Regreim/vannpumpe

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Regreim/vannpumpe

Post by henki »

Hei,jeg Roar Enersen er på besøk hos Henki med min Nb 2001 mod NB som har gått 49000 km.Jeg skal ha servise på bilen og siden den er 10 år nå så vurderer jeg å ta regreim pga alder.Vil det da være nødvendig å skifte vannpumpe samtidig med dette?Regreima bør vel tas siden den er så gammel også nå siden jeg skal ta en storservise på den.Takker får gode råd.Mvh Roar.(med Roars lille grønne)
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Regreim/vannpumpe

Post by GTX-Lars »

To ganger har eg skifta vannpumpe rett etter det har blitt skifta registerreim så eg anbefaler å bytte den og løpehjula til registerreima med det samme :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Regreim/vannpumpe

Post by LoKi »

Du MÅ ikke, men du BØR.

Vannpumpa koster særdeles lite i forhold til resten av jobben, og tar 5 minutter ekstra når du først har av reima.
Den potensielle kostnaden du risikerer om den ryker er astronomisk i forhold, så det vil være særdeles ufornuftig å ikke ta det samtidig :)

(I verste fall raser du motoren. En kollega av meg er i sak mot et verksted som lot være, og så gikk det åt skogen. En lekkasje på den gamle pumpa førte til at drypping ødela regreima på rekordtid, som igjen gjorde at den røyk. Motoren hans var en Renault uten fresa stempler, og han fikk totalhavari. Pris: 36.000,- - og den prisen var IKKE på merkeverksted, der skulle de ha nesten det dobbelte.)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Re: Regreim/vannpumpe

Post by anton.g »

LoKi wrote:Du MÅ ikke, men du BØR.

Vannpumpa koster særdeles lite i forhold til resten av jobben, og tar 5 minutter ekstra når du først har av reima.
Den potensielle kostnaden du risikerer om den ryker er astronomisk i forhold, så det vil være særdeles ufornuftig å ikke ta det samtidig :)

(I verste fall raser du motoren. En kollega av meg er i sak mot et verksted som lot være, og så gikk det åt skogen. En lekkasje på den gamle pumpa førte til at drypping ødela regreima på rekordtid, som igjen gjorde at den røyk. Motoren hans var en Renault uten fresa stempler, og han fikk totalhavari. Pris: 36.000,- - og den prisen var IKKE på merkeverksted, der skulle de ha nesten det dobbelte.)
Også bare flere og flere bilmerker som har lagt inn skifte av vannpumpe sammen med regrem, som serviceintervall.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1140
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Online

Re: Regreim/vannpumpe

Post by obi-one »

+1 på å ta vannpumpa med det samme, selv om 50.000 er lite på en vannpumpe, min gikk nesten 140.000 km og 14 år før pakningene tok kvelden.

Når du skal kjøpe, så anbefaler jeg å velge originaldel, mx-5 parts har en billigere variant, men denne har såvidt jeg oppfatter plast "skovlhjul", og jeg ville ikke spart småpenger på en del som sitter "midt inni" motoren omtrent, veldig mye arbeid for å bytte den..... :)
Post Reply