Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Pehrsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 18 Aug 2011, 12:10
Medlemsnummer: 0
Status: Offline

Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by Pehrsen »

Heisann

Har akkurat kjøpt meg en NA. Tenkte jeg skulle begynne og oppgradere denne men har ikke råd til og kjøpe alt på en gang. Så da lurte jeg litt på hva jeg burde begynt med. Jeg tenker først og fremst på understellsoppgraderinger, da jeg ser motor oppgraderinger blir noe dyrt før det blir skikkelig morsomt :twisted: hvis ikke noen har tips til noen forholdsvis billige oppgraderinger (nytt luftfilter?)

Det står noen 17" momo felger på bilen nå, har forstått det sånn at dette egentlig er for stort og tungt til denne bilen (1,6l stock) hvordan hadde det fungert med disse:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28966769

eller

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30197289

Det er rød bil så tror det kunne blitt tøft med hvite felger, men er redd det er litt stusselig med 15" tar gjerne i mot forslag på felg :)

Hva er "riktig" og oppgradere etter felg? senkesett?


Pehrsen
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by LoKi »

15" funker fett på NA, og er etter min mening det som ser best ut.
Har en forkjærlighet for bronsefargede felger..

Utfordringen er å finne felger med innpress som gir et godt utseende. Det kommer litt an på hva du forventer og ønsker..
(Jeg kan garantere at de felgene vil være godt innenfor skjermen og vil være problemfrie, men det vil ikke se spesielt porno ut)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Pehrsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 18 Aug 2011, 12:10
Medlemsnummer: 0
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by Pehrsen »

Har et håp om og oppnå et kompromiss mellom kjøreegenskaper og utseende, hva slags inpress må man ha for og kommme kant i kant eller opp i mot det?

Noen som har noen kjennskap til vekt på disse felgene? Tenker egentlig mest på compomotive felgene.

Hvordan er det med "veltebur" (bare bak hodestøtten) og kalesjen? får man slike som går under denne?

Hadde også vært fett med noen kule bøttestoler :P
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by LoKi »

Bøttestoler: Sparco Sprint V, koster 1799,- om jeg ikke husker feil. Sjekk Realcar.no

Felger: Jeg kjører med 15x8 ET25, og det er passe om du skal ha det kant-i-kant. Du kan sjekke tråden min når det gjelder stoler og felger, jeg kjører dog på 205/50/15, noe som gir litt større hjul, og dermed behov for valsing. Jeg har også ganske drøy senk, så valsing vil neppe være nødvendig på en moderat senket bil.

Veltebøyle: De fleste fungerer godt med softtop og hardtop, det eneste som kan bli et problem er en eventuell Harness bar som kan komme i veien for glassruten når toppen legges ned. Det finnes flere produsenter som lager slikt, bl.a. Hard Dog. Det er andre her som har mer kjennskap til dette enn meg, så jeg overlater det til dem :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by nope-mx5 »

Optimale hjula på en NA er uten tvil 9x15 6UL m/225/45-15 dekk.
Det ser _helt_ rett ut :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by LoKi »

Jepp, men det koster nesten 20 lapper med dekk og felg, så det kommer ETTER turboen :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Pehrsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 18 Aug 2011, 12:10
Medlemsnummer: 0
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by Pehrsen »

De var kule, ikke så gal pris på: http://949racing.com/15x9-6UL-wheels.aspx heller. Noen som har noen erfaringer på bestilling derfra? er det plass til 9" bredde?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by nope-mx5 »

949 er seriøse.
Fitment står veldig bra beskrevet på 949 siden.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by LoKi »

Felgene dems passer perfekt ja, de er utviklet av Emilio hos 949 spesifikt til MX'en.
949 kan være litt stive på prisen, men jeg har aldri hørt noe stygt om dem.

Bare pass på at 245/45/15 er en meget spesiell dimensjon som er kostbar å kjøpe.
Jeg var selv på tur å gå får denne kombinasjonen, men lot være fordi dekk og felg ble veldig dyrt til slutt. (Dette er ikke en dimensjon du får i ei vanlig dekksjappe, og med gateslicks havner du fort på et par tusen kroner per dekk)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by Hauk »

Pehrsen wrote:er det plass til 9" bredde?
Ikke uten å røre hjulbuene bak. Graden av inngrep avgjøres av innpresset/ET.

Til info: Uansett hva andre sier så måtte jeg massere hjulbuene bak med 15x7,5 ET 32 med 205/50-15 R888. Senka med FM-fjærer. ca 2,5-ish cm?

