig vært nedi hjulbuene.og heller ikke i fartsdumper.Det går helt fint med min men en tar selvfølgelig hensyn også med en slik bil og litt senk.Org innpress er 55.Skal du ha 17 på 7 eller 7,5 så ville jeg gått for 205/45 17.Da får du dekkhøyde som er svært nær originalhøyde mener jeg.Men her er det andre som har mye mer peiling på dette så rett meg gjerne.Når det gjelder vekt på felger så vet jeg mindre om det.Har aldrig følt at di felgene jeg har kjøpt her har vært noe problem ang vekt men det er jo bedre jo lettere di er .Har som sagt 215/45 på 8x17 og det er ikke ballongdekk i mine øyne.Han jeg har kjøpt mine av har jobbet i 20 år med dekk og er Mazda entusiast så det holder og er veldig opptatt av komfort og sikkerhet samt utseende.Men det er viktig og ha dekk som passer felgene uansett dim og jeg mener mine hjul er like bra som originaldim med tanke på sporing og komfort.Og jeg er rimelig sikker på at du også finner felger her som du kan prøve på bilen hos forhandler så du ser hva du får ang passform om det er av interesse.Men 40 innpress er jo noe som passer uansett felg du velger om du vil ha det ut som jeg har det??Så får alle di andre her korrigere meg på det som måtte være feil her.Og vi har heldigvis forskjellig smak ang felg ellers ville det blitt kjedelig med like hjul på alle.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by uggla »

Her kan du se forskjellige dekkdim.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html


Ellers så tilsier vel 7" felg 195/205/215 og 7,5" opptil 205/215/225 uten noe spes strekk eller ballong.

Felgvekt er alltid viktig.... :-)

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Code13
500 RPM
500 RPM
Posts: 54
Joined: 27 Jul 2011, 00:41
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by Code13 »

Henki: takk for informativt innlegg, endte opp med å handle felg+dekk etter dine anbefalinger 205/45-17. Det ble noen billige felger, men siden de veide 9kg kontra 8kg enkei så tenkte jeg at 1kg ekstra pr hjul må vel være tilgivelig. Dekk ble hankook k110 v12evo, vet ikke noe om disse, men har fått bra kritikk flere steder.

ja 40 et høres perfekt ut. neida, dine dekk ser ikke ut som ballongdekk, heller mer mot dekkstrekk (iallfall det jeg kan se) og det er stilig det på kantfelger og senket bil :) ja takk og lov at det forskjellig smak ja, tenk om alle kjørte rundt i golf i samme farge og like felger.

takk uggla :) men jeg skjønte ikke mye av den kalkulatoren. ja kan tenke meg felgvekt eller all vekt er viktig på en sånn bil - er faktisk litt skeptisk til den plastikken og de gramma jeg skal sette på bilen mens mazda prøvde alt de kunne for å kutte de ned :/

edit: ser nå at tråden ikke lengre handler om hvor mange NC PRHT er i norge/markedet, hvordan kan jeg bytte overskrift? Det ble litt av en mix-tråd, men kanskje like greit å slette denne tråden etterhvert istedet for at jeg maser om de samme gamle tingene og livner opp gamle tråder/lage nye for hvert enkelt små spm. sorry til moderatorer !
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by henki »

Det skal bli spennende å se hjula dine.Jeg har faktisk nesten ikke strekk i dekka mine selv om det kan se sånn ut.Hvor brede felger kjøpe du med hvilket innpress??
Code13
500 RPM
500 RPM
Posts: 54
Joined: 27 Jul 2011, 00:41
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by Code13 »

Hei, det ble som sagt billige felger. sendte ett par mail for å høre om vekta først, den ene sa ca.9 kg og den andre sa ca. 8.5 kg. så det burde være helt ok tror jeg.
Det er 7,5x17 ET45 - får se om jeg blir fornøyd eller må space de ut etterhvert. uannsett, det er her bildene av felgene. Jeg er litt usikker på gråfargen, men tror enten eller det blir kult eller ikke - i verstefall, kan jeg jo bare lakkere de hvite (tror hvite hadde vært stilig)

Image

teller dager til bilen ankommer norge nå. tror faktisk felger og deler fra england kommer før bilen er her.
Code13
500 RPM
500 RPM
Posts: 54
Joined: 27 Jul 2011, 00:41
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by Code13 »

vil bare medele: da kom jeg hjem i natt med bil, etter ca. 700km fra Larvik - Ålesund. Helt grei bil. Lakk er dårlig velholdt, litt riper og mye vaskeriper/vaskeroser/swirls. Altfor høy bil (standard). rister litt i ratt ved nedbremsing (kaliper, eller skive? foringer? - går disse ting på nybilsgaranti?) Sensor til håndbrekk kommer av og på ofte (irriterendes)
Altså, litt smått å fikse, men dette blir bra tenker jeg :)

felger ligger klart ved ett lager, styling og småsnacks ligger på gjesterommet. Bare vente på litt fritid nå, så blir det å henge i garasjen og kose meg :)
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by henki »

Har du fått deg senkesett da??
Code13
500 RPM
500 RPM
Posts: 54
Joined: 27 Jul 2011, 00:41
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by Code13 »

ja bare fjærer eibach... får se om hvordan standard dempere fungerer med de, eller om de må byttes ut. først kjøre på mazda og få de til å bytte håndbrekk sensoren og ta en titt på risting på ratt ved brems. tenkte at jeg skulle senke, og sette på anti krengingsstag etter dette. og få dette godkjent, deretter sette på front/side/rear airdam,smarttop, felger+.... noen som er i ålesund som vil være med å henge i garasjen? Hjelp tas gjerne imot, kan betale i kaffe og pizza og hjelp tilbake.
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by Trym N1290 »

henki wrote:Jeg har ikke subbing på mine hjul og når jeg belaster bilen med å la den stå så den har f eks trykk på venstre bakhjul og høyre framhjul i bakken min her så er det veldig nærme hjulbuekanten.men det har aldrig vært nedi hjulbuene.og heller ikke i fartsdumper.Det går helt fint med min men en tar selvfølgelig hensyn også med en slik bil og litt senk.Org innpress er 55.Skal du ha 17 på 7 eller 7,5 så ville jeg gått for 205/45 17.Da får du dekkhøyde som er svært nær originalhøyde mener jeg.Men her er det andre som har mye mer peiling på dette så rett meg gjerne.Når det gjelder vekt på felger så vet jeg mindre om det.Har aldrig følt at di felgene jeg har kjøpt her har vært noe problem ang vekt men det er jo bedre jo lettere di er .Har som sagt 215/45 på 8x17 og det er ikke ballongdekk i mine øyne.Han jeg har kjøpt mine av har jobbet i 20 år med dekk og er Mazda entusiast så det holder og er veldig opptatt av komfort og sikkerhet samt utseende.Men det er viktig og ha dekk som passer felgene uansett dim og jeg mener mine hjul er like bra som originaldim med tanke på sporing og komfort.Og jeg er rimelig sikker på at du også finner felger her som du kan prøve på bilen hos forhandler så du ser hva du får ang passform om det er av interesse.Men 40 innpress er jo noe som passer uansett felg du velger om du vil ha det ut som jeg har det??Så får alle di andre her korrigere meg på det som måtte være feil her.Og vi har heldigvis forskjellig smak ang felg ellers ville det blitt kjedelig med like hjul på alle.

btw jeg kan støtte denne, aldrig subbet eller noe og du Henki jeg har staget ditt her. Må prøve å få møttes en dag så du kan få det av meg :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by henki »

Jeg kan bare svare for min bil og kan si at eibach fungerer helt topp til vanlig sportslig kjøring og kanskje litt mer også.Men skal du på bane så er det nok ikke bra nok for det.og demperne har ikke problemer med di fjørene.det er godt innenfor arbeidsområdet på di.skal du bytte dempere så kjøper du justerbart sett isteden som hører sammen.
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by Trym N1290 »

Code13 wrote:ja bare fjærer eibach... får se om hvordan standard dempere fungerer med de, eller om de må byttes ut. først kjøre på mazda og få de til å bytte håndbrekk sensoren og ta en titt på risting på ratt ved brems. tenkte at jeg skulle senke, og sette på anti krengingsstag etter dette. og få dette godkjent, deretter sette på front/side/rear airdam,smarttop, felger+.... noen som er i ålesund som vil være med å henge i garasjen? Hjelp tas gjerne imot, kan betale i kaffe og pizza og hjelp tilbake.

eibach fungerte veldig bra med de standard demperne på den jeg hadde. Risting i rattet kan jo være skivene som har slått seg, da rister det når du bremser. Har faktisk fått tips om hjullager også, at det er på vei til å ryke men kan ikke si meg 100% sikker på den teorien.

Og gratulerer med bil =D kreves bilde
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Code13
500 RPM
500 RPM
Posts: 54
Joined: 27 Jul 2011, 00:41
Status: Offline

Re: Mange nc prht i norge?

Post by Code13 »

ja mistenker/håper det er bare kast i skivene.... :/ får håpe det ikke er noe med stemplene på kaliperne eller noe annet alvorlig. Ja bilde kommer, skal se å få mekket en bil-tråd etterpå, bare ungen får lagt seg nå så skal jeg ut og ta noen bilder.... :) denne tråden kan vel egentlig bare stenges/slettes ettersom tittel og det som er inni denne tråden har ingen sammenheng. :)
Post Reply