R888-dekka var ca 2-3 mm bredere enn Hankook RS-2 dekka i samme dimensjon. Så jeg måtte ta en ny runde med massering da jeg gikk fra det første dekk-settet til det andre.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Pehrsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 18 Aug 2011, 12:10
Medlemsnummer: 0
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by Pehrsen »

Da blir planen:
  • Felg, 15 tommer, mulig 15x9 6UL m/225/45-15 dekk + valsing dersom det blir råd til det. Ellers så må jeg se på billigere 15" felg. Noen som vet om muligheter for og leie valseutstyr i Østfold/Oslo området?x9
  • Kjøpe inn Jackson Racing Cold Air Miata Intake System. Har forstått det slik at dette er den man bør montere dersom man ønsker og bytte ut standard luftfilter.
  • Veltebøyle som kan brukes med softtop
  • Sway bar( heter på norsk?
  • Stoler? usikker på dette, noen som har erfaringer med sitte komforten på Sparco Sprint V, ser at du har montert de i bilen din Loki, hva trenger man i tilleg til selve stolen?
Har noen spøsrmål angående veltebøylen:
  • Passer alle under softtopen?
  • Hvordan er det med montering er det bolt on eller må man begynne og sveise osv?
  • Får man handlet dette i Norge? ser for meg at det blir dyrt med frakt osv, fra utenlandsk nettbutikk.

Når det kommer til sway bar hadde jeg tenkt til og bestille denne: http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1009.html noen innvendinger på den? regner med at den er rimelig enkel og montere.

har tenkt litt på senk men funnet ut at jeg tar dette når de andre delene er på plass, er ikke avhengig av det er blodlavt på denne bilen ønsker heller og få en bedre kjøreopplevelse. Så får se om det blir nye fjærer på standard demper eller lignende.


Har eid bilen i en uke, så kjempe takknemmelig for all hjelp og tips! :D
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1140
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by obi-one »

Vil bare nevne IL Motorsport sine Subframe Braces, foran og bak, koster lite, gjør mye med "stumhet" i understellet, dersom du ikke har originalbraces fra før..... :D
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by LoKi »

Jeg har kjørt utallige mil med Sparcoene mine, og jeg liker dem veldig godt. Men jeg ville tatt en prøvetur med dem først, slik at du får en følelse av hvordan de sitter.
Det finnes også puter, både for nakkestøtte og korsrygg, som gjør stolene bedre for en Daily driver..

Det er dritt å komme seg inn og ut av bilen, og det må du bare bite i deg om du skal ha bøttestoler. Men det er verdt det om du kjører litt aktivt, tro meg.
Monteringen er enkel, du bare modifiserer litt på de originale skinnene, så kan du sette dem rett ned på dem. Du beholder da justeringen i lengderetningen.
Om du ønsker kan du også lage plater for å sette dem rett på gulvet, men om du ikke er veldig høy, så er ikke det nødvendig. Du kommer dog ikke mye lavere på skinnene enn de originale stolene er.

Jeg har en veltebøyle som fungerer med softtop, men ikke med hardtop, som du kan få kjøpe av meg for en tusenlapp. Om det betyr noe, så sto den på bilen til Atle Gulbrandsen når han vant en drøss med løp i MX'en sin ;)
Montering av slikt trenger du en vinkelsliper, en borremaskin, og litt tålmodighet til :)
Det er litt jobb for å få det pent, men ingen MX'er er laget for montering av bøyle. Du MÅ bore hull og modifisere litt for å få den inn uansett.

Om du ikke kjører på gateslicks, så kan du slippe unna uten valsing med 6UL 15x9, men jeg vil ikke love deg noe..
Spørsmålet er om du får tak i andre dekk i den dimensjonen som er billigere.. om du ikke gjør det, så gå for gateslicks.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by nope-mx5 »

Et alternativ er jo å gå for 6UL 8x15, og 205/50-15.
Da får du massivt utvalg i dekk som koster rimelig lite :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Pehrsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 18 Aug 2011, 12:10
Medlemsnummer: 0
Status: Offline

Re: Understells oppgradering til NA. "riktig" rekkefølge?

Post by Pehrsen »

LoKi wrote: Jeg har en veltebøyle som fungerer med softtop, men ikke med hardtop, som du kan få kjøpe av meg for en tusenlapp. Om det betyr noe, så sto den på bilen til Atle Gulbrandsen når han vant en drøss med løp i MX'en sin ;)
Montering av slikt trenger du en vinkelsliper, en borremaskin, og litt tålmodighet til :)
Det er litt jobb for å få det pent, men ingen MX'er er laget for montering av bøyle. Du MÅ bore hull og modifisere litt for å få den inn uansett.

Har du noen bilder av den? Holder til i Moss så skulle ikke vært så vanskelig og få hentet den heller :)
Post Reply